Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič je zbytečný. Americká armáda testuje auto, které jezdí samo

aktualizováno 
Vláda Spojených států chce, aby do roku 2015 bylo třicet procent vojenských vozidel schopno jízdy bez posádky. S novým bezobslužným vozidlem je ke svému plánu o krok blíž.

Jde v podstatě o běžné terénní vozidlo pro podporu pozemních jednotek, ale obejde se bez řidiče. Na vozidle pracovaly laboratoře námořní pěchoty společně se studenty technické univerzity ve Virginii. Technologie ByWire, SafeStop a PowerHub použité v automobilu pocházejí od firmy TORC Technologies, která se na bezobslužná vozidla zaměřuje.

Vozidlo s označením GUSS (Ground Unmanned Support Surrogate) uveze více než 800 kg nákladu a s rychlostí kolem 8 km/h dokáže doprovázet pěší vojáky v terénu. Své okolí sleduje pomocí řady čidel, příkazy přijímá prostřednictvím speciální řídící jednotky.

GUSS, bezobslužné vozidlo americké námořní pěchotyGUSS, bezobslužné vozidlo americké námořní pěchoty

Operátor může vozidlo řídit na dálku podle toho, jak se mění podmínky na bojišti, nebo může zadat pouze cíl cesty a vůz si přesnou trasu najde sám.

Jeho elektronický systém je připravený na práci ve dne v noci a za jakýchkoliv povětrnostních podmínek. Armáda plánuje jeho nasazení k doplňování zásob a převozu těžkého vybavení, počítá s ním i k evakuaci zraněných vojáků z bojiště.

GUSS, bezobslužné vozidlo americké námořní pěchoty

Vývoj vozidla trval rok, vyrobení prvního prototypu půl roku. Stroje s tímto systémem předvedly své možnosti na soutěži Darpa urban challenge, které se účastnilo více automaticky řízených aut.

Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Audi A5 2.0 TDI 2012 ·
Audi A5 2.0 TDI 2012 ·

r.v. 2012, naj. 77 112 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.