Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce v brzdění na rychlých motorkách: přichází ABS

aktualizováno 
Slova bezpečnost a motocykly jsou v poslední době spojována stále častěji. Honda nyní uvedla svůj příspěvek k úsilí učinit jízdu na motorce bezpečnější - představila jako první výrobce ABS, speciálně vyvinuté pro extrémní supersportovní stroje.

Honda CBR600RR s ABS | foto: Honda

Závazek Hondy přispět ke zvýšení bezpečnosti motocyklů vyplývá z její účasti v Evropské chartě pro bezpečnost silničního provozu (European Road Safety Charter), která je zase hlavní součástí plánu EU na snížení počtu úmrtí při silničních nehodách na 25 000 do roku 2010.

Honda byla jedním z prvních výrobců automobilů a motocyklů, kteří tuto chartu podepsali v roce 2004 v irském Dublinu. V té době zemřelo na evropských silnicích přibližně 40 000 lidí za rok, z toho zhruba 17 % tvořili motorkáři.

Brzdy jsou jedním z klíčových bezpečnostních prvků. O největším světovém výrobci motocyklů – Hondě – se dá s klidem prohlásit, že patří k průkopníkům brzdových inovací.

Honda CBR600RR s ABS

První sériově montovaná kotoučová brzda se objevila v roce 1969 na Hondě CB750 Four, v roce 1992 se začíná montovat ABS zabraňující blokování kol na model ST1100, o rok později se datuje první použití kombinovaného brzdového systému CBS (při brzdění přední brzdou se aktivuje i zadní a naopak) u modelu CBR1000F. V roce 1996 se pak začíná prodávat první motocykl s ABS i CBS dohromady – opět je to u modelu ST1100 Pan European.

Vedle připojení k chartě prezident společnosti Takeo Fukui vyhlásil cíl Hondy nabídnout ke všem motocyklům s objemem přes 250 ccm ABS do roku 2010 (volitelně).

V současné době je ABS verze k dispozici již u většiny nabízených hond: obvyklý příplatek oproti standardu mezi se pohybuje mezi 18-20 000 Kč. Právě supersportovní stroje ale aplikaci ABS odolávaly nejdéle.

Klasický argument proti pravil, že tyto v zásadě expertní stroje – pokud jsou řízeny zkušeným jezdcem – dokážou zabrzdit efektivněji bez podpory ABS. Problémy plynuly z jejich krátkého rozvoru, v kombinaci s extrémním způsobem jízdy – tvrdým brzděním, akcelerací a zatáčením.

Přední a zadní kolo přitom neklidně poskakuje, zadní kolo se při razantním brzdění často zvedá. Bylo zkrátka jasné, že ABS pro supersporty bude musí být jiné.

Motocykl, který byl k inovátorskému počinu vybrán jako první, je populární CBR600RR.

Nejdříve je třeba objasnit jednu věc – doposud byla řeč hlavně o ABS (protiblokovacím systému), spolu s ním ale Honda použila i už zmíněné propojení brzd (CBS), proto se to celé nazývá kombinované ABS.

Celý systém je tedy tvořen elektronicky řízeným kombinovaným brzdovým systémem (brake by wire) s inovativním simulátorem zdvihu.

V souvislosti s novým "supersportovním" ABS se ale vyrojila řada otázek – některé z nich zodpověděl Oliver Fuchs z Hondy Europe:

Co se stane při tvrdém brzdění ve velkém náklonu?
To samé, co na motorce s běžnými brzdami: pravděpodobně spadnete. Nové ABS vám nezaručí absolutní nezranitelnost, je to i o hlavě a rukách. Většina brzdných momentů nastává při jízdě rovně...

Bude možné ABS vypnout?
Ne. Honda nabízí a bude nabízet verze bez i s ABS, kupec se může rozhodnout sám, zda chce brzdit bezpečněji.

Bude možné při jízdě na zadním kole kontrolovat průběh této akce zadní brzdou?
Mělo by to jít. Malé poťukávání na zadní brzdu by nemělo systém ABS vybudit k zásahu.

Jak to bude se stoppie (postavení motocyklu na přední kolo)?
Malé zvednutí zadního kola, charakteristické pro tvrdé brzdění na okruhu, systém toleruje. Ovšem půl metru nad zem ho ve verzi s ABS nezvednete. Otázka je, zda si kupovat bezpečný motocykl na rošťárny...


Jak to funguje
Jezdec má k dispozici všechny základní funkce ABS i kombinovaného brzdového systému včetně prevence zablokování kol, lepší rovnováhy a snadného ovládání.

Toho je dosaženo bez jakéhokoli vlivu na stabilitu při činnosti ABS. Náklon stroje směrem dopředu je minimalizován, takže motocykl si udržuje obvyklou pozici.

Sportovní jízdní vlastnosti nejsou ovlivněny – pocit při průjezdu zatáček je shodný, lepší je však ovladatelnost stroje. Komponenty jsou rozděleny na několik menších jednotek, takže v porovnání s předchozím systémem je počet dílů větší, jejich rozměry jsou však menší.

Z toho plyne jedna příjemná věc - vizuálně všechny tyto novoty neubírají stroji na sportovním image, rozhodně tu nejsou svazky drátů a hadiček, které by kazily celkový dojem.

Honda CBR600RR s ABS

Než jak to vypadá, je ale přeci jen důležitější, jak to vlastně funguje. Podle prvních reakcí testujících jezdců a novinářů se zdá, že mýtus o nevhodnosti ABS u supersportů padl.

Ani ostrá jízda na závodní trati neuvedla motorku s novým ABS do rozpaků, systém zasahuje opravdu jen v kritických situacích.

Například Trevor Franklin (46), testovací jezdec MCN, který má zkušenosti i s karbonovými brzdami z MotoGP (neboli pan jezdec), prohlásil: "… ani při ostré jízdě na závodní trati necítím subjektivně žádný omezující rozdíl oproti běžným brzdám. Hondě se povedlo u kombinovaného ABS vytvořit systém, tolerantní k dynamické jízdě, který přitom nezkazí tu hlavní zábavu – čehož jsme se všichni před jízdami trochu obávali."

Revoluce v brzdění je tedy za dveřmi: možnost koupit si CBR600RR s tímto systémem budou mít zákazníci od modelového roku 2009. Podle informací z Hondy by se zanedlouho poté měl objevit i na vlajkovém supersportovním bestselleru CBR1000R FireBlade...

Přesná funkce ABS je zajištěna přímou kontrolou řídicím motorem. Účinnost systému je dána čtyřmi hlavními faktory:
1. Elektronickým řízením kombinovaného brzdového systému, které umožňuje citlivější rozložení brzdné síly mezi obě kola.

2. Měřením síly sešlápnutí (stisknutí) obou pák jezdcem. Podle toho je na obě kola vygenerována ideální brzdná síla, čímž je zajištěno její optimální rozložení a navíc se tak minimalizují nechtěné reakce stroje.

3. ABS modulátorem, který zajišťuje aktivaci ABS v pozdní fázi brzdění a jeho hladký zásah.

4. Malými rozměry, díky kterým může být tento systém dobře použit u motocyklu. To přispívá k centralizaci těžiště, která je u supersportovních strojů velmi důležitá.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

KTM Freeride E-SX
KTM Freeride E-SX

r.v. 2015, naj. 0 km
179 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.