Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči pozor: od neděle svítit celodenně!

  20:15aktualizováno  20:15
V neděli brzy ráno končí v tuzemsku letní čas. Vyspíme se tak o hodinu více. Pro řidiče to však zároveň přináší povinnost vyplývající ze zákona o provozu na pozemních komunikacích. Automobily musí na silnicích svítit nejen ve noci, ale i za dne.

Zákon předepisuje řidičům celodenně svítit v období, kdy neplatí letní čas. Tato povinnost odpadne na konci března příštího roku. V zahraničí se stále více prosazuje svícení za dne po celý rok, podobné snahy se stále více objevují i v Česku.

Celodenní svícení má několik předností. Řidiči se navzájem lépe vidí. "Třeba neosvětlený vůz v koloně aut svítících snadno zanikne," vysvětluje Václav Špička z Autoklubu. Někteří motoristé navíc i v letním období zapomínají včas rozsvítit, když se setmí nebo se náhle za dne změní světelné podmínky. Podle Špičky je nejhorší polovičatost, která se na silnicích objevuje právě v létě a na podzim. Někteří řidiči svítí a někteří nesvítí, což je pro bezpečnost provozu nejhorší. Podle dopravních odborníků by si řidiči měli vytvořit návyk - sednou za volant, zapnout bezpečnostní pás a světla.

Potížím lze předejít
* Základem správně fungující elektrické soustavy vozu je dostatečně napnutý řemen pohánějící generátor
* Důležitá je pravidelná kontrola hladiny elektrolytu v akumulátoru
* Neuškodí kontrola a seřízení regulačního relé dobíjení
* Kontakty akumulátoru nesmějí nést známky koroze
* Nezapomínejte rozsvícená světla po zaparkování auta
* Vyplatí se montáž akustické signalizace rozsvícených světel (signál se ozve při otevření dveří)
* Při krátkých jízdách zbytečně nezapínejte elektrické spotřebiče, například přídavné světlomety a pod.
* Do výbavy auta doplňte startovací kabely pro případ problémů se startováním automobilu (pet)
Jak navíc potvrzují zahraniční výzkumy, svítící a pohybující se objekt lépe a rychleji zaregistrují i chodci, kteří se zejména ve městech často dostávájí s auty do kolize. BESIP před časem zveřejnil výzkum, podle kterého by při svícení celý den ubylo v celé Evropě 5,5 tisíce mrtvých.

Povinnost rozsvítit i za slunného dne mají kromě osobních a nákladních automobilů také jízdní kola a motorky nebo nemotorová vozidla jako je ruční vozík.

Odpůrci celodenního svícení argumentují především zvýšenou spotřebou paliva. To je však podle techniků zanedbatelné. Zvýšenou zátěž může pocítit elektrosoustava, hlavně akumulátor a žárovky, i to však platí spíše pro letité vozy, kterých je na silnicích stále dost. Majitelům postrarších aut lze proto doporučit preventivní kontrolu celé elektrosoustavy. 

Celodenní svícení a vliv na spotřebu?

Objektivně zjistit, zda má svícení vliv na spotřebu není vůbec jednoduché. Odborníci soudí, že ani dlouhodobé a pečlivé zkoušky provozu dvou identických aut, z nichž jedno by celou dobu svítilo a druhé nikoli, by nemusely dát správnou odpověď.

"Prostě proto, že zvýšení zátěže motoru po zapnutí světel je velmi malé až zanedbatelné a naměřený rozdíl by se s největší pravděpodobností pohyboval hluboko pod obvyklou statistickou chybou měření při praktické jízdě," tvrdí například děkan Vojenskotechnické fakulty Vojenské akademie v Brně Jiří Stodola, který se ve své vědecké práci mnoho let specializuje na provoz silničních a speciálních vozidel.

Jiří Stodola svůj předpoklad potvrdil i matematickými výpočty, které aplikoval na osobní auto, s motorem o výkonu 50 kW a průměrnou spotřebu 8 l/100 km. Zapnutím osvětlení vozidla se zapnou světla: tlumená, přední obrysová, zadní koncová, osvětlení SPZ a osvětlení přístrojů. Celkem jde o 146 wattů příkonu. Při účinnosti alternátoru 0,7 představuje osvětlení zvýšení zátěže motoru vozidla o 208 W.

Vzhledem k tomu, že auto při běžné jízdě využívá jen zhruba polovinu až tři čtvrtiny výkonu motoru, pak jde o zvýšení zátěže motoru vinou alternátoru přibližně o půl až necelé jedno procento oproti zátěži motoru u nesvítícího automobilu. "Přepočteno na spotřebu proto jízda se zapnutými světly způsobí zvýšení spotřeby na sto kilometrů o čtyři a šest setin litru, což je množství, které se při ceně benzinu dvacet pět korun za litr dá pořídit za korunu a padesát haléřů," uzavírá Stodola.  

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.