Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Za volant žabky nepatří. Špatně se v nich brzdí

  17:28aktualizováno  17:28
Žabky, sandály a v zimě třeba lyžáky rozhodně nejsou ideální šoférské obutí. Za nevhodné obutí dokonce může řidič autobusu nebo kamionu dostat dvoutisícovou pokutu. Podle Igora Siroty z ÚAMK to může být také pro pojišťovnu důvodem ke krácení pojistného plnění v případě nehody.

„Podle normy musí osobní auto z padesátikilometrové rychlosti umět zastavit na dráze s maximální délkou 14,2 metru,“ uvádí Igor Sirota.

V improvizovaném testu autoklubu zastavila octavia na 12,3 metrech. To byla nejlepší naměřená hodnota, řidič měl v tu chvíli na nohou lehké pohodlné kožené boty sportovního střihu s pevnou podrážkou a patou.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Lehké sportovní boty s pevnou patou jsou na řízení nejlepší

Když pak jel bez bot, brzdil o 2,4 metru déle. Na pohled překvapivým propadlíkem testu jsou oblíbené žabky. Naměřili jim brzdnou dráhu 16 metrů. Nemají totiž zpevněnou patu, takže se noha nemůže pořádně zapřít a potící se chodidlo v nich navíc klouže. Lakýrky s hladkou podrážkou a úzkou špičkou se ukázaly také jako ne příliš vhodné, brzdná dráha byla přes 15 metrů.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Naměřený rozdíl v brzdné dráze byl až čtyři metry

Nevhodné jsou podle expertů ÚAMK i pohorky s vysokou podrážkou a zafixovaným kotníkem, stejně jako pracovní boty se širokou podrážkou. 

„Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem,“ uvedl Sirota.

Podobně ÚAMK otestoval i řízení motocyklu v motocyklistických botách a v žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze kolem 75 procent.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Motorkáři při průjezdu louží natekla do žabek voda, takže v nich noha klouzala ještě víc.

Moc jistá si při brzdění nebyla ani figurantka, která za volantem vyzkoušela několik druhů lodiček.

Igor Sirota doporučuje mít v autě pár řidičských bot na přezutí. Noha sevřená na jednání si při řízení v pohodlné botě také ráda uleví.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Dámské boty by měly mít co nejnižší podpatek

Fotogalerie

Do auta patří boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špička. 

Pokud bota tlačí, tak odvádí řidičovu pozornost. Obuvníci doporučují buď boty s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu.

Když už žena chce řídit v botách na podpatku, má volit širší a maximálně pět centimetrů vysoké. Právě ženy často vozí v autě záložní tenisky.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Nejhorší jsou pantofle z kouzavého umělého materiálu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích podle vedoucího Besipu Martina Faráře nijak přímo nedefinuje, jaká je vhodná obuv pro řízení, ale řidič by neměl jezdit nebezpečně a ohrožovat okolí, což by se dalo vztáhnout i na použité boty.

„Nicméně vymahatelnost ani postižitelnost v tomto případě není a policie ani v případě dopravní nehody nesleduje, jakou měl kdo z účastníků obuv,“ dodal. Pro řidiče z povolání ovšem platí, že musí mít takovou obuv, která umožňuje bezpečné ovládání vozidla. Pokud tedy řidiče autobusu v pantoflích zastaví policie, může ho nahlásit úřadu práce a ten pak má možnost udělit pokutu.

Vhodná obuv by měla být podle Faráře pohodlná, ale těsná. Noha by z ní neměla mít možnost vyklouznout, takže spíše vyšší, ale nikoliv kotníková. Měla by mít nízkou podrážku bez hrubého vzorku, aby byl zachován cit na pedál a ovládání vozidla.

Test brzdění v různých druzích obuvi

V tomto se snad nikdo řídit neodváží...





Nejčtenější

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.