Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Výkladní skříně hrdých motoristů

aktualizováno 
V dnešních autech bývá prostor u zadního okna nudně prázdný. Kromě několika málo tuningových aut, které se chlubí mohutnými reproduktory, tam zůstává většinou prázdno. V romantických dobách našeho mládí a cest Škodou 100 za vůně benzinu a připálené gumy to bylo oblíbené odkladiště, ale také výkladní skříň pyšného automobilisty.

dobové doplňky | foto: Lukáš Hron, Mobil

Pes s hlavou houpající se na pružince nebo i vajíčka. Za zadními sedadly škodovek, trabantů nebo moskvičů jsme toho mohli v minulém století vidět víc než dost.

Frajeři tam měli velké reproduktory, aby lépe zněl Milan Chladil nebo Citron, nezbytný byl autoatlas. Jedovatě barevný chlupatý kobereček byl frajeřina, starší ročníky přidaly plechovou autolékárnu.

Fotogalerie

Důvod byl jednoduchý, odkládací prostory tehdejších aut nestály za řeč a věci, které jste občas potřebovali mít po ruce, nebylo kam dát. Přihrádky ve dveřích byly malé (jestli vůbec nějaké) a do kaslíků pod přístrojovou deskou se vešly maximálně tak sluneční brýle a návod k obsluze vozidla.

Navíc v té době byl nejrozšířenějším typem vozidla sedan, který měl na rozdíl od pětidveřových karoserií pevný panel pod zadním oknem. "My jsme tam s manželem převáželi i plata vajíček, tedy pokud nebylo zrovna horko," říká Věra Malá z Prahy. "Z dnešního pohledu to asi vypadá směšně, ale v té době to tak dělala obrovská spousta lidí."

dobové doplňky

"Já celé roky koukal z okna činžáku na hnědý tuzexový Ford Escort, kde za obřím zadním sklem na smetanově bílé dečce hlídal obrovský pavouk. Zblízka to byl kus dřeva, vypreparovaný samorost. Ale z toho druhého patra to byl prostě velký pavouk,“ vzpomíná František Kulíšek.

Dnes už za zadním oknem nic nevozíme. Nejen proto, že sedanů, které mají za zadními sedačkami pevné plato, ubývá. Je to hlavně nebezpečné.

Moderní automobily mají naštěstí dostatek odkládacích míst a posádka ani řidič tak nemusejí být vystaveni možnému riziku. Řidič má ve zpětném zrcátku výhled na situaci za vozidlem a nebezpečí pak nehrozí ani při případné nehodě. Tlustý autoatlas letící kabinou umí zlomit vaz. O tom, co mohou způsobit volné předměty v nebezpečných situacích, si můžete přečíst zde.

A co jste vozili za oknem vy? Vzpomínejte s galerií z motoristických srazů.

Autoři: ,


Témata: Ford, Škoda


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.