Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči v Česku mohou jenom zřídka zkusit jízdu na kluzku

aktualizováno 
- Jen v šesti místech Česka mohou řidiči absolvovat kurs, ve kterém si před zimou vyzkoušejí jízdu na kluzké silnici. Někde za to zaplatí pár korun, jinde stojí škola bezpečné jízdy více než dvě tisícovky. Zájem mezi motoristy je zatím malý. Výjimkou jsou řidiči firem a vozů s modrými majáčky - sanitek, hasičských sborů a policie. Výuka v takové škole začíná teoretickou přípravou, kde instruktoři řidičům vysvětlí, jak se mění chování auta s poklesem venkovní teploty. Kurs pokračuje za volantem a řidič se opakovaně učí zvládat vozidlo na kluzku.
 »Nejlepší škola jízdy je ve Vysokém Mýtě,« soudí Václav Špička z Autoklubu České republiky. »Zatímco jinde cvičí jízdu na namrzlé rovince,v Mýtě učí i klouzavou jízdu do kopce a z kopce,« upřesňuje Špička. Ledem pokrytou silnici představuje ve školách bezpečné jízdy na asfaltu natažená speciální fólie. Poslední dobou se v zemi rozšiřuje i levnější kluzký nátěr asfaltu. Ceny za speciální řidičský výcvik jsou různé. V e Vysokém Mýtě a na okruhu v Mostě stojí jednoho zájemce celodenní školení 2600 korun. Kurs vede skupina instruktorů, auta účastníků jsou pojištěná. »Kvůli vysoké ceně do kursů jezdí hlavně řidiči větších firem, které se přirozeně o svá auta bojí, a proto šoféry před zimou nechají vyškolit,« říká Špička. Ve světě jsou školy bezpečné jízdy levnější. Například v Holandsku přijde - jak informoval Václav Špička - kurs na tři sta guldenů, přičemž průměrný plat je řádově podobný jako v Česku: přesahuje deset tisíc guldenů. Poněkud levnější než ve Vysokém Mýtě a v Mostu je klouzání pod odborným dohledem na závodním okruhu v Brně a v Sosnové u České Lípy. V obou případech je kurs za zhruba dvě tisícovky korun. V Českých Budějovicích vybírají od deseti účastníků školení pět tisíc korun, takže každý zaplatí pětistovku. Od prosince má klouzavá dráha fungovat i v Chomutově. »Cvičební plochu zaplatil stát a teď ji bude provozovat okresní úřad. Jelikož jde o nevýdělečnou organizaci, budou zájemci o školení platit jen za vodu, která kropí testovací plochu. Odhaduji to na deset korun,« uvádí Ivan Bejček, který se na vybudování areálu podílel. Organizátoři zkušebních jízd tvrdí, že úraz při tréninku zvládání smyků nehrozí. Také pravděpodobnost poškození auta je malá. »Na výcvik stačí čtyřicetikilometrová rychlost a všude kolem je dost místa, aby auto do ničeho nenarazilo,« tvrdí Miroslav Vaith. Ten kurzy pořádá v Českých Budějovicích, kde auta nejsou pro případ nehody pojištěná. Absolventi kursů bezpečné jízdy nemají v Česku na rozdíl od ciziny žádné výhody při sjednávání pojistky na auto. »Venku už pochopili, že absolventi těchto škol bourají méně než ostatní, což se pojišťovně vyplatí,« míní Jiří Patera, který stojí za kursy v Mostě a Vysokém Mýtě. »Zatím o školách jízdy moc nevíme. Až nám někdo ukáže statistiky, které potvrdí menší nehodovost proškolených řidičů, tak budeme o slevách uvažovat,« reaguje Květa Voglová z pojišťovny Allianz.

Zásady pro zimní jízdu

v zimě nelze jezdit stejně rychle jako v létě
zvýšenou opatrnost vyžaduje jízda po mostech, kde se námrazy tvoří nejčastěji
jde-li auto na sněhu do smyku, vždy se vyplatí sešlápnout spojkový pedál, motor nezhasne, a pokud se roztočené auto zastaví v protisměru, lze s ním okamžitě přejet do svého pruhu
auto se zabržděnými koly je neovladatelné,volant reaguje pouze po odbrždění
brzdnou dráhu zkrátí na kluzkém povrchu u aut bez ABS přerušované brždění

Jak použít řetězy

sněhové řetězy patří na poháněnou nápravu
je dobré nasazení řetězů trénovat před první cestou do hor, sama práce je jednoduchá, ale žádá zkušenost
řetězy musí být na kolech už na uježděném sněhu, když auto zapadne, bývá pozdě
s řetězy nelze jezdit rychleji než 50 km/h
s nasazením řetězů se mění jízdní vlastnosti auta, náprava s řetězy drží na silnici, zatímco nepoháněná kola bez řetězů poslouchají méně
řetězy nenahradí zimní pneumatiky

Instruktor v poslední chvíly ukazuje řidiči, kterým směrem se na kluzkém povrchu vyhnout překážce.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.