Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči-senioři musí být opatrní, lékařská prohlídka nemá být jen formální

aktualizováno 
Stále více dopravních nehod si na své konto připisují starší šoféři. Například v olomouckém kraji v minulém roce bourali řidiči ve věkové skupině 64 let a výš o šestadvacet procent častěji než v roce 2008. A nehodová čísla rostou i letos. Obezřetní by řidiči měli být obzvláště v parných letních dnech.

Ilustrační foto | foto: AP

"U starších lidí dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí, seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková. Horko, ve kterém přichází rychleji únava, může být nebezpečné. Olomoučtí policisté proto začali těmto řidičům připomínat pravidelné zdravotní prohlídky.

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Pokud řidič-senior nemá vystavené potvrzení o zdravotní způsobilosti a řídí motorové vozidlo, hrozí mu ve správním řízení pokuta od 5 do 10 tisíc korun, ztráta pěti bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok," uvedl olomoucký krajský policejní mluvčí Michal Pižurin.

Za zapomenutý doklad hrozí 2 tisíce pokuty

"Prohlídka se může uskutečnit nejdříve 6 měsíců před dosažením uvedených věkových limitů a nejpozději v den jejich dovršení" dodává Špička. "Prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče." Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře. Je na lékaři, jestli řidiče pošle na další vyšetření (například oční nebo ušní).

Senioři jsou při řízení povinni mít doklad o zdravotní způsobilosti u sebe. "Předložení dokladu o zdravotní způsobilosti může požadovat policista (příslušník Policie ČR), a nikoliv obecní (městský) strážník či jiné orgány," upozorňuje Špička.

Pokud senior nemá doklad u sebe, ale prohlídku má, může dostat blokovou pokutu do 2 tisíc Kč.

Pozor na špatná potvrzení

Zkontrolujte si, zda máte správný formát dokladu o zdravotní způsobilosti ZDE

Italským seniorům hrozí zákaz řízení

Poslanec italského vládního uskupení PDL a předseda parlamentní komise pro dopravu Mario Valducci navrhuje, aby se lidem starším 80 let řidičské průkazy odebíraly. Prý proto, že staří řidiči nemají dostatečně rychlé reakce.

"Je třeba uvažovat o věkovém limitu, hranici, za kterou už není možné řídit," nechal se slyšet jedenapadesátiletý italský politik Mario Valducci. "Mohlo by to být 80 nebo 85 let, o tom je možné diskutovat."

Podle italských statistiků bude v roce 2018 Itálie nejstarší zemí Evropy. Populace s ještě vyšším průměrným věkem dnes žije jen ve Švédsku, píše italský deník Corriere della Sera. Dnešní Italové maji vyhlídky dožít 78 let věku, Italky ještě o šest let víc.

Italští řidiči pod 50 let věku musí oprávnění k řízení obnovovat každých 10 let, do sedmdesátky každých pět a pak každé tři roky. Prezident svazu pro bezpečnost silničního provozu (ANIA) Sandro Salvati ale tvrdí, že mnohdy je lékařská prohlídka, která je rozhodující pro obnovení řidičského oprávnění, jen formalitou. Se stejným problémem se potýká i české prodlužování platnosti řidičáku.

Návrh poslance Valducciho prezident ANIA částečně podpořil. Podle něj se ale musí brát v potaz čím dál vyšší věk, kterého se lidé dožívají. Věkový limit by totiž podle Salvatiho mohl být velmi nespravedlivý: "Jsou lidé, kteří jsou v 85 letech aktivní a čiperní, a naopak jiní, kteří v 65 nemají reflexy jako dřív." Souhlasí ale s Valduccim, že je třeba něco udělat. ANIA navrhuje například každoroční obnovování řidičáku po sedmdesátce, které by bylo doprovázeno důkladnou lékařskou kontrolou.

Autoři: ,




Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Maserati Quattroporte Diesel
Maserati Quattroporte Diesel

r.v. 2016, naj. 1 000 km, diesel
2 780 395 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.