Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Protřepat, nemíchat. Retro Speedback GT by slušel Bondovi 007

aktualizováno 
Na světě stále existují automobiloví blázni, v tom dobrém. David Brown, jeden z nich, se rozhodl reinkarnovat siluetu legendárních Aston Martinů DB5 a DB6. Výsledný Speedback GT tak přináší nejnovější techniku v retro kabátu.

Speedback GT | foto: David Brown

Sean Connery jako James Bond řídil Aston Martin DB5 ve filmech Goldfinger a Thunderball. V roce 1964 to bylo parádní sportovní kupé, ve verzi pro Bonda navíc pořádně vybavené. Od té doby ale uplynulo už hodně času a Aston Martin vyrábí zcela současné modely.

Fotogalerie

Automobilový nadšenec David Brown zjevně nemá hluboko do kapsy a miluje stará auta, hlavně staré dobré Aston Martiny DB5 a DB6. A tak se rozhodl, že je bude vyrábět. Samozřejmě nikoliv pod značkou Aston Martin, ale pod svou vlastní David Brown Automotive. A auto se jmenuje Speedback GT.

Není to absolutní kopie DB5 či následujícího modelu DB6. Auto si zachovává klasickou siluetu, ale detaily jsou moderní, odpovídající současným křivkám. Na druhou stranu to ani není žádná parodie, designérům se vše podařilo vybalancovat přesně tak, aby z auta dýchala doba Jamese Bonda a zároveň aby auto působilo majestátně, sportovně a i luxusně.

Přední i zadní partie mají modernější ostré hrany, ale tvary světlometů, masky chladiče nebo nasávacího otvoru na kapotě či otvorů na bocích blatníků jasně odkazují na 50 let starý model. Auto působí majestátně, původní křivky se podařilo rozložit možná lépe než u originálu. Speedback má stylová drátěná kola rozměru 19 nebo 20 palců s centrální maticí. Asi jediným prvkem, který s originálem neladí, jsou moderní zpětná zrcátka na obou stranách auta. Originál měl jen jedno na straně řidiče.

V interiéru výrobce slibuje ty nejlepší materiály a ruční práci. Zatím ale firma nezveřejnila detailní fotky, na detailech se stále pracuje. Zajímavostí je výklopná lavice v zavazadlovém prostoru, která poslouží při pikniku.

Speedback GT

Pod karosérií se skrývá zcela současná technika. Ale nikoliv od Aston Martinu ale od Jaguaru. Šasi a agregáty si David Brown vypůjčil z Jaguaru XKR. Osmiválec s objemem pět litrů má maximální výkon 375 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 625 Nm. Maximální rychlost je obligátních 250 kilometrů za hodinu. Poháněná jsou zadní kola přes šestistupňovou automatickou převodovku.

Pro zajímavost: originální Aston Martin DB5 nebyl na svou dobu rozhodně žádné ořezávátko. Jeho čtyřlitrový šestiválec měl výkon 210 kW (285 koní), točivý moment vrcholil hodnotou 390 Nm a auto se dokázalo rozjet na 230 kilometrů za hodinu a na stovku zrychlilo za přibližně osm sekund.

Poprvé se auto představilo veřejnosti v dubnu v Monaku, britskou premiéru si odbylo nedávno na festivalu rychlosti v Goodwoodu. Auto se líbí, ale je otázkou, jestli se podaří najít dostatek zákazníků pro sériovou výrobu.

David Brown totiž počítá s výrobou 50 aut ročně v najaté továrně v Coventry. Drobný problém je v ceně auta. Přesnou částku firma původně neuvedla, mělo to být něco mezi 100 000 librami až jedním milionem. Nakonec byla cena stanovena na zhruba 450 000 liber za základní specifikaci, což je v přepočtu asi 15 milionů korun. Další peníze budou moci zákazníci utratit za luxusnější interiér a další detaily.

Pokud by si zájemce chtěl pořídit originál, tak by moc neušetřil, spíš naopak. Zachovalé kusy řady DB5 a DB6 se prodávají za stovky tisíc eur, většinou jsou dražší než moderní reinkarnace v podobě Speedbacku GT. Výběr je navíc hodně omezený, což platí především pro kultovní DB5, novějších DB6 je na trhu k prodeji mnohem víc.

Autor:


Témata: Aston Martin, Retro




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.