Moto Guzzi Stelvio

Moto Guzzi Stelvio | foto: Moto Guzzi

Revoluce u italské klasiky: Moto Guzzi Stelvio

  • 1
Série podzimních motocyklových veletrhů pokračuje milánskou EICMA, kam si schovávají munici především domácí výrobci. Moto Guzzi hlavní magnety svého stánku představila s malým předstihem.

Stěžejní novinkou bude model Stelvio, pojmenovaný podle slavného průsmyku se spoustou zatáček u Bormia.

Továrna, sídlící u jezera Como, se v posledních letech nadechla k nebývalé modelové ofenzivě, ve které pokračuje s ještě větší intenzitou i pod křídly koncernu Piaggio, kde si zachovala vysokou míru autonomie.

Po ukončení výroby modelu Quota Moto Guzzi velké cestovní enduro nějakou dobu v sortimentu chybělo a právě Stelvio má být tím pravým nástupcem.

Etalonem této třídy je velké BMW GS a jeho značné prodejní úspěchy motivují všechny výrobce, aby stroj podobného ražení dokázali nabídnout také.

Na Stelviu je trochu vidět, že referenčním strojem bylo právě géeso, konstruktéři MG nicméně k zadání přistoupili originálně po svém.

Model Stelvio měl jakousi předpremiéru v únoru v Berlíně – nyní je už zřejmé, že oznámená podoba je definitivní a Stelvio bude v roce 2008 součástí nabídky prodejců.

Základem je motor s objemem 1151 ccm, nedávno poprvé uvedený v modelu Griso 8V, který je pro konzervativní Moto Guzzi v lecčem revoluční.

Jednak používá 4 ventily na válec, jednak tradiční rozvod OHV byl nahrazen OHC. Možná nad touto informací ohrnete nos, ale pro tradicionalistickou značku, jakou je Guzzi, tyto změny opravdu znamenají velký přelom.

Výkony jsou pak zvláště pro cestovní enduro velmi povzbuzující – 110 koní při 7 500 a 108 Nm při 6 400 otáčkách/min. Z technických parametrů je dále známa suchá hmotnost 214 kg.

Vedle motoru sází Stelvio na kvalitní podvozek: přední obrácená vidlice má masivní nosníky s průměrem 50 mm a nastavitelné předpětí i tlumení, stejně jako zadní jednotka. Nejsem si zcela jistý, ale mám pocit, že radiální brzdiče na přední brzdě mají také v této kategorii premiéru.

Příznivce šotolinových výjezdů potěší ráfky s výpletem, vpředu s průměrem 19, vzadu 17 palců, cestovatele zase držáky bočních kufrů ve standardu.
Již berlínské představení rozpoutalo četné diskuse na téma design.

Ponecháme-li stranou obvyklé polemiky, co to je cestovní enduro a jak má správně vypadat, Stelvio rozdělilo motorkářskou obec na skupiny hodně líbí/hodně nelíbí.

Některé výtky směřují k masivní koncovce výfuku, která by však měla jít nahradit, funkční vadou na kráse je poměrně malá, 18litrová nádrž. Naopak velkým cestovatelským plusem je pohon kardanem (jak je u Guzzi zvykem), efektně pak vyhlíží zadní letmo chycené kolo.

Stelviu rozhodně nelze upřít osobitost, stejně jako další novince, modelu V7 Classic. Ten se netají svou inspirací stejnojmenným modelem z počátku 70. let, u kterého Guzzi poprvé použila velký dvouválec do V uložený podélně.

Moto Guzzi V7 Classic

Čistotě retro designu nelze vytknout nic. K pohonu bude sloužit vzduchem chlazená sedmsetpadesátka, sloužící už v modelech Nevada a Breva. Ceny nových Moto Guzzi nebyly ještě oficiálně stanoveny, u Stelvia se dá očekávat v hladině kolem 350 000 Kč, u V7 se objevily spekulace o 8 000 eur…

Další oznámenou premiéru bude mít skútr mateřského koncernu Piaggio X7 125/250. V době platnosti normy Euro III je už téměř zbytečné psát, že obě verze budou poháněny čtyřtaktním motorem se vstřikováním, výkony by pak měly dosahovat 15/21 koní.

Také X7 potvrzuje trend zvětšování průměru ráfků pro větší jízdní pohodlí: tentokrát je vpředu 14palcové a vzadu 13palcové kolo.

Piaggio X7Piaggio X7