Řidičák na zkoušku pro mladé: Řidič-junior přichází o doklady už po spáchání méně vážného přestupku

Řidičák na zkoušku pro mladé: Řidič-junior přichází o doklady už po spáchání méně vážného přestupku

Řidičák na zkoušku: experti ho chtějí, ministerstvo ne

  • 117
Odborníci vymýšlejí novinky, které by měly zlepšit situaci na silnicích. Už letos by na nich mělo přibýt policistů.

Kdyby začínající řidiči dostávali takzvaný "průkaz na zkoušku“, pětadvacetiletý Filip Hrubant by možná nezabil při nehodě u Libně blízko Prahy sebe i své kamarády.

Jako mladý řidič, který už předtím zavinil dopravní nehodu, by totiž o doklady přišel.

Mezi odborníky se mluví o tom, jestli "řidičák na zkoušku“, který by začátečníka nutil jezdit se zvýšenou opatrností, nechybí.

Ubylo by tak úmrtí po zběsilých nočních jízdách mladých lidí z diskoték, které se množí v poslední době.

Doklady "s podmínkou“ už zavedli třeba na Slovensku, ve Francii nebo v severských zemích.

"Ve Francii smí začátečník za volantem jezdit na dálnici maximálně devadesátkou. Musí mít auto povinně označené, aby bylo vidět, že řídí začátečník,“ řekl Kamil Pavlíček, který přednáší o bezpečnosti dopravy na policejní akademii.

Řidič-junior rovněž přichází o doklady už po spáchání méně vážného přestupku než někdo zkušenější.

Ministerstvo dopravy však o zavedení "řidičáku na zkoušku“ neuvažuje. "Plně ho zastupuje bodový systém,“ míní mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Také podle šéfa Asociace autoškol Ondřeje Horázného by novinka vyžadovala složitou změnu více zákonů.

Navíc by podle něj nic neřešila. "Mohlo by se stávat, že neukázněný řidič si čerstvý řidičák strčí na dva roky do šuplíku, aby přečkal dobu, kdy je více ohrožen, a pak vyjede,“ namítá Horázný.

Zvláštní řidičské oprávnění pro začátečníky je ovšem jen jednou z mnoha změn, které by mělo Česko přijmout, aby na silnicích bylo méně mrtvých lidí.

Jestliže "řidičák na zkoušku“ nemá šanci na schválení, ostatní návrhy jsou mnohem reálnější.

Čekání na posily z hranic
Kritika na hlavy policistů za to, že nejsou u silnic vidět, se snáší už několik měsíců ze všech stran.

A letos je poprvé reálné, že dopravních hlídek přibude. Ještě si ale počkáme. Teprve v polovině roku by měli dopravákům pomoci jejich kolegové z pořádkové policie.

Další posily dostanou policisté s bílými čepicemi na začátku roku 2008, kdy se Česko připojí k takzvanému schengenskému prostoru.

Policie tak bude moci stáhnout své lidi z hranic, které už nebude nutné hlídat. Většinu z nich pošle k dopravce.

Policisté se zároveň vybavují lepší technikou. Problém ovšem je, že ji stoprocentně ještě nemohou kvůli chybám policejního prezidia používat.

Rychlé motorky totiž dostali už dávno, chybějí jim však speciální kombinézy. Pro přenosné počítače zase nemají programy.

Ekonomický náměstek policejního prezidenta Pavel Bouberle tento týden řekl, že potíže v následujících týdnech vyřeší.

Další novou techniku policie jen tak mít nebude. Třeba výběrové řízení na dodavatele laserových radarů se koná už počtvrté. Firmy prostě nedokázaly splnit požadavky policie. Kdy a jak zakázka dopadne, nikdo neví.

Experti však mají pro dopravní policii i další úkoly.

"Dopravní policisté by se měli více specializovat. Některý by měl rozumět hlavně dálnicím, další kamionům. Pracují totiž s čím dál složitější technikou i právními předpisy,“ radí Pavlíček.

Policie by se podle něj měla také věnovat silnicím mimo města. Dnes se měří hlavně v ulicích, protože to byl dříve velký problém.

Jenže ve městech už nyní mohou pokutovat řidiče za rychlou jízdu strážníci. Státní policie ovšem ve městech měří dál. Rostislav Plachý z vedení dopravní policie se ohrazuje, že jeho lidé jsou na svých místech.

"Kontrolujeme auta tam, kde se předtím stalo nejvíce nehod,“ uvedl. "Nejde také měřit všude. Zastavovat auta můžeme jen tam, kde se dají bezpečně zastavit a neohrozí to jiné řidiče,“ dodal.

Nedokonalý zákon
Není to ovšem tak, že by odborníci policisty jen kritizovali. V některých věcech je naopak brání. Práci dopraváků totiž komplikují špatné zákony. Za hlavní chybu označují experti možnost, díky které se mohou řidiči vyhnout trestu za dopravní přestupek.

Stačí tvrdit, že své auto při spáchání přestupku neřídili. A pokud řeknou, že ho půjčili svému příbuznému, nic se jim nestane.

"Česko by mohlo přijmout řešení, které platí v některých západoevropských státech. Tam také lidé nemusí prozrazovat policii totožnost svých příbuzných, aby je nevystavili trestnímu stíhání. Ale dopravních přestupků se to netýká,“ řekl bývalý dopravní policista Stanislav Huml.

Jenže taková změna se čekat nedá. Ministerstvo dopravy o ní neuvažuje. "Plánujeme, že ze silničního zákona odstraníme největší chyby, které se tam dostaly při schvalování. Upravíme třeba mírně bodový systém,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

"Výmluv na příbuzného se změna týkat nebude,“ dodal.

Jedna dobrá zpráva týkající se českých silnic se ale objevila. Ředitelství silnic a dálnic včera zveřejnilo studii o stáří aut, která v tuzemsku jezdí. VÍCE...

Vždy se uvádělo, že průměrné stáří aut v Česku se pohybuje kolem patnácti let – starší vozy jsou přitom mnohem nebezpečnější.

"Ukazuje se, že řidiči, kteří mají starší auta, tak často nejezdí. Na silnicích lze naopak potkat už přes 40 procent aut, která jsou mladší pěti let. A dál se to zlepšuje,“ uvedl mluvčí ředitelství Jan Hoření.

Co by pomohlo zlepšit situaci na silnicích? 

1. Více policistů u silnic. Do poloviny roku by dopravákům měli pomáhat kolegové z pořádkové policie. Další posily získá dopravní policie až příští rok, kdy Česko vstoupí do schengenského prostoru a na hranicích nebude potřeba tolik policistů.

2. Vylepšený silniční zákon. Ze zákona by měla zmizet česká finta s „osobou blízkou“: lidé prostě zatím mohou tvrdit, že dopravní přestupek spáchal jim blízký člověk, který si auto půjčil. Totožnost příbuzného pak beztrestně zatají. Změna se letos čekat nedá, poslanci maximálně zmírní v bodovém systému tresty za některé přestupky.

3. Více radarů a kamer u silnic. Chybějící policisty by mohla částečně nahradit technika, která by sledovala, co se na silnicích děje. Výrazná změna se letos čekat nedá, stát na radary nemá peníze. Do bezpečné dopravy spíše investují města.

4. Řidičský průkaz pro mladé na zkoušku. Opatření funguje v některých evropských státech. Mladí řidiči jezdí určitý čas pod větším dohledem. Když se osvědčí, dostanou „opravdový“ řidičák. Ministerstvo dopravy s tím nesouhlasí.

5. Díry v asfaltu a chybějící dálnice. Nehody ovlivňuje i stav silnic. Především na opravy těch méně důležitých nejsou peníze. U dálnic je situace lepší, loni bylo otevřeno rekordní množství dálničních úseků. Letos už to tak slavné nebude, otevřou se jen tři úseky.