Řidiči SUV nejsou pro okolí nebezpeční, jejich auta ano

  • 182
Rostoucí obliba aut typu SUV a jejich zvyšující se podíl na dopravních nehodách přiměly německé pojišťovny prozkoumat jejich bezpečnost. Jimi zřízený Výzkumný ústav nehod uspořádal sérii crashtestů, aby zjistil specifická rizika této kategorie.

Při rozsáhlém výzkumu německé pojišťovny zjistily, že zatímco řidiči SUV se od běžných šoférů výrazněji neliší, jejich auta mohou být pro ostatní účastníky provozu hrozbou.

I když s potomky jeepů nebourají jejich šoféři častěji, bezprostřední následky v okamžiku, kdy mohutné auto narazí do boku jiného vozidla, mohou být mnohem těžší.

To ostatně ukázal i poslední crashtest ze série bočních nárazových zkoušek do kompaktního osobního auta. Zatímco při bočním nárazu způsobeném osobákem stejné kategorie nebo malým SUV vzniknou testovací figuríně na místě řidiče jen lehká, nebo nejvýš středně těžká "zranění", v případě střetu s velkým SUV jsou už následky mnohem těžší.

Crashtest Toyota RAV4 versus Opel Astra Caravan

"Problémem nejsou řidiči, ale některá auta," komentuje neobvyklé crashtesty vedoucí Výzkumného ústavu dopravních nehod Siegfried Brockmann. Velká SUV by podle Brockmanna měla mít takovou strukturu karoserie, která by se přizpůsobila výšce osobního auta.

Kromě toho by měla být povinně vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy. "Pokud by hmota velkého SUV včas zpomalila, nebyly by následky nehod tak těžké."

Výzkumníci ještě prošli statistiky, zjistili, že SUVčkáři nejsou horšími řidiči. Jsou ale lépe situovaní a najedou ročně až o třetinu víc než průměrný řidič.

Crashtest velkého SUV versus Opel Astra Caravan

SUV a nehody

V rámci studie SUV a nehody zkoumali statistiky úrazů osob, na kterých se podílela auta typu SUV a také "normální" vozidla. K tomu s pomocí databáze nehod podrobně zkoumali havárie terénních vozidel. Ve třetím sledu sledovali i jízdní styl řidičů SUV. K tomu přidali anketu mezi zákazníky. Zjistili toto:

  • Z globálního hlediska se průběh nehod  s účastí automobilů SUV neliší od nehod s ostatními osobními auty.
  • Stejně tak nelze prokázat zvýšené chybné jednání řidičů SUV.
  • Typická riziková skupina mladých řidičů je u aut typu SUV zastoupena méně.
  • Při kolizi mezi osobním autem a SUV mají pasažéři osobního vozu výrazně větší riziko zranění nebo usmrcení, zvláště, je-li SUV velké nebo pokud má vpředu ochranný rám.
  • Majitelé SUV jsou častěji podnikatelé nebo vedoucí pracovníci a najedou ročně o 30 procent víc než průměrný řidič.
  • Majitelé SUV se v provozu cítí bezpečněji, svůj styl jízdy hodnotí jako uvolněný, ale také méně dodržují předpisy.
  • Jako skupina nejsou řidiči SUV horší než ostatní.
  • Auta typu SUV jako účastníci nehod ničím nevybočují.
  • Při nehodě mezi osobním autem a SUV jsou následky pro posádku osobního vozu zpravidla podstatně těžší.
  • V budoucnu by měla být auta typu SUV vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy.
  • Je třeba zlepšit přizpůsobení karoserie SUV pro náraz.