Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Frajeři s mokrými řidičáky: riskují, nezvládají krizi, kašlou na předpisy

aktualizováno 
Autoškoly chrlí na silnice nové a nové řidiče. Rozsáhlý průzkum společnosti Goodyear EMEA ale ukázal, že čerství řidiči jsou velkým rizikem. Podle instruktorů totiž riskují mnohem více než předchozí generace. Polovina z nich se navíc v autoškolách nedozvěděla, jak se zachovat při krizi na silnici. Mladí Češi se za volantem obávají jízdy za tmy a deště.

Jeden z billboardů kampaně za omezení telefonování s řidiči v indickém městě Bangalore. | foto: Mudra pro policii Bangalore

Rozsáhlý průzkum zveřejnila společnost Goodyear EMEA. Data sbírala v letech 2012 až 2014 v devatenácti zemích, na otázky odpovídalo 6 400 nových řidičů z 16 zemí, 2 334 učitelů autoškol z 15 států a 6 805 rodičů z 19 zemí. Zapojila se i Česká republika.

Největší strašidla jsou hustý déšť a tma

Výsledky jsou celkem znepokojivé: více než čtvrtina čerstvých řidičů je přesvědčená, že by při zkouškách v autoškole neuspěla, pokud by je musela podstoupit znovu. „Polovina dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci,“ doplnil Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA.

V autoškole vás řídit nenaučí

REPORTÁŽ

Řidičský průkaz neznamená, že umíte řídit - čtěte ZDE

Přestože se noví řidiči obávají nepříznivého počasí a zhoršené viditelnosti na silnici, rychlost jízdy tomu nepřizpůsobí. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku a pětina francouzských, českých či nizozemských řidičů se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a v těchto podmínkách si připadají velmi nejistí. Nicméně po mokré silnici jezdí třetina stejně rychle jako po suché.

Češi většinou uspějí napoprvé

Mladí Češi by mohli být ostatním vzorem za skládání teoretické či praktické části řidičské zkoušky v prvním termínu. Nejčastěji uvádějí, že byli seznámeni se zásadami výměny defektního kola. Také nejvíce ze všech deklarují připravenost nazout kola se zimními pneumatikami při poklesu teploty vzduchu pod +7 stupňů Celsia (na toto pravidlo si vzpomnělo 77 procent dotázaných).

Češi za volantem také nejméně ze všech přiznávají, že nerespektují dopravní značky a světelné signály. Nejméně z nich také přiznalo nedání přednosti v jízdě. Řidiči z České republiky se nebojí ani jízdy po zasněžených silnicích. Statečnější byli jen jejich švédští vrstevníci.

Čerství řidiči riskují: neuvědomují si následky

Současná generace mladých řidičů více riskuje. Podle většiny instruktorů je to tím, že začínající řidiči vyrostli v hektické a netrpělivé společnosti. To je příčinou, že řídí nebezpečněji než předcházející generace. Na třicet procent instruktorů autoškol je přesvědčeno, že ve srovnání s předchozími generacemi pravděpodobně nebudou dnešní začínající řidiči respektovat rady, které obdrželi během výcviku.

Bezpečně na silnicích

Nejčastějšími prohřešky, kterých se novopečení řidiči dopouštějí, jsou telefonování za jízdy, odesílání textových zpráv, brouzdání po internetu či sociálních sítích a rychlá jízda. Mladí muži jsou v tomto směru aktivnější než ženy za volantem. Rovněž tak častěji přiznávají jízdu pod vlivem alkoholu či agresivitu za volantem.

Podle průzkumu si dvě třetiny učitelů autoškol myslí, že za nebezpečné chování mladých řidičů může chybějící povědomí o možných následcích nehod. V autoškolách by tak bylo třeba třeba více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení.

Podobně to vidí i žáci autoškol, 47 procent z nich se během výcviku nedozvědělo nic o řešení krizových situací na silnici. A pouze 56 procent z nich se dozvědělo o zásadách úsporné jízdy.

Více kilometrů i hodin

Podle expertů může průzkum instruktorům a autoškolám ukázat, na co se více zaměřit. Chybí seznámení se s krizovými momenty na silnici, ale především najeté hodiny a kilometry. Budoucí čeští řidiči osobních automobilů totiž před svou závěrečnou zkouškou absolvují v optimálním případě 500 kilometrů pod dohledem profesionálního učitele. Aby ovšem čerstvý řidič zvládl potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měl by v rámci praktické přípravy podle expertů odjezdit alespoň 3 000 kilometrů a za volantem strávit přinejmenším 100 hodin.

„Učitelům autoškol, jejich budoucím klientům i rodičům uchazečů o řidičské oprávnění lze proto vřele doporučit, aby se seznámili s výsledky provedeného průzkumu. Mnohá zjištění pro ně budou překvapující. Pokud k nim přihlédnou, bezpochyby to umožní zvýšit kvalitu řidičské přípravy i bezpečnost nováčků za volantem,“ komentuje odborník na bezpečnost provozu Roman Budský.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.