Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Za volant žabky nepatří. Špatně se v nich brzdí

  17:28aktualizováno  17:28
Žabky, sandály a v zimě třeba lyžáky rozhodně nejsou ideální šoférské obutí. Za nevhodné obutí dokonce může řidič autobusu nebo kamionu dostat dvoutisícovou pokutu. Podle Igora Siroty z ÚAMK to může být také pro pojišťovnu důvodem ke krácení pojistného plnění v případě nehody.

„Podle normy musí osobní auto z padesátikilometrové rychlosti umět zastavit na dráze s maximální délkou 14,2 metru,“ uvádí Igor Sirota.

V improvizovaném testu autoklubu zastavila octavia na 12,3 metrech. To byla nejlepší naměřená hodnota, řidič měl v tu chvíli na nohou lehké pohodlné kožené boty sportovního střihu s pevnou podrážkou a patou.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Lehké sportovní boty s pevnou patou jsou na řízení nejlepší

Když pak jel bez bot, brzdil o 2,4 metru déle. Na pohled překvapivým propadlíkem testu jsou oblíbené žabky. Naměřili jim brzdnou dráhu 16 metrů. Nemají totiž zpevněnou patu, takže se noha nemůže pořádně zapřít a potící se chodidlo v nich navíc klouže. Lakýrky s hladkou podrážkou a úzkou špičkou se ukázaly také jako ne příliš vhodné, brzdná dráha byla přes 15 metrů.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Naměřený rozdíl v brzdné dráze byl až čtyři metry

Nevhodné jsou podle expertů ÚAMK i pohorky s vysokou podrážkou a zafixovaným kotníkem, stejně jako pracovní boty se širokou podrážkou. 

„Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem,“ uvedl Sirota.

Podobně ÚAMK otestoval i řízení motocyklu v motocyklistických botách a v žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze kolem 75 procent.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Motorkáři při průjezdu louží natekla do žabek voda, takže v nich noha klouzala ještě víc.

Moc jistá si při brzdění nebyla ani figurantka, která za volantem vyzkoušela několik druhů lodiček.

Igor Sirota doporučuje mít v autě pár řidičských bot na přezutí. Noha sevřená na jednání si při řízení v pohodlné botě také ráda uleví.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Dámské boty by měly mít co nejnižší podpatek

Fotogalerie

Do auta patří boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špička. 

Pokud bota tlačí, tak odvádí řidičovu pozornost. Obuvníci doporučují buď boty s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu.

Když už žena chce řídit v botách na podpatku, má volit širší a maximálně pět centimetrů vysoké. Právě ženy často vozí v autě záložní tenisky.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Nejhorší jsou pantofle z kouzavého umělého materiálu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích podle vedoucího Besipu Martina Faráře nijak přímo nedefinuje, jaká je vhodná obuv pro řízení, ale řidič by neměl jezdit nebezpečně a ohrožovat okolí, což by se dalo vztáhnout i na použité boty.

„Nicméně vymahatelnost ani postižitelnost v tomto případě není a policie ani v případě dopravní nehody nesleduje, jakou měl kdo z účastníků obuv,“ dodal. Pro řidiče z povolání ovšem platí, že musí mít takovou obuv, která umožňuje bezpečné ovládání vozidla. Pokud tedy řidiče autobusu v pantoflích zastaví policie, může ho nahlásit úřadu práce a ten pak má možnost udělit pokutu.

Vhodná obuv by měla být podle Faráře pohodlná, ale těsná. Noha by z ní neměla mít možnost vyklouznout, takže spíše vyšší, ale nikoliv kotníková. Měla by mít nízkou podrážku bez hrubého vzorku, aby byl zachován cit na pedál a ovládání vozidla.

Test brzdění v různých druzích obuvi

V tomto se snad nikdo řídit neodváží...





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.