Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči budou zbyteční: auto samo zabrzdí a pojede, kam bude chtít

aktualizováno 
Stárnoucí Japonsko si stěžuje na to, že stále větší podíl na dopravních nehodách mají starší lidé, kteří proto stále častěji váhají usednout za volant. Japonští inženýři se tento problém nyní snaží vyřešit technickou cestou.
Auta už brzy poznají, jestli jejich řidič není unavený nebo opilý - Ilustrační foto

Auta už brzy poznají, jestli jejich řidič není unavený nebo opilý - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Staří lidé, ať už chodci nebo řidiči, jsou v Japonsku stále častěji oběťmi dopravních nehod.

Hodně Japonců odmítá po dovršení 65 let usedat za volant, protože se bojí, že by mohli znamenat veřejné nebezpečí. Přestávají také kupovat auta.

V roce 2006 lidé starší 65 let tvořili 21 procent japonského obyvatelstva.

13 procent z nich vlastnilo podle oficiálních údajů řidičský průkaz, ale představovali zároveň více než 40 procent osob zabitých na silnicích.

Japonští konstruktéři se nyní snaží vyvíjet technické prostředky, které by staré lidi uklidnily, naváděly je při složitějších manévrech, varovaly v případě hrozícího nebezpečí, kontrolovaly jejich fyzickou kondici, rozšířily dohlednost kolem vozidla nebo i automatizovaly řízení.

Výrobce automobilového příslušenství Denso například vyvíjí detektor, který by včas upozornil řidiče na červená světla.

"Většinu dopravních nehod zaviní lidské selhání, což vysvětluje, proč se inženýři zabývají stále více prostředky, které by dohlížely na lidi a pomáhaly jim zvyšovat bezpečnost," řekl vývojový technik Densa Takaši Kumura.

Hlavními příčinami tragédií na silnicích jsou podle výroční zprávy japonského ministerstva dopravy ztráta ostrosti vidění, zpomalené reflexy a mylné úsudky řidiče.

Automobilka Fuji Heavy Industries (značka Subaru), která je průkopníkem ve vývoji systémů pomáhajících při řízení, chce instalovat do svých příštích modelů různá zařízení, jež by napravovala chyby řidiče, zabrzdila vůz v případě hrozící kolize nebo by po vyhodnocení dráhy podle bílých pruhů nasměrovala automaticky auto na správnou cestu. To vše díky stereoskopické kameře.

Firma Omron, specialista na senzorové snímače, zase vyvinula systém, který je schopen analyzovat vizuální pozornost řidiče. Kamera napojená na softwarové zařízení trvale hlídá oči řidiče, a může tak zjistit různé problémy, jako je například ospalost nebo opilost.

Inženýři firem Hitachi a Sanyo vyvinuli prostředky, které jsou schopné zviditelnit vnější prvky, které nemůže vidět ani nejlepší řidič, jako je například auto, které na křižovatce kryje svah, nebo kolo, které se ve zpětném zrcátku kamionu ocitne v mrtvém úhlu.

Hitachi vyvinula mimo jiné automatický systém brzdění, který se zapne při nájezdu do zatáčky, a také systém, který dokáže kontrolovat výjezd auta z jízdního pruhu, přičemž bere v úvahu možnost vědomé změny směru jízdy.

Firmy Pioneer, Kenwood nebo Clarion, jež se specializují na autorádia, televize, DVD a satelitní navigační systémy, se snaží vyvinout takové multimediální přístroje, které nebudou představovat rizikový faktor odpoutávající pozornost řidiče.

"Vyvíjíme takové ovládání, které by se dalo obsluhovat intuitivně bez dívání se na přístroj," vysvětlil designér firmy Kenwood Takaši Išii.

Společnost Clarion se zase inspirovala herní konzolí Wii při výrobě autorádia a GPS, které lze ovládat pohybem jedné ruky a není třeba spouštět oči z vozovky.

K těmto technickým vymoženostem však nelze chovat přehnanou důvěru. "Tyto funkce nelze považovat za stoprocentně bezpečné, jinak by v případě nehody musel být výrobce pohnán k odpovědnosti." varoval analytik finanční skupiny Nizuho Investors Securities Acuši Kawai.

Taková zařízení mohou řidiče varovat před nebezpečím, ale v žádném případě nemohou nahradit jeho rozlišovací schopnost.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.