Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi mají špatný zrak a nevědí o tom, 130 tisíc jich nevidí červenou

aktualizováno 
Na padesát tisíc řidičů středního věku v Česku trpí oční vadou, která je nebezpečná pro řízení auta. Druhé oči potřebuje šest milionů Čechů. O drobnější oční vadě lidé však často ani netuší. Během podzimu a zimy, kdy je horší viditelnost, ale představují velké nebezpečí. Riziko nehody je totiž v zimě patnáctkrát větší.
Podzim a zima, šero, mlha a noční jízda dávají očím pořádně zabrat. Projeví se i skryté oční vady. Ilustrační foto

Podzim a zima, šero, mlha a noční jízda dávají očím pořádně zabrat. Projeví se i skryté oční vady. Ilustrační foto | foto: AP

Kolem 50 tisíc řidičů ve věku nad 40 let trpí dioptrickou vadou, která je pro řízení nebezpečná. Kvůli rychlému životnímu tempu a civilizačním chorobám se navíc snižuje věk, ve kterém se oční vady objevují. V současnosti tak „druhé oči“ potřebuje zhruba šest milionů Čechů a Češek a přibývá stále více mladých řidičů, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, přestože denně vyrážejí na silnice. Zhruba pětina řidičů totiž o své oční vadě neví nebo ji zanedbává.

Pozorovací a reakční schopnosti řidiče výrazně ovlivní už tři čtvrtě dioptrie. Čtvrtka dioptrie, která není ve dne znát, může řidičům za tmy docela zavařit. „Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou tři čtvrtě dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek. A až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí,“ popsal smutnou situaci na českých silnicích přednosta sítě očních klinik Gemini Pavel Stodůlka.

Jízda v noci

Lehce léčitelná šeroslepost

Lidem za volantem nekomplikují život jen chybějící brýle, ale také řada nemocí - především šeroslepost. U šeroslepých lidí je schopnost řídit ve tmě natolik snížená, že jsou nebezpeční sobě i lidem v okolí. „Onemocnění se projevuje zhoršeným nebo zaniklým viděním za šera, obtížemi spojenými s orientací ve tmě nebo v mlze a prodlouženou adaptací při přechodu ze světla do tmy. Při tomto onemocnění by měl člověk upřednostňovat řízení během dne, za šera a v noci by se měl řízení raději úplně vyhýbat,“ dodal Stodůlka.

Jak poznat problém?

„V domácích podmínkách je nejlepším způsobem kontroly zraku najít si nějaký nápis nebo objekt ve větší vzdálenosti, který tak tak člověk dokáže rozeznat. Pokud přestaneme tento objekt rozeznávat, vypadá to na zhoršení zraku a je dobré navštívit očního lékaře. Často může pro tento účel sloužit například text na spodní části televizní obrazovky pozorovaný z určité dálky v místnosti nebo při pohledu z okna například na poznávací značky aut zaparkovaných na ulici.

Řidiči s problematickým viděním za šera nemají důvod váhat nad vyšetřením. Léčba šerosleposti je totiž často poměrně snadná. „Pokud je způsobena deficitem vitaminu A, léčba probíhá doplněním tohoto vitaminu ideálně v kombinaci luteinu a omega3,“ uvedl Pavel Stodůlka.

Po světě chodí asi devět procent barvoslepých lidí. Řada z nich si přitom neuvědomuje, jak je pro řízení nebezpečná neschopnost správně barvy rozpoznat - a nejde jen o semafory, kde se snižuje schopnost takových řidičů zastavit včas. Podle nových výzkumů až dvě procenta řidičů špatně vnímají červenou barvu, v České republice je to 130 tisíc lidí. Takový řidič vidí zejména znečištěná brzdová a obrysová světla pozdě nebo vůbec.

Půl milionu Čechů se zákalem

Šedým zákalem trpí v Česku půl milionů lidí. „Mírný stupeň šedého zákalu nemusí mít na vidění žádný vliv. Zkalení čočky se ale postupem času zvětšuje a přibývají i doprovodné příznaky. Těmi jsou například zamlžené vidění, citlivost na oslnění, zvyšující se krátkozrakost a zkreslení pozorovaného objektu. Šedý zákal se dá léčit jen operativně, tedy vyjmutím zakalené čočky ven z oka a nahrazením umělou nitrooční čočkou,“ uvedl Stodůlka. Operace šedého zákalu patří k ambulantním zákrokům a hradí ji pojišťovna.

Odborníci proto obzvláště na podzim a v zimním období apelují na řidiče s problémy se zrakem nebo podezřením na oční vadu, aby přišli na vyšetření. Unaveným očím mohou v tmavém ročním období pomoci doplňky stravy a vitaminy. Zrychlit reakci řidičů při oslnění oka světly protijedoucího auta může například lutein. Řidičům se zdravým zrakem, kterým dělá problémy řízení v šeru a ve tmě, pak pomohou speciální brýle na noční řízení, které zvyšují kontrast a snižují oslnění z reflektorů, navíc mají půl dioptrie.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.
Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.

r.v. 2015, naj. 72 683 km, diesel
559 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.