Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči-senioři musí být opatrní, lékařská prohlídka nemá být jen formální

aktualizováno 
Stále více dopravních nehod si na své konto připisují starší šoféři. Například v olomouckém kraji v minulém roce bourali řidiči ve věkové skupině 64 let a výš o šestadvacet procent častěji než v roce 2008. A nehodová čísla rostou i letos. Obezřetní by řidiči měli být obzvláště v parných letních dnech.

Ilustrační foto | foto: AP

"U starších lidí dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí, seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková. Horko, ve kterém přichází rychleji únava, může být nebezpečné. Olomoučtí policisté proto začali těmto řidičům připomínat pravidelné zdravotní prohlídky.

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Pokud řidič-senior nemá vystavené potvrzení o zdravotní způsobilosti a řídí motorové vozidlo, hrozí mu ve správním řízení pokuta od 5 do 10 tisíc korun, ztráta pěti bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok," uvedl olomoucký krajský policejní mluvčí Michal Pižurin.

Za zapomenutý doklad hrozí 2 tisíce pokuty

"Prohlídka se může uskutečnit nejdříve 6 měsíců před dosažením uvedených věkových limitů a nejpozději v den jejich dovršení" dodává Špička. "Prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče." Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře. Je na lékaři, jestli řidiče pošle na další vyšetření (například oční nebo ušní).

Senioři jsou při řízení povinni mít doklad o zdravotní způsobilosti u sebe. "Předložení dokladu o zdravotní způsobilosti může požadovat policista (příslušník Policie ČR), a nikoliv obecní (městský) strážník či jiné orgány," upozorňuje Špička.

Pokud senior nemá doklad u sebe, ale prohlídku má, může dostat blokovou pokutu do 2 tisíc Kč.

Pozor na špatná potvrzení

Zkontrolujte si, zda máte správný formát dokladu o zdravotní způsobilosti ZDE

Italským seniorům hrozí zákaz řízení

Poslanec italského vládního uskupení PDL a předseda parlamentní komise pro dopravu Mario Valducci navrhuje, aby se lidem starším 80 let řidičské průkazy odebíraly. Prý proto, že staří řidiči nemají dostatečně rychlé reakce.

"Je třeba uvažovat o věkovém limitu, hranici, za kterou už není možné řídit," nechal se slyšet jedenapadesátiletý italský politik Mario Valducci. "Mohlo by to být 80 nebo 85 let, o tom je možné diskutovat."

Podle italských statistiků bude v roce 2018 Itálie nejstarší zemí Evropy. Populace s ještě vyšším průměrným věkem dnes žije jen ve Švédsku, píše italský deník Corriere della Sera. Dnešní Italové maji vyhlídky dožít 78 let věku, Italky ještě o šest let víc.

Italští řidiči pod 50 let věku musí oprávnění k řízení obnovovat každých 10 let, do sedmdesátky každých pět a pak každé tři roky. Prezident svazu pro bezpečnost silničního provozu (ANIA) Sandro Salvati ale tvrdí, že mnohdy je lékařská prohlídka, která je rozhodující pro obnovení řidičského oprávnění, jen formalitou. Se stejným problémem se potýká i české prodlužování platnosti řidičáku.

Návrh poslance Valducciho prezident ANIA částečně podpořil. Podle něj se ale musí brát v potaz čím dál vyšší věk, kterého se lidé dožívají. Věkový limit by totiž podle Salvatiho mohl být velmi nespravedlivý: "Jsou lidé, kteří jsou v 85 letech aktivní a čiperní, a naopak jiní, kteří v 65 nemají reflexy jako dřív." Souhlasí ale s Valduccim, že je třeba něco udělat. ANIA navrhuje například každoroční obnovování řidičáku po sedmdesátce, které by bylo doprovázeno důkladnou lékařskou kontrolou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.