Naši dědečkové byli zvyklí u stojanu s nápisem nafta, případně diesel dávat pít něčemu velkému, co převáží skupiny lidí, zvířat, věcí nebo je určeno pro práci na poli, v dole...
Dnes si tuto kapalinu lijí do nádrží i kravatou okrášlení pánové v saku od Armaniho. A co víc, v takto poháněném dvoudveřovém kupé vám to pak nandají kdekoli na okresce, dálnici a občas i na okruhu. VÍCE ZDE
Superauto, které se ve svých benzinových verzích chce poměřovat s lamborghini nebo Aston Martinem, porušilo jedno z posledních tabu.
Pohled z druhého úhlu říká, že Audi udělalo logický krok, který nutně musel následovat po úspěších desetiválce TDI v závodech Le Mans.
Prozatím stojí naftová R8 v Detroitu pod označením koncept. Zvenku se od bezinové liší ztvárněním některých detailů.
To nejdůležitější se ovšem děje v místech, kde se v autech na naftu kdysi vozilo uhlí nebo pomeranče. Za zády řidiče bude burácet dvanáct válců sevřených v šedesátistupňovém úhlu. Šestilitrový podélně uložený motor disponuje tísícovkou newtonmetrů krouticího momentu a maximálním výkonem 500 koní.
Jak dlouho bude náporům newtonmetrů odolávat spojka a manuální šestistupňová převodovka, je otázkou.
S moderním commonrailem tak ujedete komukoli, kdo se neumí rozjet na stovku za méně než 4,2 sekundy. Což je o 4 desetiny lepší čas než u benzinové varianty.
Maximálka je přes 300 kilometrů v hodině. Nezbytným doplňkem motoru TDI je informace o spotřebě. Když pojede naftová R8 podle norem, vystačí s deseti litry paliva na sto kilometrů jízdy. Realita okruhového vytrvalce bude ovšem pravděpodobně někde jinde...
Motor se chlubí respektem k emisním normám Euro 6 přichystaným na rok 2014.
Audi R8 V12 TDI v číslech | |
motor | V12 TDI, common-rail |
objem | 5 934 cm3 |
zdvih x vrtání | 91,4 x 83 mm |
max. krouticí moment | 1 000 Nm při 1 750 až 3 000 ot./min |
max. výkon | 368 kW |
max. rychlost | přes 300 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 4,2 s |
převodovka | šestistupňová manuální |