Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči-senioři musí být opatrní, lékařská prohlídka nemá být jen formální

aktualizováno 
Stále více dopravních nehod si na své konto připisují starší šoféři. Například v olomouckém kraji v minulém roce bourali řidiči ve věkové skupině 64 let a výš o šestadvacet procent častěji než v roce 2008. A nehodová čísla rostou i letos. Obezřetní by řidiči měli být obzvláště v parných letních dnech.

Ilustrační foto | foto: AP

"U starších lidí dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí, seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková. Horko, ve kterém přichází rychleji únava, může být nebezpečné. Olomoučtí policisté proto začali těmto řidičům připomínat pravidelné zdravotní prohlídky.

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Pokud řidič-senior nemá vystavené potvrzení o zdravotní způsobilosti a řídí motorové vozidlo, hrozí mu ve správním řízení pokuta od 5 do 10 tisíc korun, ztráta pěti bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok," uvedl olomoucký krajský policejní mluvčí Michal Pižurin.

Za zapomenutý doklad hrozí 2 tisíce pokuty

"Prohlídka se může uskutečnit nejdříve 6 měsíců před dosažením uvedených věkových limitů a nejpozději v den jejich dovršení" dodává Špička. "Prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče." Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře. Je na lékaři, jestli řidiče pošle na další vyšetření (například oční nebo ušní).

Senioři jsou při řízení povinni mít doklad o zdravotní způsobilosti u sebe. "Předložení dokladu o zdravotní způsobilosti může požadovat policista (příslušník Policie ČR), a nikoliv obecní (městský) strážník či jiné orgány," upozorňuje Špička.

Pokud senior nemá doklad u sebe, ale prohlídku má, může dostat blokovou pokutu do 2 tisíc Kč.

Pozor na špatná potvrzení

Zkontrolujte si, zda máte správný formát dokladu o zdravotní způsobilosti ZDE

Italským seniorům hrozí zákaz řízení

Poslanec italského vládního uskupení PDL a předseda parlamentní komise pro dopravu Mario Valducci navrhuje, aby se lidem starším 80 let řidičské průkazy odebíraly. Prý proto, že staří řidiči nemají dostatečně rychlé reakce.

"Je třeba uvažovat o věkovém limitu, hranici, za kterou už není možné řídit," nechal se slyšet jedenapadesátiletý italský politik Mario Valducci. "Mohlo by to být 80 nebo 85 let, o tom je možné diskutovat."

Podle italských statistiků bude v roce 2018 Itálie nejstarší zemí Evropy. Populace s ještě vyšším průměrným věkem dnes žije jen ve Švédsku, píše italský deník Corriere della Sera. Dnešní Italové maji vyhlídky dožít 78 let věku, Italky ještě o šest let víc.

Italští řidiči pod 50 let věku musí oprávnění k řízení obnovovat každých 10 let, do sedmdesátky každých pět a pak každé tři roky. Prezident svazu pro bezpečnost silničního provozu (ANIA) Sandro Salvati ale tvrdí, že mnohdy je lékařská prohlídka, která je rozhodující pro obnovení řidičského oprávnění, jen formalitou. Se stejným problémem se potýká i české prodlužování platnosti řidičáku.

Návrh poslance Valducciho prezident ANIA částečně podpořil. Podle něj se ale musí brát v potaz čím dál vyšší věk, kterého se lidé dožívají. Věkový limit by totiž podle Salvatiho mohl být velmi nespravedlivý: "Jsou lidé, kteří jsou v 85 letech aktivní a čiperní, a naopak jiní, kteří v 65 nemají reflexy jako dřív." Souhlasí ale s Valduccim, že je třeba něco udělat. ANIA navrhuje například každoroční obnovování řidičáku po sedmdesátce, které by bylo doprovázeno důkladnou lékařskou kontrolou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.