Řidiči zneužívají výsad invalidů

  • 42
Se značkou invalidy za sklem auta jezdí zdraví lidé po pěší zóně a ohrožují chodce. Ač jsou zdraví jako řípa, parkují mnozí podnikatelé, ale i známé osobnosti na místech pro invalidy. Značku pro postižené zneužívají také pro jízdu v pěší zóně.

Je deset hodin dopoledne a na Václavském náměstí už téměř není kde zaparkovat. Výjimku tvoří místa, která jsou označena známým symbolem člověka na invalidním vozíčku. Sice i na nich stojí několik aut, za jejichž předními skly je stejná značka, ale není úplně jisté, jestli výsadu invalidů některý z řidičů nezneužil, jak se mnohdy stává.

Nejčastější obranou řidičů jsou výmluvy

Jedno takové místo pro invalidní lidi je i nahoře na Václavském náměstí. Stojí na něm červený Forman s třebíčskou poznávací značkou. K vozidlu přistupuje dvoučlenná hlídka strážníků, aby se přesvědčila, jestli značka za předním sklem není falešná.

"V tomhle případě to vypadá, že je všechno v pořádku," říká strážník Michal Rázl. "K tomu, abychom měli naprostou jistotu, potřebujeme, aby se řidič k autu dostavil a my ho mohli zkontrolovat," podotkl.

Další místo pro invalidy je v dolní části náměstí. Pozornost hlídky poutá stříbrný terénní vůz. Že by invalidé dokázali z důchodu ušetřit na tak drahá auta? I tady je za sklem vozíček. Neuplynou ani dvě minuty a k autu přichází řidič. "To je vaše auto? Můžete mi ukázat, jestli můžete používat tohle označení?" ptá se strážník muže, který na postiženého vůbec nevypadá.

Řidič vytahuje doklady, v nichž má i i povolení s číslem, které souhlasí se značkou za oknem. To je ale psáno na jiného člověka. "Pouze jsem ho sem přivezl a teď čekám, až přijde, abych ho odsud i odvezl," vysvětluje strážníkům. Těm nezbývá nic jiného, než se s vysvětlením spokojit a jít.

"Tuhle výmluvu používá řada řidičů. Mají nějakého příbuzného, který je invalidní a má oprávnění označení používat. Abychom prokázali, že nám buď lžou, nebo mají pravdu, museli bychom u jejich auta čekat i několik hodin. Pokud by tam ale nasedl a odjel, měli bychom důvod opět zasáhnout," konstatoval Michal Rázl.

Na invalidy si hrají i někteří taxikáři

Mercedesy nejluxusnějších modelů, terénní auta, za jejichž volanty většinou sedí vážení podnikatelé, ale i některá vozidla taxislužby se honosí výsadou, o níž se řadě řidičů jen zdá. Zatímco ostatní nemají kde zaparkovat, jim tahle starost naprosto odpadá. A co víc: jejich podvod se velmi těžko zjišťuje.

"Neexistuje centrální evidence vydaných označení. Tu si vedou kraje a dohledání je velmi pracné," říkají strážníci. "Když si nejsme jisti, jestli značku využívají oprávněně, dáme jim za sklo alespoň předvolání na stanici. Na majiteli pak je, aby nám ukázal povolení."

"Botičku nebo odtah auta si nikdo z nás nedovolí nařídit. Kolegovi se stal případ, že v autě s českou značkou byla podivné označení pro invalidy, a nechal ho odtáhnout. Pak ho musel zaplatit, protože šlo o Slováka, který si půjčil auto. U nás totiž kupodivu platí i označení pro invalidy jiných států," konstatoval strážník Jiří Pařízek.

Ze zneužívání označení strážníci podezřívají i taxikáře. "K tomu, abychom je chytli, ale potřebujeme více času. Jednou se mi to povedlo. Tvrdil, že přivezl invalidu a čeká na něj. Více než půl hodiny jsem na něj číhal za rohem. Vždycky to ale takhle dělat nejde, protože máme spoustu jiné práce," popsal.

Řidiči jezdí bez povolení i na pěší zóny

Dalšími hříšníky pražské dopravy jsou řidiči, kteří kličkují mezi chodci v centru na pěších zónách. Když jsou chyceni, čeká je pokuta, když ne, ušetří pár minut času. Cestu si tudy zkracují i auta České televize, známí režiséři, herci a hlavně významní pražští podnikatelé, kteří mají pocit, že si mohou dovolit všechno. "Klidně raději zaplatí pokutu a nezáleží jim na nějaké tisícovce," krčí rameny strážníci.

Průzkum na pěších zónách zjišťoval, kdo sem jezdí oprávněně. Výsledky jsou zarážející. "Asi jedna třetina řidičů tam vjela s řádným povolením," říká vedoucí odboru dopravy a životního prostředí městské části Praha 1 Karel Žrout. "Zbytek aut tam neměl co dělat."

Průzkum probíhal u Staroměstského náměstí a na pěší zóně v dolní části Václavského náměstí. Během pouhých čtyř hodin vjelo na Staroměstské náměstí přes osmdesát vozidel. Pětatřicet procent řidičů s povolením a ostatní bez něj. Více aut zamířilo do druhé pěší zóny v dolní části Václavského náměstí. Šedesát procent řidičů nemělo žádné oprávnění. "Tvrdili, že si takhle zkrátí cestu," dodal Žrout.


Máte zkušenosti s falešnými invalidy? Pište své zkušenosti do diskuze pod článkem.