Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičské průkazy jsou podle Evropy

aktualizováno 
Cestou do Evropské unie se mění i řidičské průkazy. "V Česku pořád ještě lze jezdit s několika druhy řidičských průkazů, ovšem jejich platnost je s novým zákonem časově omezena," říká vedoucí oddělení dopravně správních agend ministerstva dopravy a spojů Tomáš Heger. "Doklady vydané do 30. června 1964 musí být vyměněny za nové - současné - nejpozději do konce roku 2002 a všechny další řidičské průkazy vydané do 31. prosince 2000 musí být vyměněny nejpozději do pěti let, tedy do závěru roku 2005. Poté staré doklady pozbudou platnosti."
Poslední velká inventura s ukončováním platnosti dříve vydaných řidičských průkazů byla v zemi v roce 1954. "Není už to časté, ovšem pořád ještě jsou za řízením motorových vozidel lidé, kteří mají řidičské průkazy vystavené do první poloviny roku 1964 - takzvané modré, dál červené a vidět se dají i jednoduché papírové kartičky, které opravňují k řízení malých motocyklů," vypočítává Vladimír Toman, zástupce vedoucího odboru dopravní policie západočeského policejního ředitelství v Plzni. "Mnohem obvyklejší - v silničním provozu dokonce naprosto běžné - jsou však růžové trojdílné rozkládací řidičské průkazy, po nichž od roku 1986 následovaly čtyři druhy růžových kartiček. První byla ještě velmi obyčejná - zasouvací do plastového pouzdra, zatímco pozdější doklady už byly položené na šířku, zatavené do plastu a v poslední verzi vydávané do 31. prosince 2000 už měly také ochranné prvky."

Snazší cesty Evropou

Veškeré změny v provedení řidičských dokladů a hlavně v rozdělení řidičských oprávnění žádá přibližování Česka Evropské unii. "Kvalitní je bezpečnostní zajištění nových dokladů, na evropském standardu jsou jednotlivé skupiny," pokračuje Tomáš Heger. "Nové tuzemské řidičské průkazy se obsahem prakticky neliší od dokladů obvyklých v západní Evropě, odlišnosti jsou jen v některých nevýznamných národních skupinách. Například v Německu mají navíc speciální oprávnění pro malotraktory." Nové doklady by měly zdejším motoristům zúžit okruh zemí, do kterých dosud cestovali s mezinárodními řidičskými průkazy. Skutečné možnosti ukáže až čas a konkrétní praxe, ovšem odborníci očekávají, že minimálně do zemí Evropské unie by lidé s novými řidičskými doklady měli cestovat bez nejmenších problémů."

Je to jenom mezityp

Ministerský rada Tomáš Heger upozorňuje, že ani řidičské průkazy, které od příštích dnů místo policejních dopravních inspektorátů začnou vydávat státní úřady, nejsou definitivní. "Zhruba do pěti roků, až bude Česko v Evropské unii, vzniknou ještě další, z hlediska bezpečnostního zajištění dokonalejší řidičské průkazy. Budou mít i digitální fotografie držitelů, budou vyrobeny digitální technikou a chybět nemají ani identifikační čipy," upřesňuje Tomáš Heger. Na otázku, zda by nebylo lepší počkat a současný mezityp vůbec nezavádět, odpověděl, že zdaleka ještě není jisté, kdy se nový - evropsky definitivní - model dokladu do praxe dostane. "Vždyť jenom vývoj řidičského průkazu v podobě plastové karty s čipem potrvá nejméně půldruhého roku," vysvětluje Tomáš Heger. Právníci navíc upozorňují, že kolem dokladů s čipy ještě bezpochyby bude diskuse: o tom, zda neodporuje zákonům, když na řidičském průkazu budou čipy s údaji, které si občan nemůže přečíst.

Řidič neprodělá

Při nejistotách, které závěrem loňského roku provázely uvedení nových silničních zákonů do běžné praxe, budou státní úřady vydávat nové řidičské průkazy nejdřív od konce tohoto měsíce, někde možná až v únoru. "Řidičům v té souvislosti radím, aby si dali pozor na dosavadní doklady. Když je ztratí nebo zničí, nikdo jim v těchto dnech nový řidičský průkaz nevydá. V tuzemsku by se ještě dalo jezdit na náhradní doklad, ovšem cesta do ciziny by byla zmařená, pokud motorista nemá platný mezinárodní řidičský průkaz," říká Vladimír Toman. Držitelé dosavadních řidičských průkazů - a lhostejno, zda vydaných před 30. červnem 1964, či později - na výměny dokladů ani v nejmenším neprodělají. "V každém případě v novém průkazu dostanou ta nejvyšší oprávnění navazující na skupiny, jejichž držiteli dosud byli," ujišťuje Vladimír Toman. "To znamená, že například řidič původní skupiny C dostane oprávnění k řízení nákladních automobilů bez ohledu na jejich hmotnost, zatímco nový absolvent autoškoly musí začínat s menšími nákladními vozy. Totéž platí pro motoristu, který dosud měl skupinu E opravňující k jízdě s těžkými návěsy či přívěsy. Ani pro toho se nové podmínky nemění - nadále nebude hmotností přípojných vozidel omezen. A stejně by se dalo hovořit o řidičích autobusů. Až lidé skládající zkoušky v nových podmínkách budou při dopravě lidí začínat s menšími vozy pro maximálně šestnáct lidí."

Doklad raději s sebou

Nové silniční zákony neupustily od povinnosti lékařských prohlídek starších motoristů. "Řidič je povinen podrobit se pravidelné prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 60, 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku. Po dosažení 68 let věku musí jít k lékařské prohlídce každé dva roky," shrnuje pražský motoristický právník Zdeněk Svátek. Ten současně upozorňuje, že zákon nestanoví, jak má řidič s lékařským nálezem naložit. Má doklad odevzdat do registru řidičů? Nebo ho nechat doma, či vozit s sebou? "Zřejmě nejvhodnější bude přiložit dokument o lékařské prohlídce k řidičskému průkazu, i když to zákon řidiči neukládá a ani nikoho nezmocňuje, aby toto lékařské potvrzení vyžadoval," soudí Zdeněk Svátek.

Nové rozdělení řidičských průkazů

Skupiny a podskupiny

Oprávnění určené pro

Potřebný věk

A

motocykly do 25 kW nebo do 0,16 kW/kg, motocykly nad 25 kW nebo nad 0,16 kW/kg 

18 let   21 let

A1

lehké motocykly do 125 cm3 a do 11 kW

16 let

AM

mopedy a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/h

15 let

B

motorová vozidla do 3500 kg + přípojné vozidlo do 750 kg, jízdní souprava a skupina T do 3500 kg

18 let

B1

motorová tří- a čtyřkolová vozidla nad 45 km/h do 550 kg (nebo poháněná spalovacím motorem nad 50 cm3 nebo jiným zařízením srovnatelného výkonu)

17 let

C

motorová vozidla nad 3500 kg + přípojné vozidlo do 750 kg

18 let

C1

motorová vozidla od 3500 kg do 7500 kg + přípojná vozidla do 750 kg

18 let

D

motorová vozidla určená pro přepravu více než osmi osob (kromě řidiče) + přípojné vozidlo do 750 kg

21 let

D1

motorová vozidla pro přepravu více než 8 osob, ale ne více než 16 osob (kromě řidiče) + přípojné vozidlo do 750 kg

21 let

B+E

jízdní soupravy z vozidla sk. B a přípojného vozidla nad 750 kg

18 let

C+E

jízdní souprava z vozidla podskupiny C a přípojného vozidla nad 750 kg

18 let

C1+E

jízdní souprava z vozidla podskupiny C1 a přípojného vozidla nad 750 kg; hmotnost soupravy nesmí převyšovat 12000 kg

18 let

D+E

jízdní souprava z vozidla skupiny D a přípojného vozidla nad 750 kg

21 let

D1+E

jízdní souprava z vozidla podskupiny D1 a přípojného vozidla nad 750 kg (bez přepravovaných osob); hmotnost soupravy nesmí převyšovat 12000 kg

21 let

T

traktory a sämojízdné pracovní stroje + k motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlö

17 let

Pramen: MF DNES

Nejrozšířenější řidičské průkazy
(musí být vyměněny do pěti let)

typ řidičského průkazu vydávaný v letech
trojdílný růžový 1964 - 1986
růžová karta rozměru 105 x 74 mm 1986 - 1991
růžová karta rozměru 105 x 74 mm 1991 - 1993
růžová karta rozměru 105 x 74 mm 1993 - 1996
růžová karta rozměru 105 x 74 mm 1996 - 2000
Pramen: MV ČR


Autor:


Témata: Autoškola, jízdné


Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.