Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká auta si kupují šoféři s malým egem, ale i matky nebo revmatici

aktualizováno 
Zlínský soud poslal na sedm let do vězení řidiče, který úmyslně přejel studenta velkým vozem VW Touareg. Také pirát, který "školil" řidiče na D1, jezdil autem kategorie SUV. Psychologové připouštějí, že chování šoféra někdy s velikostí auta souvisí. Důvodem ke koupi velkého vozu ale mohou být třeba i špatné klouby.

Tragická nehoda na parkovišti u supermarketu v Uherském Hradišti | foto: Policie ČR

Podle dopravního experta Martina Kořána je několik skupin lidí, kteří usedají za volant sportovně užitkových a dalších mohutných vozů. "Za prvé si je pořizují podnikatelé s malým egem, kteří se domnívají, že to velké silné vozidlo je zviditelní, zvýrazní. Často si pak ještě koupí nějakou divnou značku," uvedl Kořán.

Vozy SUV

SUV je zkratka pro sportovní užitkové vozidlo (Sport Utility Vehicle). Jedná se o mohutná auta kombinující vlastnosti terénních a osobních vozů. Jsou navržena tak, aby se mohla pohybovat komfortně jak na silnicích, tak v lehčím terénu.

Právě tato skupina patří na silnicích k rizikovějším. Dalšími zájemci o auta typu SUV jsou matky s dětmi. Láká je třeba sedalo řidiče výše nad silnicí, ale zejména to, že při nehodách s běžným osobním autem končí SUV s mnohem menším poškozením. "Mají tak pocit, že pro to své mláďátko dělají to nejlepší, " řekl Kořán.

"Tato auta si kupují i lidé, kteří mají problémy s nohama, s klouby a lépe se jim do nich nasedá. Samozřejmě na ně musí mít, to už taky o něčem může svědčit. Ale nepaušalizoval bych," řekl iDNES.cz dopravní psycholog Libor Eliášek.

Zaútočit autem může v určité situaci každý

Zkrat, kdy řidič použije auto jako zbraň, se podle psychologa Eliáška může stát každému. Připomněl film Volný pád s Michaelem Douglasem. Hlavnímu hrdinovi při nekonečném čekání v zácpě rupnou nervy a stane se z něj běsnící monstrum.

"Domnívám se, že to se může stát každému z nás za souběhu nepříznivých okolností. Když prožíváte dlouhodobý stres, řešíte třeba rozvod, úmrtí, a když pak přibývá podobných drobností, člověk může vybuchnout," vysvětlil Eliášek.

V Česku k tomu podle něj přispívá i to, že jsme velmi individualistický národ. Připomíná také čím dál vyšší hustotu provozu na silnicích. "Je to jako v autobuse, když je namačkaný cestujícími. Tam je mnohem výživnější půda pro vznik konfliktů než třeba v poloprázdné tramvaji," uvedl Eliášek.

Odborníci poukazují také na nedostatek sociálního chování, který se může projevovat snahou prosazovat svá přání na úkor druhých. "On ten člověk může mít třeba i méně významné postavení v nějaké malé firmičce. Má ale sekretářku, dvě nebo tři výkonné síly a ti mu odkývají všechno. Poslouchají ho, protože on jim píše prémie, on má nad nimi finanční moc," vysvětlil Martin Kořán.

Takový člověk je podle psychologa od mládí zvyklý, že ho v úzkém okolí všichni poslouchají. "Vyjede na silnici a tam je padesát tisíc podobně 'postižených'. Myslí si, že mají právo užívat silnici ve svůj prospěch, protože oni spěchají, oni mají jednání. Když se sejdou dva jedinci s takovým egem, pak ten se slabšími nervy buď vytáhne baseballovou pálku, nebo použije auto jako zbraň," řekl Kořán.

V naprosté většině případů se podobných útoků dopouštějí muži. "Ne, že by řidičky nebyly vůbec agresivní. Řada žen už dnes přijímá silácké postoje mužů. Snaží se prosadit jako oni. Zdaleka to ale není pravidlem. Neslyšel jsem o tom, že by žena na někoho vytáhla baseballovou pálku, nebo že by vystoupila z auta a řidiči, který ji omezil, utrhla stěrače či ukopla zrcátka," uvedl dopravní psycholog.

Nakolik útoků, při nichž bylo použito auto jako zbraň, přibývá, nebo ubývá, nelze říci. Policie to ve svých statistikách jako samostatnou kategorii neeviduje. Závažné případy nejčastěji vyšetřuje jako ublížení na zdraví.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.