Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší parády z letošního Festivalu rychlosti

Exkluzivně aktualizováno 
Populární motoristická akce v britském Goodwoodu má za sebou další vydařený ročník. Na rozlehlém panství lorda Marche se opět pálily gumy a hektolitry benzinu a i letos si mohli návštěvníci hlavy ukroutit, aby nepřehlédli žádný z pozoruhodných exponátů.

Tak rozsáhlou sbírku automobilových skvostů nikde jinde na světě pohromadě neuvidíte. Z původně komorní oslavy motoristického sportu vyrostla za dvaadvacet let prestižní akce světového významu. Dostaveníčko si tu každoročně dávají ta nejdražší a nejvzácnější auta světa, která jinak stojí ve výstavních expozicích. V Goodwoodu se však objevují i rarity, které jsou po většinu roku dobře ukryté před zraky diváků v soukromých sbírkách.

Panství lorda Marche s letošní skulpturou Mazdy

Letošní ročník Festivalu rychlosti byl ve znamení Mazdy a nesl podtitul „Na plný plyn a neohroženě: závodění na hraně“. Stejnou symboliku měla i skulptura tradičně umístěná před Goodwood Housem, který je sídlem vévody z Richmondu. Na vrcholu 40 metrů vysoké plastiky složené ze 720 nosníků do tvaru šroubovice DNA se leskl vítězný vůz LeMans 1991, legendární Mazda 787B s rotačním motorem, a koncept LM55 Gran Turismo Vision.

Akce svým výjimečným charakterem mapuje motorismus od úplných počátků až po současnost. I letos se tu bok po boku setkaly moderní i historické monoposty Formule 1, Formule 3000, závodní speciály série NASCAR, INDYCAR, LeMans, Cam-Am, DTM, WTCC, IROC, SCCA, IMSA, modely šampionátu FIA GT i šampionátu cestovních vozů, speciály pro závody do vrchu, dakarské a rallyové legendy, dragstery, současné i klasické závodní motocykly a další a další unikáty, které psaly historii motoristického sportu.

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Bugatti Type 39/35B a Triumph Dolomite Spring

Ford Mustang "Hoonicorn"s výkonem 845 koní a legenda Gymkhany Ken Block

Ford Mustang "Hoonicorn"s výkonem 845 koní a legenda Gymkhany Ken Block

A co teprve, když se dají tyto legendy do pohybu. Na 1,86 kilometru dlouhé improvizované závodní trati, která je po zbytek roku příjezdovou komunikací k sídlu vévody z Richmondu, každoročně měří síly valná část leckdy nenahraditelných exponátů nevyčíslitelné hodnoty.

I když jde pouze o exhibici pro nadšené davy, řada řidičů bere závod se vší vážností a o neplánované výlety mimo trať tu bohužel není nouze. V bariéře, které jsou zde z tradičních balíků slámy, letos předčasně ukončil svou jízdu třeba bubeník kapely Pink Floyd Nick Mason s vozem Auto Union Type D nebo nejrychlejší muž planety Andy Green, který v levotočivé zatáčce Molecomb rozbil svůj Jaguar XJR Rapid Response. Ve stejném místě bohužel neslavně skončila i daleko vzácnější Mazda 767B, historický speciál skupiny C pro LeMans.

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd.

Auto Union Type D a Nick Mason, bubeník kapely Pink Floyd.

Rekord místní trati drží i nadále Nick Heidfeld, který v roce 1999 zajel v monopostu McLaren MP4/13 čas 0:41,60. Letos byl v závodě do vrchu nejrychlejší Olly Clark s vozem Subaru Impreza „Gobstopper II“ s časem 0:44,91, o půl sekundy pomalejší byl Jean-Phillippe Dayraut v Mitijet Mini Pikes Peak. Třetí skončil Rod Millen s Toyotou Celicou Pikes Peak.

Fotogalerie

Kromě závodu do vrchu hostil festival rychlosti i tradiční přehlídku elegance. Na trávníkovém koberci se letos představily hlavně modely s okouzlujícími karosériemi od studia Figoni et Falaschi, které letos slaví 80 let od založení. Šedesáté výročí tu oslavila také jedna z legend francouzského automobilismu Citroën DS.

Kořením této výjimečné výstavy jsou tradičně ikony motoristického sportu. Ve výčtu přítomných osobností ani letos nechyběla významná jména jako John Surtees, Sir Jackie Stewart, Sir Stirling Moss, Valentino Rossi, Casey Stoner, Jean Ragnotti, Hannu Mikkola, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Ken Block, Richard Petty, Ben Collins, Luke Fink a řada dalších.

Bugatti EB 110 SS

Bugatti EB 110 SS

S rostoucím významem akce každoročně stoupá i zájem automobilek prezentovat zde svůj výrobní program a potenciál. Letos jich na zahradě před Goodwood Housem vystavovalo více než dvacet.

Nouze tu nebyla o atraktivní koncepty ani výstavní premiéry. Třeba americký koncern Ford se zde letos pochlubil novým Focusem RS, Mazda se prezentovala čtvrtou generací modelu MX-5 a domácí Aston Martin tu ukázal v pohybu i supersportovní koncept Vulcan. Sériových novinek bylo na seznamu více než dvacet.

Další ročník festivalu rychlosti v britském Goodwoodu je plánovaný na konec června 2016. Jeho návštěvu vám nemůžeme jinak než výrazně doporučit, pro fanoušky rychlých vozů jde rozhodně o nejvýznamnější akci celého kalendářního roku.





Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo Bertone 145 Sportut
Autofotka týdne: SUV mohla mít Alfa už před dvaceti lety

Italský autodesignér Nuccio Bertone zemřel před 20 lety, jen pár dní před zahájením ženevského autosalonu, který se koná tradičně začátkem března. Bertoneho...  celý článek

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké...
Autofotka týdne: Motorka křížená s pásákem řidítka má, ale nepotřebuje je

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké polopásové vozidlo zkonstruované a vyráběné firmou NSU v Neckarsulmu používal...  celý článek

Poutací plakát na Velké ceny Kuby v letech 1957 (vlevo) a 1958
Havana 1958: Dramatický únos slavného šampióna F1 s požehnáním Fidela Castra

V únoru 1958 hnutí budoucího dlouholetého kubánského diktátora Fidela Castra uneslo největší hvězdu šampionátu Formule 1 Juana Manuela Fangia těsně před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.