Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi mají špatný zrak a nevědí o tom, 130 tisíc jich nevidí červenou

aktualizováno 
Na padesát tisíc řidičů středního věku v Česku trpí oční vadou, která je nebezpečná pro řízení auta. Druhé oči potřebuje šest milionů Čechů. O drobnější oční vadě lidé však často ani netuší. Během podzimu a zimy, kdy je horší viditelnost, ale představují velké nebezpečí. Riziko nehody je totiž v zimě patnáctkrát větší.
Podzim a zima, šero, mlha a noční jízda dávají očím pořádně zabrat. Projeví se i skryté oční vady. Ilustrační foto

Podzim a zima, šero, mlha a noční jízda dávají očím pořádně zabrat. Projeví se i skryté oční vady. Ilustrační foto | foto: AP

Kolem 50 tisíc řidičů ve věku nad 40 let trpí dioptrickou vadou, která je pro řízení nebezpečná. Kvůli rychlému životnímu tempu a civilizačním chorobám se navíc snižuje věk, ve kterém se oční vady objevují. V současnosti tak „druhé oči“ potřebuje zhruba šest milionů Čechů a Češek a přibývá stále více mladých řidičů, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, přestože denně vyrážejí na silnice. Zhruba pětina řidičů totiž o své oční vadě neví nebo ji zanedbává.

Pozorovací a reakční schopnosti řidiče výrazně ovlivní už tři čtvrtě dioptrie. Čtvrtka dioptrie, která není ve dne znát, může řidičům za tmy docela zavařit. „Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou tři čtvrtě dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek. A až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí,“ popsal smutnou situaci na českých silnicích přednosta sítě očních klinik Gemini Pavel Stodůlka.

Jízda v noci

Lehce léčitelná šeroslepost

Lidem za volantem nekomplikují život jen chybějící brýle, ale také řada nemocí - především šeroslepost. U šeroslepých lidí je schopnost řídit ve tmě natolik snížená, že jsou nebezpeční sobě i lidem v okolí. „Onemocnění se projevuje zhoršeným nebo zaniklým viděním za šera, obtížemi spojenými s orientací ve tmě nebo v mlze a prodlouženou adaptací při přechodu ze světla do tmy. Při tomto onemocnění by měl člověk upřednostňovat řízení během dne, za šera a v noci by se měl řízení raději úplně vyhýbat,“ dodal Stodůlka.

Jak poznat problém?

„V domácích podmínkách je nejlepším způsobem kontroly zraku najít si nějaký nápis nebo objekt ve větší vzdálenosti, který tak tak člověk dokáže rozeznat. Pokud přestaneme tento objekt rozeznávat, vypadá to na zhoršení zraku a je dobré navštívit očního lékaře. Často může pro tento účel sloužit například text na spodní části televizní obrazovky pozorovaný z určité dálky v místnosti nebo při pohledu z okna například na poznávací značky aut zaparkovaných na ulici.

Řidiči s problematickým viděním za šera nemají důvod váhat nad vyšetřením. Léčba šerosleposti je totiž často poměrně snadná. „Pokud je způsobena deficitem vitaminu A, léčba probíhá doplněním tohoto vitaminu ideálně v kombinaci luteinu a omega3,“ uvedl Pavel Stodůlka.

Po světě chodí asi devět procent barvoslepých lidí. Řada z nich si přitom neuvědomuje, jak je pro řízení nebezpečná neschopnost správně barvy rozpoznat - a nejde jen o semafory, kde se snižuje schopnost takových řidičů zastavit včas. Podle nových výzkumů až dvě procenta řidičů špatně vnímají červenou barvu, v České republice je to 130 tisíc lidí. Takový řidič vidí zejména znečištěná brzdová a obrysová světla pozdě nebo vůbec.

Půl milionu Čechů se zákalem

Šedým zákalem trpí v Česku půl milionů lidí. „Mírný stupeň šedého zákalu nemusí mít na vidění žádný vliv. Zkalení čočky se ale postupem času zvětšuje a přibývají i doprovodné příznaky. Těmi jsou například zamlžené vidění, citlivost na oslnění, zvyšující se krátkozrakost a zkreslení pozorovaného objektu. Šedý zákal se dá léčit jen operativně, tedy vyjmutím zakalené čočky ven z oka a nahrazením umělou nitrooční čočkou,“ uvedl Stodůlka. Operace šedého zákalu patří k ambulantním zákrokům a hradí ji pojišťovna.

Odborníci proto obzvláště na podzim a v zimním období apelují na řidiče s problémy se zrakem nebo podezřením na oční vadu, aby přišli na vyšetření. Unaveným očím mohou v tmavém ročním období pomoci doplňky stravy a vitaminy. Zrychlit reakci řidičů při oslnění oka světly protijedoucího auta může například lutein. Řidičům se zdravým zrakem, kterým dělá problémy řízení v šeru a ve tmě, pak pomohou speciální brýle na noční řízení, které zvyšují kontrast a snižují oslnění z reflektorů, navíc mají půl dioptrie.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Česká eurokomisařka dotlačila VW, aby dal delší záruku na cinklá TDI

Německý automobilový koncern Volkswagen v rámci rozhovorů s eurokomisařkou pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věrou Jourovou přistoupil na to, že...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Hyundai i30...
Hyundai i30...

r.v. 2010, naj. 149 322 km, diesel
154 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.