Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fotogalerie pro otrlé: na výstavě automobilových zombie

  14:34aktualizováno  14:34
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Fascinující pohled do automobilové hrobky nabídne unikátní expozice na veteránském salonu Retromobile. V přízemí haly dvě na pařížském výstavišti jsou k vidění zubožené automobilové klenoty, které celá desetiletí chátraly zapomenuté na hospodářství Rogera Baillona.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Když vás pustí za černou plentu, pochopíte, jak se cítili při objevení hrobky Tutanchamona.

Jen jednou za život

Byla by to sbírka nevyčíslitelné hodnoty, teď je z většiny aut jen nezachránitelná hromada rzi, puchřící gumy a tlejících látek. Matthieu Lamoure a Pierre Novikoff, kteří sbírku opuštěnou na usedlosti kdysi zámožného podnikatele Rogera Baillona na západě Francie našli, musí ty automobilové zombie budit ze spaní. Takové odhalení se hledačům veteránů stane jednou za život, některému možná nikdy. Odborníci na vzácná auta aukční síně Artcurial Novikoff s Lamourem myslí, že podobná kolekce už na světě zapomenutá není.

Smutný pohled

Když tam vstoupíte, oněmíte úžasem. Na Retromobilu je ruch a cvrkot, tady je klid a mluví se tiše, slyšet je sem tam smutný vzdech. Jako by chtěli návštěvníci zachovat pietu. Je to hrobka se vším všudy, dýchne tu na vás mrazivý vzduch ze záhrobí.

Expozici kousků, které nakonec zamíří do dražby, pojali organizátoři dramaticky. Za černou plentu vás pustí do černočerně vybaveného pavilonu, ve kterém jsou měkce žlutým světlem nasvíceny ostatky aut, které ve většině případů už nelze zachránit.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Padesát let zapomenutá sbírka šedesáti aut se bude dražit v pátek 6. února přímo na veteránském autosalonu Retromobile v Paříži. Často jsou to kousky, které všichni považovali za ztracené, mnohdy vzniklé v jen pár exemplářích. Novikoff s Lamourem jmenují hlavně krásné ladné talboty karosované slavným mistrem karosářem Saoutchikem. V kolekci šedesáti neuvěřitelných skvostů jsou ale i bugattky, hispano-suizy, panhardy, maserati, ferrari, delahaye, delage...

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Fotogalerie

Nikdo prozatím nevysvětlil, jak se do té automobilové hrobky dostaly mnohem mladší kousky: z Ferrari 308 GTO čouhají cáry igelitu. Vzácná nedoceněná kráska Lancia Thema 8.32 s motorem od Ferrari ještě svou stříbrnou barvu neztratila, ale podle vyvolávací ceny dva tisíce eur je už nenávratně ztracena.

Většina aut ztratila původní lak a je prostě rezavá skrz naskrz. Jen pár kousků lze zachránit, ostatní se v aukci prodají za symbolické částky. Ceny startují na 500 eurech, ty nejvzácnější kusy mají milionové cenovky, v eurech samozřejmě.

„Jsou vystavené a prodávají se tak, jak jsme je našli,“ popisuje Novikoff. „Možná chybí nějaká pavučina a prach, který se z nich vyfoukal při transportu.“ Lamoure přirovnává postup při stěhování veteránů k péči o Monu Lisu, která bydlí v Paříži jen pár kilometrů od výstaviště u Porte de Versailles, kde se veletrh Retromobile koná.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile

Auta jsou po desítkách let strávených pod různými provizorními přístřešky v katastrofálním stavu, mnohé z nich tam stály přes padesát let. Nikdo už nezjistí, jaké byly plány Rogera Baillona, když je schraňoval. Část sbírky rozprodal v sedmdesátých letech minulého století, když se dostal do finančních potíží. Nikdo už nevěděl, že část pokladu ve svém sídle nechal.

K autům se dostal v padesátých a šedesátých letech, kdy si nikdo neuvědomoval cenu předválečných unikátů. Baillon je doslova zachraňoval z vrakovišť nejen po Francii, ale i v Evropě. Byl to první ze sběratelů, jak je známe dnes. Chtěl vybudovat muzeum oslavující umění stavby aut. A ukázat to chtěl na těch nejšťavnatějších kouscích, které vůbec kdy vznikly.

Auta jeho přepravní společnosti přivážela skvosty na jeho panství, kde je bez ladu a skladu nechával, parkoval jedno vedle druhého a budoval jim provizorní chýše. Baillonovi potomci o sbírku chátrajících veteránů nejevili zájem, až v loňském roce oslovili odborníky. Novikoff a Lamoure možná nebudou mít z té zničené krásy dlouho klidné spaní, každopádně se ale zapsali do historie veteránismu.

Postavit si do obýváku hromadu šrotu vzácného auta má trochu dekadentní podtext, pro milovníka veteránů je to ale od návštěvy té neuvěřitelné pařížské expozice nový druh umění. Umění soch automobilových zombie.

Expozice sbírky Rogera Baillona na výstavě Rétromobile




Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Další z rubriky

Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce
Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Pontiac Firebird Trans Am Rogera Bolligera
Bestie s osmilitrovým osmiválcem bude řádit v Brně, má 730 koní

Už v roce 1971 v sériové výrobě byl Pontiac Firebird Trans Am šílené auto. Švýcar Roger Bolliger ovšem dotáhl velkorysost amerických konstruktérů z doby před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.