Frajeři s mokrými řidičáky: riskují, nezvládají krizi, kašlou na předpisy

Autoškoly chrlí na silnice nové a nové řidiče. Rozsáhlý průzkum společnosti Goodyear EMEA ale ukázal, že čerství řidiči jsou velkým rizikem. Podle instruktorů totiž riskují mnohem více než předchozí generace. Polovina z nich se navíc v autoškolách nedozvěděla, jak se zachovat při krizi na silnici. Mladí Češi se za volantem obávají jízdy za tmy a deště.

Jeden z billboardů kampaně za omezení telefonování s řidiči v indickém městě Bangalore. | foto: Mudra pro policii Bangalore

Rozsáhlý průzkum zveřejnila společnost Goodyear EMEA. Data sbírala v letech 2012 až 2014 v devatenácti zemích, na otázky odpovídalo 6 400 nových řidičů z 16 zemí, 2 334 učitelů autoškol z 15 států a 6 805 rodičů z 19 zemí. Zapojila se i Česká republika.

Největší strašidla jsou hustý déšť a tma

Výsledky jsou celkem znepokojivé: více než čtvrtina čerstvých řidičů je přesvědčená, že by při zkouškách v autoškole neuspěla, pokud by je musela podstoupit znovu. „Polovina dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci,“ doplnil Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA.

V autoškole vás řídit nenaučí

REPORTÁŽ

Řidičský průkaz neznamená, že umíte řídit - čtěte ZDE

Přestože se noví řidiči obávají nepříznivého počasí a zhoršené viditelnosti na silnici, rychlost jízdy tomu nepřizpůsobí. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku a pětina francouzských, českých či nizozemských řidičů se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a v těchto podmínkách si připadají velmi nejistí. Nicméně po mokré silnici jezdí třetina stejně rychle jako po suché.

Češi většinou uspějí napoprvé

Mladí Češi by mohli být ostatním vzorem za skládání teoretické či praktické části řidičské zkoušky v prvním termínu. Nejčastěji uvádějí, že byli seznámeni se zásadami výměny defektního kola. Také nejvíce ze všech deklarují připravenost nazout kola se zimními pneumatikami při poklesu teploty vzduchu pod +7 stupňů Celsia (na toto pravidlo si vzpomnělo 77 procent dotázaných).

Češi za volantem také nejméně ze všech přiznávají, že nerespektují dopravní značky a světelné signály. Nejméně z nich také přiznalo nedání přednosti v jízdě. Řidiči z České republiky se nebojí ani jízdy po zasněžených silnicích. Statečnější byli jen jejich švédští vrstevníci.

Čerství řidiči riskují: neuvědomují si následky

Současná generace mladých řidičů více riskuje. Podle většiny instruktorů je to tím, že začínající řidiči vyrostli v hektické a netrpělivé společnosti. To je příčinou, že řídí nebezpečněji než předcházející generace. Na třicet procent instruktorů autoškol je přesvědčeno, že ve srovnání s předchozími generacemi pravděpodobně nebudou dnešní začínající řidiči respektovat rady, které obdrželi během výcviku.

Bezpečně na silnicích

Nejčastějšími prohřešky, kterých se novopečení řidiči dopouštějí, jsou telefonování za jízdy, odesílání textových zpráv, brouzdání po internetu či sociálních sítích a rychlá jízda. Mladí muži jsou v tomto směru aktivnější než ženy za volantem. Rovněž tak častěji přiznávají jízdu pod vlivem alkoholu či agresivitu za volantem.

Podle průzkumu si dvě třetiny učitelů autoškol myslí, že za nebezpečné chování mladých řidičů může chybějící povědomí o možných následcích nehod. V autoškolách by tak bylo třeba třeba více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení.

Podobně to vidí i žáci autoškol, 47 procent z nich se během výcviku nedozvědělo nic o řešení krizových situací na silnici. A pouze 56 procent z nich se dozvědělo o zásadách úsporné jízdy.

Více kilometrů i hodin

Podle expertů může průzkum instruktorům a autoškolám ukázat, na co se více zaměřit. Chybí seznámení se s krizovými momenty na silnici, ale především najeté hodiny a kilometry. Budoucí čeští řidiči osobních automobilů totiž před svou závěrečnou zkouškou absolvují v optimálním případě 500 kilometrů pod dohledem profesionálního učitele. Aby ovšem čerstvý řidič zvládl potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měl by v rámci praktické přípravy podle expertů odjezdit alespoň 3 000 kilometrů a za volantem strávit přinejmenším 100 hodin.

„Učitelům autoškol, jejich budoucím klientům i rodičům uchazečů o řidičské oprávnění lze proto vřele doporučit, aby se seznámili s výsledky provedeného průzkumu. Mnohá zjištění pro ně budou překvapující. Pokud k nim přihlédnou, bezpochyby to umožní zvýšit kvalitu řidičské přípravy i bezpečnost nováčků za volantem,“ komentuje odborník na bezpečnost provozu Roman Budský.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...