Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší parády z letošního Festivalu rychlosti

Exkluzivně aktualizováno 
Populární motoristická akce v britském Goodwoodu má za sebou další vydařený ročník. Na rozlehlém panství lorda Marche se opět pálily gumy a hektolitry benzinu a i letos si mohli návštěvníci hlavy ukroutit, aby nepřehlédli žádný z pozoruhodných exponátů.

Tak rozsáhlou sbírku automobilových skvostů nikde jinde na světě pohromadě neuvidíte. Z původně komorní oslavy motoristického sportu vyrostla za dvaadvacet let prestižní akce světového významu. Dostaveníčko si tu každoročně dávají ta nejdražší a nejvzácnější auta světa, která jinak stojí ve výstavních expozicích. V Goodwoodu se však objevují i rarity, které jsou po většinu roku dobře ukryté před zraky diváků v soukromých sbírkách.

Panství lorda Marche s letošní skulpturou Mazdy

Letošní ročník Festivalu rychlosti byl ve znamení Mazdy a nesl podtitul „Na plný plyn a neohroženě: závodění na hraně“. Stejnou symboliku měla i skulptura tradičně umístěná před Goodwood Housem, který je sídlem vévody z Richmondu. Na vrcholu 40 metrů vysoké plastiky složené ze 720 nosníků do tvaru šroubovice DNA se leskl vítězný vůz LeMans 1991, legendární Mazda 787B s rotačním motorem, a koncept LM55 Gran Turismo Vision.

Akce svým výjimečným charakterem mapuje motorismus od úplných počátků až po současnost. I letos se tu bok po boku setkaly moderní i historické monoposty Formule 1, Formule 3000, závodní speciály série NASCAR, INDYCAR, LeMans, Cam-Am, DTM, WTCC, IROC, SCCA, IMSA, modely šampionátu FIA GT i šampionátu cestovních vozů, speciály pro závody do vrchu, dakarské a rallyové legendy, dragstery, současné i klasické závodní motocykly a další a další unikáty, které psaly historii motoristického sportu.

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Ford Mustang

Ford Mustang "Hoonicorn"s výkonem 845 koní a legenda Gymkhany Ken Block

A co teprve, když se dají tyto legendy do pohybu. Na 1,86 kilometru dlouhé improvizované závodní trati, která je po zbytek roku příjezdovou komunikací k sídlu vévody z Richmondu, každoročně měří síly valná část leckdy nenahraditelných exponátů nevyčíslitelné hodnoty.

I když jde pouze o exhibici pro nadšené davy, řada řidičů bere závod se vší vážností a o neplánované výlety mimo trať tu bohužel není nouze. V bariéře, které jsou zde z tradičních balíků slámy, letos předčasně ukončil svou jízdu třeba bubeník kapely Pink Floyd Nick Mason s vozem Auto Union Type D nebo nejrychlejší muž planety Andy Green, který v levotočivé zatáčce Molecomb rozbil svůj Jaguar XJR Rapid Response. Ve stejném místě bohužel neslavně skončila i daleko vzácnější Mazda 767B, historický speciál skupiny C pro LeMans.

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd.

Rekord místní trati drží i nadále Nick Heidfeld, který v roce 1999 zajel v monopostu McLaren MP4/13 čas 0:41,60. Letos byl v závodě do vrchu nejrychlejší Olly Clark s vozem Subaru Impreza „Gobstopper II“ s časem 0:44,91, o půl sekundy pomalejší byl Jean-Phillippe Dayraut v Mitijet Mini Pikes Peak. Třetí skončil Rod Millen s Toyotou Celicou Pikes Peak.

Fotogalerie

Kromě závodu do vrchu hostil festival rychlosti i tradiční přehlídku elegance. Na trávníkovém koberci se letos představily hlavně modely s okouzlujícími karosériemi od studia Figoni et Falaschi, které letos slaví 80 let od založení. Šedesáté výročí tu oslavila také jedna z legend francouzského automobilismu Citroën DS.

Kořením této výjimečné výstavy jsou tradičně ikony motoristického sportu. Ve výčtu přítomných osobností ani letos nechyběla významná jména jako John Surtees, Sir Jackie Stewart, Sir Stirling Moss, Valentino Rossi, Casey Stoner, Jean Ragnotti, Hannu Mikkola, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Ken Block, Richard Petty, Ben Collins, Luke Fink a řada dalších.

Bugatti EB 110 SS

Bugatti EB 110 SS

S rostoucím významem akce každoročně stoupá i zájem automobilek prezentovat zde svůj výrobní program a potenciál. Letos jich na zahradě před Goodwood Housem vystavovalo více než dvacet.

Nouze tu nebyla o atraktivní koncepty ani výstavní premiéry. Třeba americký koncern Ford se zde letos pochlubil novým Focusem RS, Mazda se prezentovala čtvrtou generací modelu MX-5 a domácí Aston Martin tu ukázal v pohybu i supersportovní koncept Vulcan. Sériových novinek bylo na seznamu více než dvacet.

Další ročník festivalu rychlosti v britském Goodwoodu je plánovaný na konec června 2016. Jeho návštěvu vám nemůžeme jinak než výrazně doporučit, pro fanoušky rychlých vozů jde rozhodně o nejvýznamnější akci celého kalendářního roku.





Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Otto Buchberger
VIDEO: Drak ožil po padesáti letech na brněnském výstavišti

Padesát let. Tak dlouho československý závodník Otto Buchberger neseděl za volantem svojí formule na trati historického závodu po brněnském výstavišti....  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.