Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Řidiče sleduje tajný policejní žralok

  • 106
Dopravní hlídky na jihu Čech začaly víc používat maskované radary. Stopují vozy desítky kilometrů v neoznačených škodovkách.

Krouží po silnicích a brousí si zuby na neposlušné řidiče. Na dlouhou dobu se zavěsí za vyhlédnutou oběť, aby ji nakonec dopadli a zdecimovali. Žraloci v silniční dopravě.

S nadsázkou je to možné říci o nové technice, kterou stále víc využívá jihočeská dopravní policie. Radary a kamerami vybavila služební auta. Jsou k nerozeznání od ostatních.

Tedy žádná loga typu Pomáhat a chránit, pruhy a viditelné majáky. Naposledy je nasadila do akce v pátek. Kromě toho, že místa u silnic obsadilo na 130 policistů, nasedli další do neoznačených škodovek.

U Kájova na Českokrumlovsku to odnesl řidič fordu tisícikorunovou pokutou. "Předjížděl jsem v rychlejším pruhu bílou oktávku. Ta najednou vyrazila za mnou a její řidič dal na střechu majáček," popisoval muž moment překvapení.

Když jej octavia předjela, rozsvítila se na jejím zadním skle stopka. Policejní hlídka odhalila a trestala. Veřejnost se dělí na řidiče, kteří takové praktiky odsuzují, a na ty, co souhlasí.

"Není to nic nového, civilní policejní auta hlídala na silnicích už před rokem 1990. Pak se říkalo, že to není férové, ale teď se zase takové hlídky vracejí. Myslím, že je to správné," tvrdí František Špale z bezpečnostní agentury při ministerstvu dopravy BESIP.

Petr Hošťálek, českobudějovický řidič, který najezdil tisíce kilometrů po světě hlavně na motocyklech, takové kontroly vítá. "Bezpečnost na českých silnicích se stále zhoršuje. Dřív byl strach jezdit v rozvojových zemích, teď je to nejhorší u nás," porovnává Hošťálek, který se právě vrátil z cest po Maroku.

Jeden měří, druhý mává rukou
"Potkal jsem tam hlídky s radarem. Zajímavé bylo, že jeden policista měřil a druhý mával rukou, abychom zpomalili. Kde jsou slušní řidiči, tam může být i větší svoboda a demokracie," míní Hošťálek.

Na druhé straně jsou motoristé, kteří se vybavují u nás nelegálními antiradary. Upozorňují je předem na měření rychlosti. Tvrdí, že maskovaný radar je způsob přežívající z komunismu.

"Vzpomínám si, jak jsme se dříve smáli policistům ukrytým v příkopu. Dnes jsem i pro takové sledování provozu," uvedl Špale.

Města používají na silnicích i zařízení, která řidiče až tak 'nebolí'. Třeba značky ukazující jejich rychlost nebo figuríny napodobující hlídku. "Máme civilní auta s mobilními laserovými radary. Ty zatím žádný antiradar nepřeveze, spíš ho odhalíme my," upozornil vedoucí prachatického dopravního inspektorátu Martin Grožaj.

Podle šéfa jihočeských dopravních policistů Lubomíra Veselého se při sledování z tajného policejního auta vyhodnotí vždy jeden nejzávažnější přestupek, za který může řidič dostat na místě až dva a půl tisíce korun pokuty.