Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Requiem za benzin: Audi R8 už jezdí i na naftu

aktualizováno 
Svět aut nebude po detroitském autosalonu jako dřív. Amerika naftu v osobních autech odmítá, ale právě ona viděla poprvé čistokrevné sportovní nářadí jménem Audi R8 s ikonickým štítkem TDI na zádi.

Audi R8 V12 TDI | foto: Audi

Naši dědečkové byli zvyklí u stojanu s nápisem nafta, případně diesel dávat pít něčemu velkému, co převáží skupiny lidí, zvířat, věcí nebo je určeno pro práci na poli, v dole...

Dnes si tuto kapalinu lijí do nádrží i kravatou okrášlení pánové v saku od Armaniho. A co víc, v takto poháněném dvoudveřovém kupé vám to pak nandají kdekoli na okresce, dálnici a občas i na okruhu. VÍCE ZDE

Superauto, které se ve svých benzinových verzích chce poměřovat s lamborghini nebo Aston Martinem, porušilo jedno z posledních tabu.

Pohled z druhého úhlu říká, že Audi udělalo logický krok, který nutně musel následovat po úspěších desetiválce TDI v závodech Le Mans.

Prozatím stojí naftová R8 v Detroitu pod označením koncept. Zvenku se od bezinové liší ztvárněním některých detailů.

To nejdůležitější se ovšem děje v místech, kde se v autech na naftu kdysi vozilo uhlí nebo pomeranče. Za zády řidiče bude burácet dvanáct válců sevřených v šedesátistupňovém úhlu. Šestilitrový podélně uložený motor disponuje tísícovkou newtonmetrů krouticího momentu a maximálním výkonem 500 koní.

Jak dlouho bude náporům newtonmetrů odolávat spojka a manuální šestistupňová převodovka, je otázkou.

S moderním commonrailem tak ujedete komukoli, kdo se neumí rozjet na stovku za méně než 4,2 sekundy. Což je o 4 desetiny lepší čas než u benzinové varianty.

Maximálka je přes 300 kilometrů v hodině. Nezbytným doplňkem motoru TDI je informace o spotřebě. Když pojede naftová R8 podle norem, vystačí s deseti litry paliva na sto kilometrů jízdy. Realita okruhového vytrvalce bude ovšem pravděpodobně někde jinde...

Motor se chlubí respektem k emisním normám Euro 6 přichystaným na rok 2014.

Audi R8 V12 TDI v číslech
motor V12 TDI, common-rail
objem 5 934 cm3
zdvih x vrtání 91,4 x 83 mm
max. krouticí moment 1 000 Nm při 1 750 až 3 000 ot./min
max. výkon 368 kW
max. rychlost přes 300 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,2 s
převodovka šestistupňová manuální

Autor:




Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.