Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči na Samoi se bojí, že se pozabíjejí. Musí začít jezdit vlevo

aktualizováno 
Řidiče v malém polynéském státečku čeká neobvyklá změna. Od 7. září musejí začít jezdit na silnicích po levé straně místo po pravé. Obyvatelé se změny samozřejmě obávají.

Za pár dní budou mít všechna auta na Samoi volant na špatné straně. Správně je to takto. | foto: Honda

Malý státeček východně od australských a severně od novozélandských břehů změní na počátku září stranu silnice, po které se jezdí. Vláda si od přechodu na provoz po levé polovině vozovky slibuje zvýšení dostupnosti automobilů.

Vozy s levostranným řízením jsou totiž v dané oblasti dosti vzácné, a tak se musejí dovážet z daleka, což je drahé. Naopak aut s volantem vpravo je spousta na nedalekém Novém Zélandu a v Austrálii.

Obyvatelé Samoy se ale proti této náhlé změně bouří. Možnost zakoupit si levnější automobil bude totiž alespoň zpočátku vykoupena vysokými bezpečnostními riziky. Dá se očekávat, že si řidiči budou strany plést. Samozřejmě se také okamžité nevymění vozový park, nadále bude v Samoi jezdit množství vozů s levostranným řízením.

Chodci se prý budou vrhat pod kola automobilů

To znesnadní předjíždění. Neopatrní chodci se budou vrhat pod kola automobilů, protože se rozhlédnou na špatnou stranu. Tyto obavy potvrzují i názory dopravních expertů. Oprávněně se obávají, že po 7. září výrazně vzroste počet i nebezpečnost dopravních nehod.

Rizika zvyšuje i fakt, že o bezpečnost provozu se v Samoi příliš nedbá ani dnes. Téměř nikdo nepoužívá bezpečnostní pásy, silnice mimo města jsou úzké a rozbité, bujná vegetace často zakrývá už tak sporadické dopravní značení a také výhledy do nebezpečných zatáček. Policie má k dispozici pouze jediný radar pro měření rychlosti a mnoho se případnými přestupky nezabývá.

Proti změně se bouří i firmy, které provozují velký vozový park, nejvíce změna vadí půjčovnám automobilů. Budou muset všechna auta vyměnit. Mnohé z půjčoven svou činnost raději ukončily.

Protestující se bouří především kvůli tomu, že změna nebyla s veřejností konzultována. Na poslední chvíli se tak změnu snaží odvrátit žaloba u soudu. Podala ji organizace PASS (People against switching sides - lidé proti změně stran). Dvě vesnice prý budou projíždějící řidiče nutit k jízdě na původní pravé straně.

Samoa má na svých dvou ostrovech dohromady asi 790 kilometrů zpevněných a 332 kilometrů nezpevněných silnic. Řidiči si mohou jízdu po nové straně vyzkoušet na speciálním úseku v hlavním městě Apia. Tato silnice je jednou z mnoha položek z částky 3,5 milionu dolarů, kterou vláda na změnu vyčlenila. V částce je mimo jiné zahrnuta třeba výměna dopravního značení a úprava cest, osvětová kampaň nebo finanční pomoc autobusovým dopravcům, kteří musejí upravit autobusy tak, aby se jim neotvíraly dveře na špatnou stranu silnice.

Pokud ke změně 7. září opravdu dojde, bude Samoa po téměř padesáti letech první zemí, kde se změní strany řízení. K poslední takové změně totiž došlo v roce 1960 ve Švédsku a na Islandu.

Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic

Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.