Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Za volant žabky nepatří. Špatně se v nich brzdí

  17:28aktualizováno  17:28
Žabky, sandály a v zimě třeba lyžáky rozhodně nejsou ideální šoférské obutí. Za nevhodné obutí dokonce může řidič autobusu nebo kamionu dostat dvoutisícovou pokutu. Podle Igora Siroty z ÚAMK to může být také pro pojišťovnu důvodem ke krácení pojistného plnění v případě nehody.

„Podle normy musí osobní auto z padesátikilometrové rychlosti umět zastavit na dráze s maximální délkou 14,2 metru,“ uvádí Igor Sirota.

V improvizovaném testu autoklubu zastavila octavia na 12,3 metrech. To byla nejlepší naměřená hodnota, řidič měl v tu chvíli na nohou lehké pohodlné kožené boty sportovního střihu s pevnou podrážkou a patou.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Lehké sportovní boty s pevnou patou jsou na řízení nejlepší

Když pak jel bez bot, brzdil o 2,4 metru déle. Na pohled překvapivým propadlíkem testu jsou oblíbené žabky. Naměřili jim brzdnou dráhu 16 metrů. Nemají totiž zpevněnou patu, takže se noha nemůže pořádně zapřít a potící se chodidlo v nich navíc klouže. Lakýrky s hladkou podrážkou a úzkou špičkou se ukázaly také jako ne příliš vhodné, brzdná dráha byla přes 15 metrů.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Naměřený rozdíl v brzdné dráze byl až čtyři metry

Nevhodné jsou podle expertů ÚAMK i pohorky s vysokou podrážkou a zafixovaným kotníkem, stejně jako pracovní boty se širokou podrážkou. 

„Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem,“ uvedl Sirota.

Podobně ÚAMK otestoval i řízení motocyklu v motocyklistických botách a v žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze kolem 75 procent.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Motorkáři při průjezdu louží natekla do žabek voda, takže v nich noha klouzala ještě víc.

Moc jistá si při brzdění nebyla ani figurantka, která za volantem vyzkoušela několik druhů lodiček.

Igor Sirota doporučuje mít v autě pár řidičských bot na přezutí. Noha sevřená na jednání si při řízení v pohodlné botě také ráda uleví.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Dámské boty by měly mít co nejnižší podpatek

Fotogalerie

Do auta patří boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špička. 

Pokud bota tlačí, tak odvádí řidičovu pozornost. Obuvníci doporučují buď boty s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu.

Když už žena chce řídit v botách na podpatku, má volit širší a maximálně pět centimetrů vysoké. Právě ženy často vozí v autě záložní tenisky.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Nejhorší jsou pantofle z kouzavého umělého materiálu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích podle vedoucího Besipu Martina Faráře nijak přímo nedefinuje, jaká je vhodná obuv pro řízení, ale řidič by neměl jezdit nebezpečně a ohrožovat okolí, což by se dalo vztáhnout i na použité boty.

„Nicméně vymahatelnost ani postižitelnost v tomto případě není a policie ani v případě dopravní nehody nesleduje, jakou měl kdo z účastníků obuv,“ dodal. Pro řidiče z povolání ovšem platí, že musí mít takovou obuv, která umožňuje bezpečné ovládání vozidla. Pokud tedy řidiče autobusu v pantoflích zastaví policie, může ho nahlásit úřadu práce a ten pak má možnost udělit pokutu.

Vhodná obuv by měla být podle Faráře pohodlná, ale těsná. Noha by z ní neměla mít možnost vyklouznout, takže spíše vyšší, ale nikoliv kotníková. Měla by mít nízkou podrážku bez hrubého vzorku, aby byl zachován cit na pedál a ovládání vozidla.

Test brzdění v různých druzích obuvi

V tomto se snad nikdo řídit neodváží...





Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.