Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči neumí jezdit po šestiproudé dálnici

  16:50aktualizováno  16:50
Dálnici D1, která je nejvytíženější komunikací v České republice, má ulehčit rozšíření o dva jízdní pruhy. Výzkum, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic, však říká, že šest pruhů "dé-jedničku" nespasí. Řidiči totiž na šestiproudé dálnici jezdit neumí.
Auto, doprava, silnice, dálnice

Auto, doprava, silnice, dálnice - Kamion, doprava | foto: Profimedia.cz

Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo otestovat efektivnost šestipruhového provozu na dálnici D1. Analýza má odhalit výhody a úskalí jejího plánovaného rozšíření.

Výsledky však zatím příliš povzbudivé nejsou. Řidiče navádějí tři pruhy dálnice k překračování maximální povolené rychlosti a nerespektování pravidla řazení do pruhu pomalejšího.

ŘSD spolu se společností CityPlan sledovalo úsek mezi výjezdy 6 (Průhonice) a 11 (Jesenice), kde už dnes jsou tři pruhy v každém směru, aby získala data k podrobné analýze provozu na D1.

„Z průběžných výstupů testování vyplynul zajímavý závěr, že na rozdíl od situace, kdy provoz probíhá ve dvou pruzích, dochází ve třípruhovém provozu k výraznému zhoršení chování a disciplinovanosti řidičů,“ komentuje výsledky Petr Laušman, generální ředitel ŘSD.

„Řidiči nedodržují zásadní pravidla provozu na dálnicích,“ vysvětluje problémy spojené s širší komunikací Petr Hofhansl ze společnosti CityPlan, a dodává „jde zejména o překračování povolené rychlosti, nedodržování minimálního bezpečného odstupu a nerespektování opětovného řazení do pravého pruhu po skončení předjíždění.“ Jedná se zejména o osobní automobily a o dodávky. Naopak nákladní auta, autobusy a nákladní vozidla s přívěsem se chovají srovnatelně na standardním i rozšířeném úseku.

Průzkum zároveň potvrdil vliv podílu nákladních vozidel na parametry dopravního proudu. "Obecně platí, že se zvyšujícím se podílem nákladních vozidel se snižuje kapacita komunikace," píší autoři výzkumu.

Rozbor rychlostí projíždějících motorových vozidel ukázal, že 48 % osobních aut překračuje maximální povolenou rychlost, přičemž 27 % aut jede rychleji než 140kilometrovou rychlostí. Čísla zároveň ukazují na relativně vysoké rychlostní rozdíly mezi jednotlivými jízdními pruhy.

I přesto je podle Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 hlavním uvažovaným pilířem dalšího zkapacitnění této klíčové komunikace, která je v současnosti jedinou dálniční spojnicí mezi metropolí a Moravou, východem a západem republiky.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.