Prakticky vzato - řidič se teď může po dálnici prohánět rychlostí 180 kilometrů v hodině, za což mu nově hrozí maximálně dvoutisícová pokuta. Nic víc. Ještě minulý rok za tento těžký dopravní delikt policie kromě stejné pokuty trestala řidiče také zápisem do jeho evidenční karty, a pokud ho na dálnici lapila při stejném přestupku podruhé, znamenalo to ztrátu řidičského průkazu. Nyní motorista jen podruhé zaplatí. Hodnocení přestupků je totiž mírnější a nové zákony přesně vymezují tresty, což dřív nebylo. Jinými slovy - teď je jasně dáno, kdy policie okresnímu úřadu nahlásí, že konkrétní řidič páchal na silnici závažné přestupky. Za tři záznamy během 12 měsíců motorista přijde maximálně na šest měsíců o řidičský průkaz. Mezi těžké - a záznamem do řidičovy karty postihnutelné - přestupky patří jízda v obci přesahující povolený limit o 30 kilometrů v hodině a mimo obec je hranice posunutá dokonce o 50 kilometrů v hodině. Takže - až když policie naměří motorovému vozidlu na dálnici rychlost 181 kilometrů v hodině, dostane jeho řidič kromě pokuty i zápis do evidenční karty. Stejně budou okresní úřady hodnotit nedání přednosti, jízdu na červenou a riskantní předjíždění. Přímo v místě nehody může řidič-viník nově zaplatit až pět tisíc korun. Zůstává v platnosti, že úřady mohou řidičský průkaz odebrat i motoristovi, který způsobil nehodu, ale jinak má evidenční kartu čistou. Ve všech ostatních případech nemohou policisté na pokutě od motoristy žádat víc než 2000 korun. Pokud přestupek bude projednávat okresní úřad, může být pokuta za závažný přestupek typu vysoké rychlosti, jízdy na červenou nebo nedání přednosti v jízdě i třítisícová. A za nehodu se před úřadem sankce zvýší až na sedm tisíc korun. U vážných nehod jsou tvrdší - roční - i ztráty řidičských průkazů. Řidičské průkazy nemine ještě další změna: motoristé, kteří stále jezdí s průkazem vydaným před 30. červnem 1964, musí nejpozději do dvou let požádat okresní úřad o vystavení nového dokladu. Ostatní řidiči mohou se svým stávajícím řidičským průkazem jezdit ještě pět let, od 1. ledna 2006 nebudou platit řidičské průkazy vydané před 1. lednem 2001. Zcela se mění i rozdělení průkazů do skupin. Zatímco dříve byly obvyklé skupiny A, B, C, D, M a T, nyní je kategorií víc. V 15 letech lze složit zkoušku na skupinu AM, která držitele opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s konstrukční rychlostí nižší než 45 kilometrů v hodině. Ve věku 16 roků je možné po zkouškách usednout na motocykl s maximálním objemem motoru 125 cm 3, jehož výkon nepřesahuje 11 kilowattů. Tato skupina nese označení A1. V 17 letech se dá absolvovat autoškola, v níž se řidič naučí ovládat traktor a tříči čtyřkolové vozidlo s pohotovostní hmotností nižší než 550 kilogramů (B1). Do této třídy se však nevejde žádné z rozšířených aut, ani trabant, ani nejmenší nové vozy jako Fiat Seicento nebo Daewoo Matiz. Dříve oblíbený velorex naopak do této kategorie patří. V 18 letech věku mohou do autoškoly nejen zájemci o skupinu B, ale také uchazeči o motocyklovou třídu A, která je však opět omezená - tentokrát výkonem motoru 25 kilowattů. Na silnější motocykly tedy jezdci usednou až po dovršení hranice 21 let.
Pokuty za největší přestupky
Druh přestupku |
Pokuta od policisty na místě |
Sankce od okresního úřadu |
překročení povolené rychlosti v obci o více než 30 km/h |
max. 2000 Kč |
do 3000 Kč1) |
nezastavení u semaforu na červenou |
max. 2000 Kč |
do 3000 Kč1) |
nebezpečné a riskantní předjíždění |
max. 2000 Kč |
do 3000 Kč1) |
nedání přednosti v jízdě vozidlu na hlavní silnici nebo |
max. 2000 Kč |
do 3000 Kč1) |
vjetí na přejezd, když je to zakázáno |
max. 2000 Kč |
do 3000 Kč1) |
způsobí nehodu, nutnou hlásit policii |
max. 5000 Kč |
do 7000 Kč, ztráta ŘP až na 1 rok |
ostatní porušení pravidel |
max. 1000 Kč |
do 2000 Kč |
Pramen: MF DNES
Největší změny, které se dotknou téměř každého řidiče: chodce získali větší přednost na přechodech, děti musí jezdit v sedačkách, v zimě auta svítí celý den a telefon nelze použít bez sady hands free. |