Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči často podceňují výběr autodoplňků

aktualizováno 
K čemu je tažné lano, které se roky vozí v kufru auta, a když konečně nadejde jeho příležitost, tak praskne při prvním škubnutí taženým vozem? Nebo bezpečnostní alarm, který vybíjí akumulátor či spouští poplach, kdy se mu zachce? A co různé indikátory dobití baterie, které sice na pohled jen hrají pestrými barvami kontrolek, ale ve skutečnosti nekontrolují zhola nic? Jaký má smysl hasicí přístroj, který si s ohněm neporadí? Nebo různé drážky telefonů či zrcátka s ostrými hranami, jež i při menší kolizi rozrazí řidiči nebo spolujezdci koleno nebo hlavu? Takové otázky nejsou na zdejším trhu motoristických doplňků nemístné. Řidič, který si chce vylepšit automobil, totiž má třiceti - až čtyřicetiprocentní naději, že koupí špatně - třeba zrovna některý ze zmíněných nebo docela jiných nepovedených kusů. Tak charakterizuje situaci v obchodu s doplňkovým automobilovým a motocyklovým sortimentem Josef Pokorný, který se na Ministerstvu dopravy a spojů České republiky zabývá schvalováním na tuzemských silnicích.

V košíku problematických nákupů jsou podle zkušeností odborníků jak drobnosti, které jenom neplní slíbené poslání, tak i výrobky, jež ohrožují auta i jejich pasažéry. Bezvýjimky se jedná o zboží, které se na pulty dostalo bez úředního schválení. "Ale ať je podíl neschváleného zboží na zdejším trhu autoa motodoplňků jakkoliv varující, situace se ve skutečnosti přece jen lepší," říká Josef Pokorný. Ještě před necelými dvěma roky odhadoval zastoupení solidních výrobků na necelou polovinu a začátkem devadesátých let, kdy se i v motorismu otevřela stavidla podnikání a dovozům z ciziny, se v zemi prodávalo až osmdesát procent motoristického příslušenství, které neodpovídalo zdejším předpisům nebo bylo neschválené. "Připouštím, že zhruba třetinu sortimentu veškerých doplňků tvoří zbytečnosti, jež řidiči ani bezpečnosti silničního provozu nemohou nijak prospět," potvrzuje Václav Zilvar, který se v Praze věnuje velkoi maloobchodu se zmíněným zbožím.

Značky mluví jasnou řečí

Každý prodaný doplněk, který je určen k pevné instalaci do motorového vozidla, podléhá úřednímu schválení. "Zásada, jak nekoupit nekvalitní či dokonce škodlivé zboží, je i pro laiky jednoduchá: nebrat nic, co není k použití v autech či na motocyklech schváleno a úředně označeno," radí Josef Pokorný a vypočítává symboly, které uznané výrobky označují: nejobvyklejší je tuzemská čtvercová schvalovací značka "ATEST 8 SD" s příslušným číslem schválení, další je obdélníková homologační značka podle Evropské unie symbolizovaná znakem "e 1" a doplněná rokem vydání a homologačním číslem nebo kulatá homologační značka podle Evropské hospodářské komise OSN, představovaná písmenem "E" s číslem příslušného státu v kruhu a přidělenými schvalovacími čísly. Disky či brzdové destičky mohou být označeny rovněž vylitým nebo vyraženým celoevropsky uznávaným německým symbolem "KBA". "Některý z těchto znaků musí být buďto na výrobku samém, nebo na jeho obalu, případně v návodu k obsluze," sděluje Josef Pokorný. "Výrobky, které označení nemají, pravděpodobně schváleny nejsou a jejich nákup zásadně nedoporučuji. Podobné je to s různými motoristickými službami - úpravami vozidel. Ať člověk, který nabízí tunning motoru či karoserie, předloží certifikát, který ho k tomu opravňuje. Kdo tak učinit nemůže, ten vůz svým zásahem pravděpodobně poškodí či přiblíží konci. Neodborně upravené auto rovněž může škodit životnímu prostředí." Doplňky, které s motorovým vozidlem pevně spojeny nejsou, a přesto v něm posádce slouží, oficiální schválení nepotřebují. To ale neznamená, že nezaslouží pozornost. "Hledí se na ně jako na zavazadla, za která nese odpovědnost řidič. Musí je umístit a používat tak, aby například při prudkém brzdění nebo při nehodě v autě svým pohybem nezranily posádku," připomíná ředitel tuzemské dopravní policie Zdeněk Bambas.

Schválení podléhá teploměr i tunning

Nabídka motoristického příslušenství v obchodech se lepší - třeba už jen proto, že si obchodníci nechtějí dělat problémy s obchodní inspekcí. "To se poslední dobou projevilo hlavně v supermarketech velkých obchodních řetězců: zatímco ještě před necelými dvěma roky byly jedním z největších zdrojů problémů a jejich nabídka si v mnohém nezadala s tržišti, nyní z našich průzkumů vyplývá, že tam není neschváleného motoristického zboží víc než dvacet procent," konstatuje Josef Pokorný. "Manažeři supermarketů dokonale využili svoje možnosti tlaku na dodavatele a z nabídek si vybírají daleko pečlivěji." Zcela jasno ještě nemají ani sami motoristé, kteří při nákupu autoči motopříslušenství preferují okolnost, zda se jim kus líbí, před jistotou, zda je schválen k užívání. A plně si neuvědomují, že úřednímu schvalování podléhá doslova vše - od maličkých teploměrů třeba až po nejsložitější tunningové úpravy podvozků či karoserií. "Lidé doplácejí na svoji neznalost," potvrzuje vedoucí stanice Ústavu silniční a městské dopravy v Praze-Chodovci Pavel Ferro a vypočítává nejproblematičtější doplňky, kvůli kterým mívají auta v STK potíže: mračítka světlometů, zatemňovací fólie na sklech, voňavé stromečky ve výhledu z oken, neschválené spoilery, nálepky na sklech, nevyhovující střední brzdová světla, překryty předních a zadních světel...

Hrozí pokuty i STK

Josef Pokorný z ministerstva dopravy míní, že přísnější na uživatele neschválených motoristických doplňků by měla být policie. "Nemyslím, že v této oblasti máme významnější dluhy," oponuje šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. "Lidé si jen neuvědomují, že policista třeba při čekání na doklady zrakem auto kontroluje a hledá případné chyby či závady. Jízdu s neschváleným či nepovoleným motoristickým příslušenstvím považujeme za dopravní přestupek, který podléhá pokutě do tisíce korun na místě a do dvou tisíc ve správním řízení. Rovněž lze u vozidla zadržet osvědčení o technickém průkazu a nařídit prohlídku ve stanici technické kontroly ještě před vypršením její platnosti."

viz. Nejrychlejší... str. 4

Pravděpodobnost rizika koupě neschválených motoristických doplňků

tržiště 80 %
obchody benzinových čerpadel 40 %
malé prodejny autodoplňků 30 %
supermarkety 20 %
větší specializované obchody 10 %
značkoví prodejci 5 %

Pramen: Průzkumy odborných pracovníků Ministerstva dopravy a spojů ČR


Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.