Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči opět zapomněli přezout, pneuservisy nestíhají

  22:31aktualizováno  22:31
Příkopy podél cest od rána plné aut s letními pneumatikami. Řidiči nadávající, že silničáři příchod zimy opět zaspali. Takové byly uplynulé dny. Kde se stala chyba?

První sníh na silnici - Silnice u Trhové Kamenice na Chrudimsku | foto: Radek KalhousMF DNES

MĚLO BY BÝT POUŽÍVÁNÍ ZIMNÍCH PNEUMATIK POVINNÉ?
HLASUJTE V ANKETĚ ...zde

Řidič pozná příchod zimy snadno. Před pneuservisy se vytvoří dlouhé fronty. To si ti zodpovědnější jedou přezout auta. Více dobrodružné povahy jezdí dál na letních nebo univerzálních pneumatikách a ti nejopatrnější zacouvají s autem do garáže a nejezdí přes zimu vůbec.

Vydat se v zimě na cestu v autě s letním obutím je hazard. Takový řidič může zabít nejen sebe, své spolujezdce, ale i zcela náhodné kolemjdoucí nebo lidi v projíždějících autech a autobusech.

V pneuservisech jsou fronty
Cesta do zaměstnání skončila včera pro Jarmilu Sklenářovou z Mníšku pod Brdy jen několik metrů od jejího domu. Na zledovatělé vozovce totiž její auto na letních gumách dostalo smyk a narazilo do plotu.

"Páteční sněhová nadílka mě dočista překvapila," přiznala Sklenářová. I když hned volala do pneuservisu v Dobřichovicích, majitel firmy ji objednal až na příští týden.

"Mají pořád plno. Ale to je všude. Nejspíš počkám. Vyhovuje mi, že auto odvezu do servisu u nádraží a vlakem dojedu do práce. Večer si pak vůz vyzvednu," říká Sklenářová.

Fronty na výměnu letních pneumatik za zimní teď musí vystát lidé takřka ve všech servisech.

"Každý rok je to stejné. Lidé prostě čekají až na poslední chvíli. Když napadne první sníh, začnou u nás fronty," potvrzuje Ivana Blumelová z kladenského IB Pneu. Větší zájem o výměnu pneumatik zaznamenali už ve čtvrtek.

"Včera ale byla situace ještě horší. Ráno se tu dokonce tvořily fronty. Výměna trvá obvykle dvacet minut," sdělila Blumelová.

Prodloužili otevírací dobu
Počítá s tím, že zvýšený zájem potrvá až do konce příštího týdne. "Máme už mnoho objednávek. Dokonce jsme kvůli tomu prodloužili i provozní dobu. Otevíráme už v osm ráno, o hodinu dříve než obvykle, a zavíráme až v šest večer," říká.

Pokud bude sněžit celý den, jsou připraveni pracovat až do dvaadvaceti hodin. "Zatím ale nápor lidí zvládáme," dodala Blumelová. Včerejší sněhová nadílka se projevila i na návštěvnosti pneuservisu Kajgr v Příbrami. "Plno teď máme od rána do večera," sdělila pracovnice firmy Květa Nergová s tím, že zaměstnanci vymění pneumatiky denně u tří stovek osobních aut.

Třebaže řidiči musí v těchto dnech v pneuservisech počítat s delší čekací dobou, Bohumil Krabíček z benešovského pneuservisu radí výměnu gum nepodceňovat.

"Zimní pneumatiky mají jinou směs, jinou přilnavost. I když není sníh, ale jen mráz, auto s letními pneumatikami se chová úplně jinak," říká s tím, že na výměnu byla vhodná doba už v polovině října. Řešením podle něj není ani obměna jen dvou předních kol. "Je to ještě horší varianta, než si ponechat letní gumy. Zadní část auta pak v zatáčkách vyhazuje," tvrdí odborník.

Jak je to v cizině
Zatímco v Česku je jediným limitem pro pneumatiky hloubka dezénu (nejméně 1,6 milimetru), v mnoha evropských zemích jsou zimní pneumatiky povinné.

Ve Finsku je musí mít řidiči od 1. prosince do 1. března, ve Švédsku dokonce ještě déle. V Rakousku na některých silnicích, zejména v Alpách, vyžadují pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně 4 milimetry.

Povinné užívání zimních pneumatik platí i v pobaltských státech a ve Slovinsku.

Zimní pneumatiky jsou nutné, i když ještě není sníh
Zhruba čtyřicet procent českých řidičů, kteří sedají za volant, od listopadu do března nepoužívá podle odborníků zimní pneumatiky. „Přitom neohrožují jen sebe, ale i ostatní lidi na silnici,“ varuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

Proč je tak důležité používání zimních pneumatik?
Auto se v zimě s letními pneumatikami chová jinak než auto se zimními. Má delší brzdnou dráhu a hlavně špatně drží na silnici v zatáčkách, takže je větší riziko smyku.

A co když na sněhu tolik nejezdím a silnice jsou uklizené?
To je obrovský omyl. V žádném případě nejde jen o sníh, ale hlavně o teplotu. Letní pneumatiky jsou z tvrdší směsi, která v zimě ztvrdne a nepřilne k povrchu. Druhou věcí je, že hlubší vzorek zimních pneumatik lépe odvádí vodu a břečku.

Jak hluboký má být vzorek na zimních pneumatikách?
Aby byly zimní pneumatiky účinné, jejich drážky by měly mít hloubku minimálně pět milimetrů. Sjeté zimní pneumatiky jsou nebezpečnější než nesjeté letní.

Nestačí mít zimní pneumatiky jen na nápravě, kterou pohání motor?
Ne. To je velmi nebezpečné. Pokud si dáte pneumatiky například jen na přední nápravu, může vás při brždění předběhnout zadek a dostanete se do smyku.

Odkdy by měli řidiči používat zimní pneumatiky?
Kritériem je hlavně teplota. Říká se sice, že jakmile je průměrná teplota dlouhodobě pod sedmi stupni, ale já bych doporučoval obout zimní gumy, jakmile průměrná teplota klesne pod plus deset stupňů.

Myslíte, že by měl obutí zimních pneumatik nařizovat zákon?
Je jedno, jak toho dosáhneme, ale v zimě by u nás měli určitě všichni řidiči používat zimní pneumatiky.


Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.