Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči špatně drží volant a neumějí brzdit, tvrdí učitelé bezpečné jízdy

aktualizováno 
Drtivá většina řidičů na našich silnicích se nejspíš dopouští každodenně řady chyb, jež mohou mít i fatální následky. Alespoň to tvrdí instruktoři z mosteckého autodromu, kteří vyučují zájemce v kurzech bezpečné jízdy.

Řidiči netuší, jak správně sedět v autě nebo držet volant | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Do kurzů bezpečné jízdy chodí často řidiči, kteří mají za sebou i statisíce kilometrů. Za roky za volantem si často vypěstují špatné návyky, které mohou být nebezpečné.

„Za dobu mého působení ve funkci instruktora jsem ještě nezažil situaci, aby účastníci kurzu neporušovali alespoň některou ze zásad, jež by měl každý řidič dodržovat. Naopak, většina z nich si osvojila při řízení zlozvyků hned několik,“ říká vedoucí instruktor na polygonu Autodromu Most Jakub Michalovič.

Vše podle něj začíná už tím, že jen málokdo má dobře nastavenou polohu sedačky, hlavové opěrky nebo volantu. „Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky ve voze je přitom základním parametrem pro bezpečnost a ochranu řidiče za jízdy. Lze tak totiž předejít případným zraněním při dopravních nehodách či výrazně zmírnit následky těchto zranění,“ vysvětluje Michalovič.

Zatímco opěrka hlavy chrání před poškozením krční páteře a v krajním případě i před zlomením vazu, špatně nastavená sedačka může mít za následek zlomené ruce nebo nohy.

Za velmi rozšířený nešvar instruktor označil také nesprávné držení volantu. „Nelze chtít po řidičích, aby drželi při mnohakilometrové trase volant neustále v poloze „tři čtvrtě na tři“. Ovšem kvůli nesprávně zvolené poloze získávají návyk, který my velmi těžko odbouráváme i při tréninku na plochách polygonu,“ upřesnil Michalovič.

Kia Picanto

Správná poloha rukou na volantu je „tři čtvrtě na tři“. Představte si volant jako ciferník hodinek: levá ruka má být na devítce, pravá na trojce. Většina zatáček se pak dá projet bez přehmatávání na volantu.

Dříve doporučovaná poloha „za deset dvě“ měla smysl především ve starších autech s velkými věnci volantu bez airbagů. „Dnes máme všichni posilovač, takže nepotřebujeme velkou sílu. Význam polohy „za deset dvě“ skutečně postrádá smysl především v tom, že ruce nevedou volant přesně a nestabilizují se,“ říká Michalovič. Podle něj nemůžeme například při náhlém vyhýbacím manévru otočit volantem v takovém úhlu jako při poloze ́tři čtvrtě na tři ́.

„S moderními velkými airbagy hrozí u polohy „za deset dvě“ v případě nehody také zranění rukou,“ vysvětlil hlavní instruktor. S tímto nešvarem souvisí i častý zlozvyk točit volantem při větším manévrování pouze dlaní jedné ruky (říká se jí také „mytí talíře“). „I k tomu se naši frekventanti často přiznávají,“ doplnil.

S nesprávným úchopem volantu může v některých případech řidič zaujmout špatnou polohu v sedačce, která může dramaticky změnit výhled z vozu a vést třeba k bolestem zad. Například při držení pouze levou rukou na vrcholu věnce volantu mívají řidiči sklony přenést váhu těla na pravý loket opřený do loketní opěrky. Celé tělo pak mají vyosené do boku a nevidí do zrcátek, z této pozice v případě krizové situace nedokáže řidič dostatečně rychle a efektivně zasáhnout a manévrovat vozem. Právě příliš uvolněná poloha za volantem je typická pro řidiče s dlouhou praxí.

Mezi časté chyby, které instruktoři při kurzech odhalují, patří také vyklánění se ze sedadla proti odstředivé síle při průjezdu zatáčkami. „To je špatně. V autě je nutné dobře sedět, třeba abyste včas vycítili, že se dostáváte do smyku. Důležité je auto pod sebou cítit, v sedačce musíte být opřeni zády a mít volné ruce,“ vysvětluje Jakub Michalovič.

Spojka, brzda, plyn. Tři klasické pedály v automobilu s manuální převodovkou.

Většina řidičů neumí využít na maximum brzdy. Na prostřední pedál se nerozpakujte vší silou dupnout, když je třeba.

Výčet nejčastějších prohřešků účastníků kurzů završuje šéfinstruktor mosteckého polygonu nedostatečným tlakem na brzdový pedál. „Zjišťujeme to při měření brzdné dráhy. Víme, na kolika metrech by vůz které značky a typu měl zastavit, většině našich žáků se to však nedaří. Jde přitom o velmi důležitý aspekt bezpečnosti. Zhruba devadesát procent řidičů v kritických situacích sice brzdový pedál rychle sešlápne, ale právě již bez potřebné intenzity. V brzdovém systému se tak nevytvoří největší možný tlak, čímž dochází k prodloužení brzdné dráhy. Následuje tak nevyhnutelně střet s překážkou,“ dodal.

Jak správně sedět za volantem vysvětluje expert na bezpečnost automobilů:


Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.