Chodec střet s peugeotem nepřežil - ilustrační foto

Chodec střet s peugeotem nepřežil - ilustrační foto | foto: Policie ČR

Řidiči, pozor na chodce, v modré nejsou vidět

  • 17
Jako jednou nohou v nemocnici si mohou připadat na silnicích hlavně noční chodci. Policisté řeší stále víc případů, kdy lidi srazí auta. Nikdo si nemůže být jistý zdravím ani na přechodu.

Nejsmutnější jsou ale případy, kdy auto chodce těžce zraní a jeho řidič s ním ujede, aniž by zastavil. Důvodem je strach z trestu, odebrání řidičáku, výdajů.

V sobotu 27. ledna žila obec Majdalena na Jindřichohradecku bálem v hospodě U Petříků stojící při hlavní silnici. V neděli k ránu z ní vyšel jako jeden z posledních hostů jednapadesátiletý muž, ale domů se už nevrátil.

Před pátou hodinou ho našli lidé mrtvého na silnici těsně před přechodem pro chodce. Podle stop ho přejelo neznámé auto.

Po řidiči i autě se slehla zem. Jediným nepřímým svědkem nehody je důchodce bydlící u silnice, kde se tragédie stala. Vypráví, že slyšel v noci na silnici velkou ránu a podíval se z okna. Zahlédl jen auto, které se otáčelo a odjíždělo nazpět k Suchdolu nad Lužnicí. Muž musel přecházet silnici našikmo, k přechodu ho odhodil prudký náraz, který ho odmrštil patnáct metrů daleko.

"Od svědků víme, že to byla snad bílá Škoda Octavia se spojlerem na kufru. Znalci řekli, že auto muselo být po srážce poškozené. Prověřovali jsme všechna podobná auta v kraji, ale bez výsledku,“ řekl mluvčí jindřichohradecké policie Jaroslav Beran.

Před měsícem porazilo auto na přechodu u Českých Budějovic třináctiletou školačku. Jeho řidič je policista, případ je stále nevyřešený. Na Tři krále v půl šesté ráno přejela řidička renaultu u Starých Prachatic dvacetiletého muže ležícího na silnici. Na místě zemřel.

Pracovníci agentury BESIP, která se zabývá bezpečností provozu na silnicích, varují před takzvaně neviditelnými chodci na silnicích. Lidé by ve tmě měli používat reflexní označení.

Záleží na barvě oblečení
Dokonce vypočítali, že roli hrají barvy oblečení. Nejhorší je modrá, takovou postavu uvidí v noci řidič jen na 18 metrů a těžko stačí zareagovat. Dvě stě metrů mu pak trvá, než dokončí úhybný manévr. Úplně nejvíc rizikovou skupinou mezi chodci jsou děti. Jsou méně soustředěné a nedokážou dobře odhadovat a předvídat.

Obyvatelé měst a obcí ale připomínají také nedostatky, které mohou odstranit jejich radnice nebo majitelé silnic. Jsou to přechody bez semaforů, neosvětlená místa, dlouhé přechody bez ostrůvků uprostřed.

„Nejhorší je tma nebo šero a do toho déšť. Je pravda, že přechody by mohly být lépe zabezpečené,“ míní František Špale z BESIPu.

,