Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fotogalerie pro otrlé: na výstavě automobilových zombie

  14:34aktualizováno  14:34
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Fascinující pohled do automobilové hrobky nabídne unikátní expozice na veteránském salonu Retromobile. V přízemí haly dvě na pařížském výstavišti jsou k vidění zubožené automobilové klenoty, které celá desetiletí chátraly zapomenuté na hospodářství Rogera Baillona.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Když vás pustí za černou plentu, pochopíte, jak se cítili při objevení hrobky Tutanchamona.

Jen jednou za život

Byla by to sbírka nevyčíslitelné hodnoty, teď je z většiny aut jen nezachránitelná hromada rzi, puchřící gumy a tlejících látek. Matthieu Lamoure a Pierre Novikoff, kteří sbírku opuštěnou na usedlosti kdysi zámožného podnikatele Rogera Baillona na západě Francie našli, musí ty automobilové zombie budit ze spaní. Takové odhalení se hledačům veteránů stane jednou za život, některému možná nikdy. Odborníci na vzácná auta aukční síně Artcurial Novikoff s Lamourem myslí, že podobná kolekce už na světě zapomenutá není.

Smutný pohled

Když tam vstoupíte, oněmíte úžasem. Na Retromobilu je ruch a cvrkot, tady je klid a mluví se tiše, slyšet je sem tam smutný vzdech. Jako by chtěli návštěvníci zachovat pietu. Je to hrobka se vším všudy, dýchne tu na vás mrazivý vzduch ze záhrobí.

Expozici kousků, které nakonec zamíří do dražby, pojali organizátoři dramaticky. Za černou plentu vás pustí do černočerně vybaveného pavilonu, ve kterém jsou měkce žlutým světlem nasvíceny ostatky aut, které ve většině případů už nelze zachránit.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Padesát let zapomenutá sbírka šedesáti aut se bude dražit v pátek 6. února přímo na veteránském autosalonu Retromobile v Paříži. Často jsou to kousky, které všichni považovali za ztracené, mnohdy vzniklé v jen pár exemplářích. Novikoff s Lamourem jmenují hlavně krásné ladné talboty karosované slavným mistrem karosářem Saoutchikem. V kolekci šedesáti neuvěřitelných skvostů jsou ale i bugattky, hispano-suizy, panhardy, maserati, ferrari, delahaye, delage...

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Fotogalerie

Nikdo prozatím nevysvětlil, jak se do té automobilové hrobky dostaly mnohem mladší kousky: z Ferrari 308 GTO čouhají cáry igelitu. Vzácná nedoceněná kráska Lancia Thema 8.32 s motorem od Ferrari ještě svou stříbrnou barvu neztratila, ale podle vyvolávací ceny dva tisíce eur je už nenávratně ztracena.

Většina aut ztratila původní lak a je prostě rezavá skrz naskrz. Jen pár kousků lze zachránit, ostatní se v aukci prodají za symbolické částky. Ceny startují na 500 eurech, ty nejvzácnější kusy mají milionové cenovky, v eurech samozřejmě.

„Jsou vystavené a prodávají se tak, jak jsme je našli,“ popisuje Novikoff. „Možná chybí nějaká pavučina a prach, který se z nich vyfoukal při transportu.“ Lamoure přirovnává postup při stěhování veteránů k péči o Monu Lisu, která bydlí v Paříži jen pár kilometrů od výstaviště u Porte de Versailles, kde se veletrh Retromobile koná.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Auta jsou po desítkách let strávených pod různými provizorními přístřešky v katastrofálním stavu, mnohé z nich tam stály přes padesát let. Nikdo už nezjistí, jaké byly plány Rogera Baillona, když je schraňoval. Část sbírky rozprodal v sedmdesátých letech minulého století, když se dostal do finančních potíží. Nikdo už nevěděl, že část pokladu ve svém sídle nechal.

K autům se dostal v padesátých a šedesátých letech, kdy si nikdo neuvědomoval cenu předválečných unikátů. Baillon je doslova zachraňoval z vrakovišť nejen po Francii, ale i v Evropě. Byl to první ze sběratelů, jak je známe dnes. Chtěl vybudovat muzeum oslavující umění stavby aut. A ukázat to chtěl na těch nejšťavnatějších kouscích, které vůbec kdy vznikly.

Auta jeho přepravní společnosti přivážela skvosty na jeho panství, kde je bez ladu a skladu nechával, parkoval jedno vedle druhého a budoval jim provizorní chýše. Baillonovi potomci o sbírku chátrajících veteránů nejevili zájem, až v loňském roce oslovili odborníky. Novikoff a Lamoure možná nebudou mít z té zničené krásy dlouho klidné spaní, každopádně se ale zapsali do historie veteránismu.

Postavit si do obýváku hromadu šrotu vzácného auta má trochu dekadentní podtext, pro milovníka veteránů je to ale od návštěvy té neuvěřitelné pařížské expozice nový druh umění. Umění soch automobilových zombie.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile




Nejčtenější

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Škoda Yeti 1.2 TSI 2017 · Fresh
Škoda Yeti 1.2 TSI 2017 · Fresh

r.v. 2017, naj. 17 km, benzín, 1. majitel
485 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.