Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Retrominiatura vzpomíná na západoněmecký velorex

  11:16aktualizováno  11:16
Dvě sedadla, čtyři kola a přední masku jako rybí obličej. Retrokoncept Fuldamobil navazuje na stejnojmenné vozítko z poloviny minulého století, kdy Německo brázdily tisíce podobných tříkolových velorexů.

Na svébytný design původních Fuldamobilů druhé generace, s maskou připomínající rybí tlamu, se pokouší navázat německá firma Edag, která se živí designérskými návrhy všech možných dopravních prostředků. Edag Fuldamobil, tedy retro ve stylu původní tříkolky, navrhl designér Jeremie Pointier a s největší pravděpodobností je to jen cvičení, které se do sériové výroby nedostane.

Ostatně i předchozí koncept Edagu z loňského roku, který se jmenoval Edag Light Car, do výroby nezamířil. A proč si německá firma vybrala jako předlohu podivnou tříkolku z padesátých let minulého století? Důvod je prostý, firma sídlí ve středoněmeckém městě Fulda (severně od Frankfurtu nad Mohanem), kde se zrodil i původní Fuldamobil. Jeho jméno je pak zcela výstižné.

Fuldamobil Concept

Novodobý koncept už není tříkolkou, ale klasickým čtyřkolovým autem, malinkým, zhruba velikosti Fiatu 500. Předek vychází z originálního Fuldamobilu, kterému se přezdívalo rybí tlama. Ustupující šípovitá záď alespoň evokuje původní tříkolku. Žádné další podrobnosti o konceptu Edag nezveřejnil, pravděpodobně ho veřejnosti představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, který má doslova za rohem.

Retroauta jsou dnes velmi populární. Ve větším měřítku to začal v devadesátých letech VW Brouk, následovalo retro Mini a dnes slaví slušné prodejní úspěchy reinkarnace Fiatu 500. Fuldamobil ale z této skupiny poněkud vybočuje. Jeho design evokuje sociální autíčka z poválečného Německa, která byla sice populární, ale málokdy krásná a nadčasová. Spíš prapodivná. Srovnávat ho tak můžeme spíš s exotickými retroautíčky z Japonska, jako bylo Daihatsu Copen, Toyota Will nebo šílené modely japonské karosárny Mitsuoka.

Fuldamobil Concept

"Zápaďácký" velorex

Značka Fuldamobil asi většině současných motoristů mnoho neřekne. Automobily této značky, podle návrhu bývalého novináře Norberta Stevensona, vyráběla firma Elektromaschinenbau Fulda od roku 1950 do konce šedesátých let. A svou koncepcí je můžeme přiřadit k u nás dobře známému plátěnému velorexu. První modely měly dokonce koženkovou karoserii, ty další už hliníkovou. Ale vždy to byly tříkolky s dvěma koly vpředu a jedním vzadu.

První originální Fuldamobil N2 měl dřevěnou kostru a karoserii potaženou vinylem. Design, jestli se tak vzhled modelu N2 dá vůbec hodnotit, byl velmi jednoduchý. Dvoumístné autíčko poháněl motocyklový dvoutakt od známé značky Fichtel & Sachs o objemu 0,35 litru. Výkon necelých deset koní stačil na maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu.

Modely S4 a S6 už vypadaly zcela jinak. Měly hliníkovou a notně zaoblenou karoserii s výrazně aerodynamicky střiženou zádí – první s velkým oknem, druhý s menším. Motor zůstal dvoutaktní, výkon vzrostl na rovných deset koní, ale stačil mu k tomu objem jen 0,2 litru. S většími či menšími změnami se pak hliníkové modely vyráběly až do konce šedesátých let, kdy už výrazně lepší ekonomická situace miniautíčkům nepřála a na scénu se pomalu ale jistě drala auta normální koncepce a mnohem větších rozměrů.

Současný retrokoncept od společnosti Edag se inspiroval dvoubarevnou variantou posledních modelů původního Fuldamobilu. Dost možná i některou licenční variantou, protože Fuldamobil vcelku úspěšně pronikl do světa v mnoha licenčních podobách. Vyráběl se třeba ve Švédsku, Řecku, Portugalsku, Velké Británii, ale i za mořem v Jižní Americe, nebo dokonce v Indii. Většinou šlo ale jen o malé série spíš ruční výroby než velké průmyslové produkce. Což ostatně platí i o německém originálu.

Po válce nebyl Fuldamobil rozhodně jediným miniatíčkem na trhu. Němci chtěli jezdit a vůbec jim nevadilo, že místo pořádného auta budou brázdit dálnice v tříkolkách nebo jiných samohybech. Velmi populární byla (což platí dodnes) BMW Isetta, která postavila tradiční značku na nohy. Mezi takzvané "Bubble Cars" patřily i Messerschmitt KR200, Heinkel Kabine, Goggomobil, Zundapp Janus a další.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Peugeot 308 1.4 i 2009 · Klima
Peugeot 308 1.4 i 2009 · Klima

r.v. 2009, naj. 167 899 km, benzín
125 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.