Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Výkladní skříně hrdých motoristů

aktualizováno 
V dnešních autech bývá prostor u zadního okna nudně prázdný. Kromě několika málo tuningových aut, které se chlubí mohutnými reproduktory, tam zůstává většinou prázdno. V romantických dobách našeho mládí a cest Škodou 100 za vůně benzinu a připálené gumy to bylo oblíbené odkladiště, ale také výkladní skříň pyšného automobilisty.

dobové doplňky | foto: Lukáš Hron, Mobil

Pes s hlavou houpající se na pružince nebo i vajíčka. Za zadními sedadly škodovek, trabantů nebo moskvičů jsme toho mohli v minulém století vidět víc než dost.

Frajeři tam měli velké reproduktory, aby lépe zněl Milan Chladil nebo Citron, nezbytný byl autoatlas. Jedovatě barevný chlupatý kobereček byl frajeřina, starší ročníky přidaly plechovou autolékárnu.

Fotogalerie

Důvod byl jednoduchý, odkládací prostory tehdejších aut nestály za řeč a věci, které jste občas potřebovali mít po ruce, nebylo kam dát. Přihrádky ve dveřích byly malé (jestli vůbec nějaké) a do kaslíků pod přístrojovou deskou se vešly maximálně tak sluneční brýle a návod k obsluze vozidla.

Navíc v té době byl nejrozšířenějším typem vozidla sedan, který měl na rozdíl od pětidveřových karoserií pevný panel pod zadním oknem. "My jsme tam s manželem převáželi i plata vajíček, tedy pokud nebylo zrovna horko," říká Věra Malá z Prahy. "Z dnešního pohledu to asi vypadá směšně, ale v té době to tak dělala obrovská spousta lidí."

dobové doplňky

"Já celé roky koukal z okna činžáku na hnědý tuzexový Ford Escort, kde za obřím zadním sklem na smetanově bílé dečce hlídal obrovský pavouk. Zblízka to byl kus dřeva, vypreparovaný samorost. Ale z toho druhého patra to byl prostě velký pavouk,“ vzpomíná František Kulíšek.

Dnes už za zadním oknem nic nevozíme. Nejen proto, že sedanů, které mají za zadními sedačkami pevné plato, ubývá. Je to hlavně nebezpečné.

Moderní automobily mají naštěstí dostatek odkládacích míst a posádka ani řidič tak nemusejí být vystaveni možnému riziku. Řidič má ve zpětném zrcátku výhled na situaci za vozidlem a nebezpečí pak nehrozí ani při případné nehodě. Tlustý autoatlas letící kabinou umí zlomit vaz. O tom, co mohou způsobit volné předměty v nebezpečných situacích, si můžete přečíst zde.

A co jste vozili za oknem vy? Vzpomínejte s galerií z motoristických srazů.

Autoři: ,


Témata: Ford, Škoda


Nejčtenější

Volkswagen Golf TGI
Rok s pronajatým autem: golf za pět tisíc měsíčně, vrácení bez problémů

Před pár lety ho u nás nikdo neznal, ale dnes je to oblíbený způsob pořízení automobilu na kratší dobu. Operativní leasing je vlastně dlouhodobý pronájem. Má...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit...
V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak...  celý článek

Jaguar F-Type 3,0 V6 aut.
Jaguar F-Type 3,0 V6 aut.

r.v. 2014, naj. 9 000 km, benzín, 1. majitel
1 899 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.