BMW i8 s hybridním pohonem

BMW i8 s hybridním pohonem | foto: BMW

Revoluce u BMW: supersport se spotřebou 2,7 l na sto km

  • 108
BMW se pochlubilo konceptem i8, který by se měl stát nejšpičkovějším autem v nabídce značky. Překvapení čeká pod futuristickou karoserií: vpředu bude trůnit elektromotor, vzadu pak přeplňovaný tříválec o objemu pouhých 1,5 litru.

Přesto na stovku vystřelí za pouhých 4,6 sekundy a kombinovaná spotřeba bude jen 2,7 litru na sto kilometrů.

Přestože je BMW i8 zatím konceptem, automobilka plánuje, že jej začne sériově vyrábět. Možná v trochu pozměněné podobě, ale koncepce by již měla být zachována. A ta je vpravdě revoluční. Z dávno nevyráběného osmičkového kupé (E31) si novinka zachovala výrazně sportovní nízkou karoserii tradičního tříprostorového kupé v konfiguraci 2 + 2, ale jinak nezůstal kámen na kameni.

BMW i8 s hybridním pohonem

Silné benzinové osmiválcové a dokonce dvanáctiválcové motory původní osmičky nahradí v novince kombinace elektromotoru a malého tříválce!  

BMW 8

Legendární kupé je dodnes vrcholem elegance. Nejrychlejší provedení prý umělo jezdit až 340 km/h.

BMW 850 CI

BMW řady 8 se vyrábělo v letech 1991 do roku 1999 a vzniklo jich něco málo přes 30 tisíc.

Benzinový motor s objemem 1,5 litru (původní osmička měla nejmenší motor třílitrový) je přeplňovaný turbodmychadlem a poskytne výborný výkon 164 kW a točivý moment 300 Nm. To jsou parametry, které ani dnes běžně neposkytují dvoulitrové čtyřválcové motory s turbem.

Druhou pohonnou jednotkou bude v přídi uložený elektromotor s výkonem 96 kW a točivým momentem 250 Nm. Dohromady oba motory dodají 260 kW a 550 Nm. A to je v případě točivého momentu stejná hodnota jako u nejvýkonnějšího původního BMW 8, výkon je pak o 20 kW nižší.

Staré BMW 850CSi přitom mělo dvanáctiválec s objemem 5,6 litru. A aby porovnání bylo přesné, oba modely dělí patnáct let, BMW 850 CSi se přestalo vyrábět v roce 1996, další tři roky už výrobce nabízel jen slabší dvanáctiválec a osmiválec.

BMW i8 s hybridním pohonem

U nové i8 bude každý z motorů pohánět svou nápravu. Elektromotor přední, benzinový agregát zadní, v kombinaci se tak z auta stane čtyřkolka. V případě plného výkonu vystřelí novinka na stovku za 4,6 sekundy (o sekundu rychleji než nejsilnější původní osmička) a nejvyšší rychlost výrobce omezil na obligátních 250 km/h. Je jasné, že při maximálním využití dynamiky bude spotřeba vyšší, ale v kombinovaném režimu výrobce slibuje spotřebu pod tři litry na sto kilometrů a teoreticky i nulovou, protože jen na elektrický pohon auto ujede až 35 kilometrů, což by při cestě po městě mohlo stačit. Dobití akumulátorů je přitom docela rychlé, prý pod dvě hodiny.

Design poměrně velkého kupé (4,63 × 1,95 × 1,28 metru a 1 480 kilogramů) je rozhodně neortodoxní a je pravděpodobné, že právě v tomto směru ještě dojde ke změnám, než se auto objeví v prodeji. V principu výrobce rozdělil části auta na dvě základní zóny: Live a Drive a celou platformu nazývá prostě LifeDrive. První je prostorem pro posádku, druhá ukrývá pohonné ústrojí. Rozdělení zón využilo BMW i pro vzhled auta.

BMW i8 s hybridním pohonem

Část Live je z černého průhledného karbonového plastu (CRFP materiál), karoserie pak stříbrná. Právě průhledná karoserie je pro produkční auto příliš futuristická a ne každý by se chtěl za průhlednými dveřmi ukazovat. Na druhou stranu výsek v přední kapotě s průhledem na elektromotor by asi nikomu vadit neměl. Do části Drive patří vedle obou motorů i středový tunel, v kterém jsou ukryté akumulátory pro elektromotor.

Výrazně aerodynamická karoserie má zcela plochou podvozkovou část, okolo auta pak zaujmou mnohé spojlery a především křídlové dveře, které se otvírají šikmo vzhůru. Po jejich otevření překvapí mohutný panel, přes který se bude muset posádka při nastupování a vystupování přehoupnout. Především na zadní nouzová sedadla asi bude přístup poněkud krkolomný. Dynamické přídi s velkými ledvinkami chladiče dominují LED světlomety s velmi zamračeným výrazem.

BMW i8 s hybridním pohonem

Interiér je na jednu stranu hodně moderní, na druhou ale účelný a jednoduchý. BMW i zde použilo koncept několika zón. Stylovou v bílém laku, černou funkční, což platí třeba pro sedadla, a pak užitkovou, v které se nacházejí ovladače. Těch je minimum a celku dominují dva displeje. Jeden v kapličce, který nahradí běžné přístroje a centrální na vrchu palubní desky. Mohutný středový panel se směrem dozadu zužuje a dělá tak z místa řidiče sportovní kokpit. Zkosenému voliči automatické převodovky pak ve sekunduje stejném stylu zkosené vnitřní zpětné zrcátko. Podobnými povedenými detaily celý interiér přímo hýří. Ale je otázkou, kolik z těchto nápaditých prvků se přesune i do sériové výroby.

Světovou premiéru si koncept BMW i8 odbude na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Tam by měl výrobce zveřejnit i termín zahájení sériové produkce a případně i cenu auta.