Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Šanghaj obrazem: falešné porsche a čínské příšery

  11:21aktualizováno  11:21
Když na šanghajské výstaviště dorazíte, vůbec vás to neláká na stánky zavedených značek. Automaticky zamíříte do hal plných aut, která neznáte. Najdete tu Porsche Cayenne se čtyřválcem a značkou lokálního výrobce, peugeot a nissan na jednom stánku, nebo auto převlečené za krávu.

Najdete tu i falešné Porsche Cayenne. Pod kapotou má přeplňovanou jedna-osmičku. | foto: iDNES.cz

Poznatek číslo 1: Nepočítejte s tím, že se tu něco dozvíte a s někým se domluvíte.

Poznatek číslo 2: Evropan je tu hlavně exotickým návštěvníkem. Většina automobilek zde prodává tolik aut, že se šéfům značek v Evropě protáčí panenky. Škodovka loni prodala 180 tisíc aut a to má na místním trhu ani ne dvouprocentní podíl. Celkem se v Číně loni prodalo 14 milionů aut.

Autosalon je tak obrovský, že se značky snaží upoutat pozornost za každou cenu

Autosalon je tak obrovský, že se značky snaží upoutat pozornost za každou cenu.

Na největším trhu světa si tedy místní značky vystačí. Zabývat se Evropou pro ně nemá cenu. Když tedy stánky obcházíte a ptáte se anglicky po informacích, vzbuzujete pozdvižení a zmatek. Téměř bez výjimky mají všechny materiály v čínštině, na anglické verze zapomeňte.

Když už nějaký seženete, narazíte občas na vyslovené perly. V anglické verzi katalogu automobilky BYD se píše třeba toto: ".... the low-quality BYD 1,5Ti all-aluminium alloy turbocharger direct injection engine...", což v překladu znamená "celohliníkovy motor BYD 1,5Ti nízké kvality s přeplňováním a přímým vstřikováním". Výrobce se asi nechtěl pochlubit nekvalitou svého výrobku, místo "low-quality" chtěl asi zdůraznit nízkou spotřebu nebo malé emise.

Letem čínským autosvětem

Autosalon Šanghaj obrazem - supergalerie zde

Jednou najdete model Kie nebo Citroënu na stánku automobilky Dong Feng, podruhé ve vlastních expozicích automobilek. U Dong Fengu navíc ještě parkuje honda a nissan. Je to zmatek, ve které se snad ani nejde vyznat. Čínské značky se vlastní navzájem, mění tvář a do toho uzavírají partnerství s cizinci.

Ženeva může závidět. Hostesek a modelek je na autosalonu stejně jako aut. Skoro se nestane, aby u některého z aut některá nestála

Ženeva může závidět. Hostesek a modelek je na autosalonu stejně jako aut. Skoro se nestane, aby u některého z aut nějaká nestála.

Jen v Číně se tak mohou pod jednou střechou sejít třeba Hyundai s Mercedesem u automobilky BAIC. Tři největší čínské značky (SAIC, Dong Feng a FAW) jsou vlastněné  státem a loni dohromady vyrobily kolem osmi milionů aut; celkem se v roce 2010 prodalo v Číně téměř 14 milionů osobáků. Třeba SAIC oznámil, že v roce 2015 chce prodávat šest milionů aut ročně, loni prodala 3,6 milionu.

Malé dodávky Dong Feng se bez úspěchu nabízely i v Česku

Malé dodávky Dong Feng se bez úspěchu nabízely i v Česku.

Schizofrenií trpí i Škodovka. V hale 5 je oficiální stánek automobilky, jak ho známe z Paříže nebo Ženevy. Premiérově se tu Asii představují hned dva koncepty z Česany (elektrická octavia a Vison D). Vedle na stánku VW představují nového brouka. A o tři haly dál je stánek Škodovky znova. Společně s volkswageny tu vyrábí modely české značky společný podnik VW a čínského (přesněji šanghajského) mamuta SAIC. Tak si všechny ty octavie, superby, pola a passaty dáte ještě jednou.

Koncept elektromobilu automobilky Brilliance se výrazně inspiruje u Volkswagenu

.Koncept elektromobilu automobilky Brilliance se výrazně inspiruje u Volkswagenu

Spolupráce mezi značkou Haima (odnož FAW) a Mazdou skončila v roce 2006. Mazdy ale vyrábí pořád...

Spolupráce mezi značkou Haima (odnož FAW) a Mazdou skončila v roce 2006. Mazdy ale vyrábí pořád...

I komunistická čína má ráda kapitalistické jeepy. Jedno z nejlépe vypadajícíh aut čínské provenience na autosalonu - BAIC B40

I komunistická čína má ráda kapitalistické jeepy. Jedno z nejlépe vypadajících aut čínské provenience na autosalonu – BAIC B40

Volkswagen vyrábí v Číně čtvrt století a o jeho oblíbenosti svědčí, že značku VW má například většina šanghajských taxi. Volkswagen Santana, se kterým VW v Číně začínal se po několika obměnách vyrábí dosud. A jméno Santana je dnes v miliardové zemi synonymem pro evropské auto.

Nechybí auta, u kterých by právníci starající se u renomovaných výrobců o ochranná práva dostali infarkt. Když u falešného Porsche Cayenne uvidí pán ze stánku Hawtai neasijce, začne mu vysvětlovat, že to auto není na prodej a tváří se, že jim ho tam zaparkovala konkurence. Na stánku jménem Haima najdete zase mazdy s jinými znáčky. Spolupráce obou firem už sice skončila před pěti lety, ale mazdy vyrábí pořád, jen s jiným znakem.

Značka Brilliance se jako jedna z mála snaží uchytit i v Evropě

Značka Brilliance se jako jedna z mála snaží uchytit i v Evropě.

Brilliance zase spolupracuje třeba s německým BMW, v minulých letech se nepříliš úspěšně snažila proniknout i na český trh. S výrazně podobnými modely jako některé renomované značky vystupují na autosalonu čínské značky Great Wall nebo JAC.

Vypadá jako mercedes, mercedes to ale není

Vypadá jako mercedes, mercedes to ale není. Model firmy Huanghai vypadá zboku jako kia. Značka specializovaná na auta do terénu v Šanghaji představila nový model, který je velmi podobný jedné z předchozích generací Lexusu RX.

Na výstavišti najdete spoustu aut, která se podobají známým modelům. Pozorný divák odhalí v tomto autě značky Great Wall tvary Suzuki SX4. To je u čínských značek oblíbenou inspirací.

Na výstavišti najdete spoustu aut, která se podobají známým modelům. Pozorný divák odhalí v tomto autě značky Great Wall tvary Suzuki SX4. To je u čínských značek oblíbenou inspirací.

Na stánku JAC je k vidění například model, který se nápadně podobá Mercedesu E předchozí generace. Jiný má zase přední chladič ne nepodobný Audi Q7 a dodávka jako by z oka vypadla Mercedesu Sprinter. Great Wall již v minulosti napadl Fiat, že okopírovala jeho model Panda. Holding je přitom jedním z největších čínských výrobců aut a na veletrhu má i jeden z nejrozlehlejších stánků.

Ztraceno v překladu

Je to babylon, i ostřílený autosalonový harcovník je ztracen. Bloudí mezi stánky a snaží se aspoň zapamatovat si, které auto patří k jaké značce.

Když vám připadá rolls-royce moc usedlý...

Když vám připadá rolls-royce moc usedlý...

Geely Englong SC7-RV je nové taxi pro čínský Šanghaj

Geely Englong SC7-RV je nové taxi pro Šanghaj.

Nejvíc je na výstavišti menších hatchbacků a sedanů všech velikostí. Hodně malých dodávek a jim příbuzných MPV. Oblíbená jsou taky terénní auta a SUV. Komu se nechce vymýšlet nic nového, hledá inspiraci jinde. Jedním z nejoblíbenějších SUV pro hledání inspirace je Číňanům Lexus RX.

Okopírovat lze ale vše, třeba i ladu. Někdy narazíte na vyslovené hybridy: SUV s tělem podobným kii, ale s čumákem mercedesu. Anebo auto vypadající jako nová generace Suzuki SX4, která se však teprve plánuje...

Takto vypadají auta značky Great Wall pod plechem karoserie

Takto vypadají auta značky Great Wall pod plechem karoserie.

Na hlídače narazíte na každém kroku. Ti vě svítivě zelených vestách mají na zádech nápis

Na hlídače narazíte na každém kroku. Ti ve svítivě zelených vestách mají na zádech nápis "evacuation".

Jsou tu však i superluxusní vozidla. V pojetí čínských výrobců ale často vypadají jinak, než si Evropan představuje. Na výstavišti je několik firem, které se specializují na přestavby dodávek na luxusní přepravníky pro byznysmeny. Hýčká je kožené čalounění, do všech směrů polohovatelná křesla podobná těm v první třídě letadel i multimediální centrum. Vrcholem je velký autobus přestavěný na superluxusní karavan; když si ho chcete prohlédnout zevnitř, musíte se zout.

Kromě asijských automobilek se v Šanghaji prezentují i evropské a americké značky. Právě pro Čínu si naplánovaly premiéry důležitých modelů. Audi představilo nové malé SUV Q3. Citroën dovezl model DS5, Mercedes nové Áčko a Volkswagen nového brouka. BMW představilo koncept nového supersportu v kabátě limuzíny M5 a Peugeot koncept SXC.

Americký Hummer skončil. Ten čínský se má k světu. Vyrábí ho mamut Dong Feng, což je druhá nějvětší čínská automobilka. Loni prodala 1,7 milionu osobáků

Americký Hummer skončil. Ten čínský se má k světu. Vyrábí ho mamut Dong Feng, což je druhá největší čínská automobilka. Loni prodala 1,7 milionu osobáků.

Kreacím od japonské Mitsuoky musíte přijít na chuť. Tahle příšera se jmenuje Orochi

Kreacím od japonské Mitsuoky musíte přijít na chuť. Tahle příšera se jmenuje Orochi.

Čína předloni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles poptávky na rozvinutých trzích.

Co do počtu premiér a konceptů – na některých stáncích jich napočítáte klidně šest – se už dnes může měřit s vyhlášenými světovými autosalony. Musíme se smířit s tím, že Evropa ztrácí na významu, za pár let už nebudete sledovat autosalonové zpravodajství z Ženevy. Ty nejdůležitější novinky se budou představovat v Šanghaji anebo Pekingu...

Šanghaj videl ale i premiéru konceptu nového mercedesu. Třída A se od rodinního zaměření odvrací k dravosti

Šanghaj viděla i premiéru konceptu nového mercedesu. Třída A se od rodinného zaměření odvrací k dravosti.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.