Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči mnohdy nemohou sami zjistit, zda jedou s alkoholem

aktualizováno 
- Ačkoliv dopravní předpisy v Česku nedovolují řidiči ani minimum alkoholu, nelze automaticky tvrdit, že každá alkoholická stopa zjištěná při jízdě znamená ztrátu řidičského oprávnění. "Ze soudně lékařského hlediska, které je pro případné spory rozhodující, se v tuzemsku za důkaz jízdy pod vlivem alkoholu považuje až zjištění od 0,2 promile alkoholu v řidičově krvi," konstatuje soudní znalkyně a přednostka Ústavu soudního lékařství v Plzni Helena Kvapilová.
Současně informuje, že podle jejích zkušeností začíná policie postihovat řidiče až od stavu, kdy mají v krvi 0,3 promile alkoholu. Co z toho plyne pro konkrétní praxi? Vůbec nic pro řidiče, který se opije a bez skrupulí usedne za volant. Zato lidé, kteří upřímně nevěří svým očím, když jim jemně nazelená - nebo naopak načervená, to podle druhu - detekční trubička při policejní zkoušce na alkohol v dechu, by se měli nad záležitostí zamyslet a vážit svoje další kroky.

Rozhodující je krev

Jako chybné se totiž někdy může ukázat řešení, při kterém řidič při pohledu ma mírně nazelenalou trubičku kývne na policistův návrh a bez dalšího přizná, že "něco málo" - dejme tomu jedno dvě piva - vypil. Přiznání podepíše do policejního dokumentu a pak už jen čeká na trest, který sice bude mírnější než pro skutečného opilce, ovšem není jisté,zda opravdu bylo nutné o řidičský průkaz a o tisíce za pokutu přijít. "Dechová zkouška je vždy jen orientační, ať už k ní poslouží obyčejná detekční trubička, nebo dokonalý a drahý elektronický analyzátor dechu. Rozhodující pro posouzení toho, zda řidič skutečně požil alkohol, je jen a jen hladina alkoholu v krvi," říká Helena Kvapilová. "Při jakýchkoliv pochybnostech je tedy na místě,když řidič požádá o krevní zkoušku. Má na ni nárok." Malér kvůli alkoholu za volantem hrozí nejen pravověrným opilcům, kteří usedají k řízení pod vlivem alkoholu zcela vědomě, ale také řádným lidem, kteří si alkoholické opojení jenom plně neuvědomili. Takoví zpravidla bývají přistiženi se zbytkovým alkoholem - třeba ráno dne následujícího po oslavě. Neuvědomují si, že kupříkladu po průběžném zdolání dvou litrů vína nebo půl litru kořalky či deseti desítek může pětaosmdesátikilový zdravý chlap usednout bez rizik za volant až zhruba po čtyřiadvaceti hodinách.

Nejjistější je nepít

Příležitostí, jak zjistit alkohol v organismu, mají zdejší řidiči málo. Kromě analýzy krve,která je pro řidiče v každodenní praxi nedostupná a nepřijatelně zdlouhavá, existuje několik způsobů analýzy dechu, ovšem i tato cesta je většinou velmi klikatá. Zahraniční velké a přesné elektronické analyzátory dechu, které používá policie a pár významných firem, totiž stojí kolem 40 tisíc korun a běžný řidič si je obvykle nekoupí. "Existují - za dva až čtyři tisíce korun - také menší elektronické analyzátory dechu, ovšem já je s ohledem na dosavadní zkušenosti řadím - pokud se týká přesnosti a kvality výsledku měření na úroveň poslední z existujících možností, kterou jsou tradiční detekční trubičky," tvrdí šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. Ten současně řidiče varuje, aby se na jednoduché analyzátory dechu a detekční trubičky bezvýhradně nespoléhali. "Mám zkušenost: vypil jsem jednu dvanáctku a detekční trubička ji po chvíli v dechu neregistrovala, zatímco policejní analyzátor ano. V podobné situaci by byl řidič na silnici zle zaskočen," říká Zdeněk Bambas. "Má-li tedy mít řidič naprostou jistotu, že nebude v maléru kvůli alkoholu, tak mu zbývá jediné: v dostatečném předstihu před jízdou nepít."

Trubiček je málo

Ani nejjednodušší a ze všech daných možností nejlevnější detekční trubičky však v Česku nejsou - na rozdíl od motoristicky vyspělé ciziny - běžně k mání. K odpovědnosti za to se však žádný ze dvou tuzemských výrobců nehlásí. "Přes 80 procent naší výroby detekčních trubiček dodáváme policii, další odebírají dopravní firmy, dráhy... Přesto jsme schopni jakkoliv zvýšit výrobu a detekční trubičky dát na trh tak, aby byly podobně jako v cizině u každé benzinové pumpy a mnohde jinde," říká zástupce ředitele votického závodu skláren Kavalier Sázava Pavel Liška. Ten upřesňuje, že v nabídce firmy jsou balení se třemi a deseti kusy v cenách kolem čtyřiceti, respektive sta korun. "Jestliže dnes detekční trubičky jsou pro nejširší motoristickou veřejnost běžně k mání jen v nemnoha drogeriích a lékárnách, je to vina obchodu, který nemá odpovídající zájem," tvrdí Liška. A Michal Veřtat, ředitel firmy Tejas v Jablonci nad Nisou, s tím souhlasí. "I my jsme připraveni výrobu zvednout podle jakýchkoliv požadavků zákazníků," konstatuje Michal Veřtát jménem druhého tuzemského výrobce, který detekční trubičky nabízí v balení po jednom, dvou a pěti kusech v cenách od 28 do 60 korun. "Je jen na velkoobchodu a klavně na řidičích, aby detekční trubičky žádali."

Alkohol není vzácným společníkem mnoha řidičů. Někteří to vědí, jiní si to neuvědomují.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.