Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Requiem za lordův závoďák: 400 koní Jaguaru S- Type R

Přesně kvůli tomuto autu by bylo škoda, kdyby Jaguar skončil. Ušlechtilá ostrovní automobilka si ekonomicky nevede nejlépe, stále ale vyrábí auta, která chytnou za srdce a vyzařují aristokratickou nadřazenost a charakter sportovních vozů klasické školy. S-Type sice míří do automobilového důchodu, požitek z jízdy vám ale jeho čtyřsetkoňová verze R nabídne stejný jako zamlada.

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  
 JÍZDA CENA 
ZÁVĚR

Už za pár dní bude na frankfurtském autosalonu představen jeho nástupce. - VÍCE ZDE 

S-Type ale ani po devíti letech nepatří do starého železa. Technicky sice nikdy nedosahoval na automobilový olymp a rovněž z hlediska estetiky a zpracování mu i v mládí bylo co vytýkat, mimořádný šarm a charisma se mu ale nedá upřít ani při odchodu do automobilového důchodu.

Model S-Type navržený a vyvinutý v konstrukčním centru Jaguaru ve Whitley byl poprvé představen na mezinárodním autosalonu v Birminghamu v říjnu 1998. V březnu následujícího roku byla zahájena jeho výroba ve firemním závodě Castle Bromwich v Birminghamu.

ZVENČÍ: Návrat do budoucnosti

Velmi nadčasový a poutavý vzhled modelu S-Type v sobě zosobňuje to nejlepší z věhlasných modelů řady Mark 2 a původních sedanů S-Type. Tradiční čtyřoká příď, přikrčená silueta a nadčasově oblé linie nenechají nikoho na pochybách k jakému výrobci vůz přiřadit.

Nekompromisní provedení "R“ se od konfekčního "estajpu“ navenek odlišuje síťovanou maskou chladiče, absencí chromovaných lišt, dvěma mohutnými koncovkami výfuku, decentním spoilerem na víku zavazadelníku a koly o rozměru 19 palců. 

Daleko k dokonalosti má kvalita jeho řemeslného zpracování, což je na první pohled patrné na spasování jednotlivých částí karoserie.

Může se hodit

Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Zcela samostatnou kapitolou je výhled z vozu. Tvar karosérie je v první řadě podřízen estetice, dále bezpečnosti a aerodynamice. Přehled nad dopravní situací tím rozhodně utrpěl, prakticky v každém směru. Špatný výhled spolu s velkými vnějšími rozměry občas způsobují dojem, že se ani nevejdete do jízdního pruhu.

ZEVNITŘ: Jedna ruka netleská

Zatímco exteriéru lze po stránce estetiky stěží co vytknout, vnitřnímu prostoru lze tleskat jen z povinnosti.

V porovnání s hlavními konkurenty nelze interiér rozhodně označit za luxusní, je však neskutečně stylový.

Dvoubarevné kožené čalounění byste v jakémkoliv jiném autě pravděpodobně nesnesli, v případě klubovek v jaguaru si řeknete, že právě takhle mají vypadat. Co naopak nepotěší, jsou zastaralá tlačítka a ovladače, která nezapřou příbuznost s letitými fordy. Naší kritice neuniknou ani poměrně nevzhledné plastové materiály, jakými jsou třeba obložené sedačky.

Po stránce velikosti nevybočuje s-type z třídního průměru. Vpředu je místa tak akorát, zadní část naopak prostorem překypuje.

Zavazadlový prostor odpovídá zaměření a využití sportovní limuzíny. Papírových 580 litrů možná uspokojí i stěhovavější povahy, praktické využití je však díky mělkému dnu nízkému vstupnímu otvoru velmi omezené. Tradiční zavazadla anglického gentlemana, tedy golfové náčiní a loveckou výzbroj ale pojme s přehledem.

Sportovní provedení "R“ si navíc vyžádalo instalaci dodatečného vyztužení v zavazadlovém prostoru, to že jsou zadní sedadla sklopná, je tudíž k ničemu. Zmiňovaná výztuž má v sobě sice otvor k prostrčení dlouhých předmětů, v opěradlech zadních sedadel tento otvor ale chybí. Pro výlety s lyžemi je tento jaguar uzpůsoben nejvýše ve třech.

MOTOR: 50x a stále poprvé

Kompresorem přeplňovaný osmiválec s výkonem takřka 400 koní  je klenot, díky kterému s-typu všechny hříchy odpustíte.

Křižovatka, na semaforu svítí červená vy stojíte v první řadě a hlavou se honí vzpomínky na předchozí podobnou situaci, v duchu si říkáte už ne, už to neudělám. Ze-le-ná, plynový pedál dopadá až na doraz, motor se se silným burácení probouzí k životu a ručička otáčkoměru letí vzhůru. Zadní kola se několikrát protočí než se zahryznou do asfaltu, záď se zavlní a mohutná akcelerace posádku zaboří do sedaček.

Neuběhnou ani tři vteřiny a dosahujete maxima, tedy maxima povoleného na městských komunikacích. Impozantní?! V případě bezmála pětimetrového sedanu rozhodně. Pokud nebudete svázáni předpisy, stovku dosáhnete za 5,6 vteřiny, pokud nemáte příliš vyvinutý pud sebezáchovy, dostanete se až na maximum, které leží na hodnotě 249 km/h.

Řada konkurentů sice nabízí papírově i fakticky šťavnatější parametry, lepší motor i převodovku. V s-typu je pocit z rychlosti a akcelerace ale daleko emotivnější a intenzivnější, už jen proto, že byste to od něj zprvu nečekali. Kompresor si pohvizduje a automatická převodovka řadí bleskurychle a plynule. Možná není nejrychlejší ze všech, ale spolu s motorem tvoří velmi hodnotné partnerství.

Bonbonkem navrch je řízný zvuk, který se line od dvou hlavní výfuku na zádi. Jenom tak lechtáte motor při jízdě městem a ví o vás celá ulice. Diváci ale musí hledat namísto červeného nebo žlutého zuřivého sporťáku gentlemana v černém.

Zmiňovat apetit se ve vyšších kruzích nesluší. A tenhle zuřivý jaguar žere snad i trávu kolem silnice. Při snaze o vyloženě ekonomickou jízdu s nohou jako pírko se nám s velkým sebezapřením podařilo dosáhnout průměrné spotřeby 12,8 litrů. Reálná spotřeba však leží někde mezi 16 a 18 litry.

JÍZDA: Kurz sebeovládání

Doménou tohoto gentlemana jsou kvalitní rovné autostrády, překvapivě dobře si však vede i točivých disciplínách. Téměř pět metrů délky je při prudkém manévrování pochopitelně znát, také naklánění karosérie lze stěží označit za minimální, tuhý podvozek však z klidu jen tak nevyvedete.

Řízení je poměrně tuhé a komunikativní, chování vozu je dobře předvídatelné ovšem za předpokladu citlivé práce s plynovým pedálem.

Pokud se necháte unést, S-type R vám ukáže, co znamená slovo přetáčivost. 541 newtonmetrů totiž umožňuje okořenit prakticky každý výjezd ze zatáčky efektním kvílením devatenáctipalcových pneumatik a klouzající zádí, která auto do zatáčky doslova vyhodí.  

Nejslabší kapitolou mlsného kocoura je brzdová soustava. Krotit čtyřsetkoňové stádo a osmnáct metráků pohotovostní není snadný úkol. Pozvolnější nástup brzdného účinku bychom tedy jaguaru ještě prominuli, ale nedostatečná výkonnost při plném opakovaném nasazení jsou u vozu tohoto kalibru těžko odpustitelný hřích.

CENA: Lepší už to nebude

Nic jiného čtyřsetkoňového za necelé dva miliony nepořídíte. Jeho nástupce XF je jiný, více technicistní a styl parkoviště londýnského pánského klubu hází za hlavu.

S-Type R není decentní ani uhlazený, je brutální a sportovně elegantní. K normální limuzíně by to nesedělo, k britské ano.

"ERko" dostalo bohatou výbavu už do základní verze: mimo jiné xenonové světlomety, elektricky ovládaná sedadla i volant a hlavně - podvozek CATS s počítačem řízeným nastavováním tlumičů v závislosti na stylu a rychlosti jízdy. Za příplatek 42 tisíc je možno mít i aktivní tempomat. Pokud vám nenápadná síla kocoura učarovala, je nejvyšší čas pro něj s milionem a 895 tisíci vyrazit.

Jeho moderní následovník XF už vystrkuje drápy, a z frankfurtského autosalonu se chystá skočit do arény bojovat o zákazníky.

ZÁVĚR: Zákon přitažlivosti

Má jméno, má styl, má výkon, ale i řadu drobných nedostatků. Je to jaguár se vším všudy, je to prostě jaguár. Za vznešeným jménem a mimořádně charismatickou plechovou skořápkou je ukryto víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Tahle nabroušená kočka je navíc za cenu, která nevyplení lordovu portmonku. Peníze ušetřené za služby předraženého šoféra tak může investovat do galonů vysokooktanové potravy. Konečně, kdo bych chtěl sedět vzadu?

Jaguar S-Type R v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4892 x 1819 x 1447 x 2909
hmotnost pohotovostní/celková (kg) 1795/2275
MOTOR kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec 4,2 litru
objem (ccm) 4196
max. výkon (kW/k) 291/395
max. krouticí moment (Nm) 541
max. rychlost (km/h) 249 (elektronicky omezeno)
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,6
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 18,6/9,3/12,4
pneumatiky

245/40 R18

základní cena (Kč) 1 895 000

Pozn: údaje uváděné automobilkou

Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type RJaguar S-Type RJaguar S-Type R



Jaguar S-Type R



PLUSY MINUSY

vzhled vozu

výhled z vozu

pořizovací cena spotřeba
standardní výbava účinnost brzd
exkluzivita značky prostor na předních sedadlech
dynamické vlastnosti kvalita řemeslného zpracování
prostor na zadních sedadlech vzhled plastových dílů v interiéru
součinnost motoru a převodovky využitelnost kufru

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...