Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči zneužívají výsad invalidů

  15:37aktualizováno  15:37
Se značkou invalidy za sklem auta jezdí zdraví lidé po pěší zóně a ohrožují chodce. Ač jsou zdraví jako řípa, parkují mnozí podnikatelé, ale i známé osobnosti na místech pro invalidy. Značku pro postižené zneužívají také pro jízdu v pěší zóně.

Je deset hodin dopoledne a na Václavském náměstí už téměř není kde zaparkovat. Výjimku tvoří místa, která jsou označena známým symbolem člověka na invalidním vozíčku. Sice i na nich stojí několik aut, za jejichž předními skly je stejná značka, ale není úplně jisté, jestli výsadu invalidů některý z řidičů nezneužil, jak se mnohdy stává.

Nejčastější obranou řidičů jsou výmluvy

Jedno takové místo pro invalidní lidi je i nahoře na Václavském náměstí. Stojí na něm červený Forman s třebíčskou poznávací značkou. K vozidlu přistupuje dvoučlenná hlídka strážníků, aby se přesvědčila, jestli značka za předním sklem není falešná.

"V tomhle případě to vypadá, že je všechno v pořádku," říká strážník Michal Rázl. "K tomu, abychom měli naprostou jistotu, potřebujeme, aby se řidič k autu dostavil a my ho mohli zkontrolovat," podotkl.

Další místo pro invalidy je v dolní části náměstí. Pozornost hlídky poutá stříbrný terénní vůz. Že by invalidé dokázali z důchodu ušetřit na tak drahá auta? I tady je za sklem vozíček. Neuplynou ani dvě minuty a k autu přichází řidič. "To je vaše auto? Můžete mi ukázat, jestli můžete používat tohle označení?" ptá se strážník muže, který na postiženého vůbec nevypadá.

Řidič vytahuje doklady, v nichž má i i povolení s číslem, které souhlasí se značkou za oknem. To je ale psáno na jiného člověka. "Pouze jsem ho sem přivezl a teď čekám, až přijde, abych ho odsud i odvezl," vysvětluje strážníkům. Těm nezbývá nic jiného, než se s vysvětlením spokojit a jít.

"Tuhle výmluvu používá řada řidičů. Mají nějakého příbuzného, který je invalidní a má oprávnění označení používat. Abychom prokázali, že nám buď lžou, nebo mají pravdu, museli bychom u jejich auta čekat i několik hodin. Pokud by tam ale nasedl a odjel, měli bychom důvod opět zasáhnout," konstatoval Michal Rázl.

Na invalidy si hrají i někteří taxikáři

Mercedesy nejluxusnějších modelů, terénní auta, za jejichž volanty většinou sedí vážení podnikatelé, ale i některá vozidla taxislužby se honosí výsadou, o níž se řadě řidičů jen zdá. Zatímco ostatní nemají kde zaparkovat, jim tahle starost naprosto odpadá. A co víc: jejich podvod se velmi těžko zjišťuje.

"Neexistuje centrální evidence vydaných označení. Tu si vedou kraje a dohledání je velmi pracné," říkají strážníci. "Když si nejsme jisti, jestli značku využívají oprávněně, dáme jim za sklo alespoň předvolání na stanici. Na majiteli pak je, aby nám ukázal povolení."

"Botičku nebo odtah auta si nikdo z nás nedovolí nařídit. Kolegovi se stal případ, že v autě s českou značkou byla podivné označení pro invalidy, a nechal ho odtáhnout. Pak ho musel zaplatit, protože šlo o Slováka, který si půjčil auto. U nás totiž kupodivu platí i označení pro invalidy jiných států," konstatoval strážník Jiří Pařízek.

Ze zneužívání označení strážníci podezřívají i taxikáře. "K tomu, abychom je chytli, ale potřebujeme více času. Jednou se mi to povedlo. Tvrdil, že přivezl invalidu a čeká na něj. Více než půl hodiny jsem na něj číhal za rohem. Vždycky to ale takhle dělat nejde, protože máme spoustu jiné práce," popsal.

Řidiči jezdí bez povolení i na pěší zóny

Dalšími hříšníky pražské dopravy jsou řidiči, kteří kličkují mezi chodci v centru na pěších zónách. Když jsou chyceni, čeká je pokuta, když ne, ušetří pár minut času. Cestu si tudy zkracují i auta České televize, známí režiséři, herci a hlavně významní pražští podnikatelé, kteří mají pocit, že si mohou dovolit všechno. "Klidně raději zaplatí pokutu a nezáleží jim na nějaké tisícovce," krčí rameny strážníci.

Průzkum na pěších zónách zjišťoval, kdo sem jezdí oprávněně. Výsledky jsou zarážející. "Asi jedna třetina řidičů tam vjela s řádným povolením," říká vedoucí odboru dopravy a životního prostředí městské části Praha 1 Karel Žrout. "Zbytek aut tam neměl co dělat."

Průzkum probíhal u Staroměstského náměstí a na pěší zóně v dolní části Václavského náměstí. Během pouhých čtyř hodin vjelo na Staroměstské náměstí přes osmdesát vozidel. Pětatřicet procent řidičů s povolením a ostatní bez něj. Více aut zamířilo do druhé pěší zóny v dolní části Václavského náměstí. Šedesát procent řidičů nemělo žádné oprávnění. "Tvrdili, že si takhle zkrátí cestu," dodal Žrout.


Máte zkušenosti s falešnými invalidy? Pište své zkušenosti do diskuze pod článkem.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.