Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči, jste nahraditelní!

  17:05aktualizováno  17:05
První závod v historii, ve kterém jsou piloti k ničemu, proběhne 13. března na trase mezi Los Angeles a Las Vegas. Darpa Grand Challenge je netradiční rallye, organizovaná americkou vládní organizací Darpa (Defense Advanced Research Project Agency)- prodlouženou rukou americké armády, které ukáže co umí nejmodernější technika 21. století.

Závod je určený superinteligentním vozidlům, která musí bez zásahu lidské ruky, mozku... za méně než 10 hodin ujet stanovenou trasu.

Nejde jen o exhibici umu, jde - jako ostatně téměř vždycky - o peníze. Vítěz dostane možnost spolupracovat na ambiciózních projektech americké armády. Bude se moci podílet na stavbě "samohybu" který chtějí Američané využívat v "horkých" oblastech válečných konfliktů. Procesory tak nahradí člověka.

Vyhrát válku robotů znamená ujet něco kolem 500 kilometrů v méně než 10 hodinách. Roboauta pojedou cestou - necestou, pouští, kamením, vodou. Cestu jim budou zpestřovat podjezdy, skály, prolákliny apod. Důležitý je i požadavek na průměrnou rychlost (40 km/h). "Dálkové ovládání" robotů může mít jedinou funkci, tou je vypnutí motoru soutěžního stroje.

Stránky Darpa Grand Challenge najdete ZDE

Itinerář se týmy dozvědí až těsně před startem závodu. Na naprogramování svých speciálů budou mít pouhopouhé dvě hodiny. Roboauta budou muset projet vytyčenou trasu s kontrolními stanovišti. Případným nedorozuměním o návštěvě mimozemských civilizací chtějí organizátoři předejít uzavřením celé oblasti.

Roboauta jsou vystrojena nejmodernější výbavou, o které valná většina ze smrtelníků ani netuší, že existuje, natož k čemu a jak slouží. Satelitní navigace už do sériových aut pronikla, s přesností na centimetry (pravděpodobnější je ale nulová odchylka,) kterou se darpa-roboti chlubí, už ale nepracuje. Samozřejmostí je radar, skener terénu a desítky kamer s vysokým rozlišením, nechybí senzory všeho myslitelného. Systém Digital Auto Drive dokáže rozpoznat a analyzovat překážky a nebezpečí až do 50 metrové vzdálenosti.

Protože jsou, alespoň podle mínění pořadatelů, pravidla nastavena velmi přísně, je možné že stupně vítězů zůstanou po skončení závodu prázdné. V tom případě bude příští rok následovat další ročník.

Autoři: ,




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.