Řídili jsme passat s tříválcem o výkonu 163 koní. Má hlas wartburgu

Downsizing, tedy zmenšování objemu motoru při zachování výkonu, je zaklínadlem motorářů dneška. Pod kapotu passatu se tak v laboratořích Bosche dostal experimentální tříválec s turbem a nebývalým výkonem.
Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Na první pohled vcelku běžný Volkswagen Passat kombi skrýval na testovacím okruhu firmy Bosch v Boxbergu experimentální technologii firem Bosch a Mahle. Pod kapotou má tříválcový motor o objemu 1,2 litru přeplňovaný zbrusu novým turbodmychadlem právě od čerstvého společného podniku dvou firem – Bosch Mahle Turbo Systems.

 U Bosche tvrdí, že i blok motoru byl pro tuto příležitost speciálně vyvinut a nepochází z koncernu VW. Malý agregát má hliníkový blok a výkon 120 kW, tedy 163 koní. Ještě úctyhodnější je na daný objem točivý moment 286 Nm už při 1 600 otáčkách za minutu. U Bosche tvrdí, že je to ukázka takzvaného extrémního downsizingu – motor má prý výkon jako šestiválec 2,4 litru.

Nadšení vývojářů je třeba krotit, podobný výkon má i letitá atmosférická 1,6 VTEC od Hondy a řada moderních dvoulitrů. Nicméně litrový výkon 100 kW je úctyhodný.

V podstatě se dá říci, že motor velmi překvapuje. A to jak v dobrém, tak ve zlém. Zátah je opravdu slušný, zrychlení velmi svižné a přitom plynulé. V nižších otáčkách je ale znát určitá prodleva, motory TSI od VW umí zabrat lépe. Jak otáčky rostou, přísun síly je zajímavější a pod kapotou by řidič opravdu hádal motor s větším počtem válců.

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems

Tedy, nesmělo by být jeho nekultivovaného projevu. Tříválec má opravdu dost hrubý chod a nevybíravý zvukový projev. Pamětníkům připomene neopakovatelný hlas dvoutaktního wartburgu. U prototypu se to dá pochopit, obzvláště pokud má jít hlavně o demonstraci aplikace nového turbodmychadla.

Zajímavé je, jak lehounký tříválec s turbem změnil jízdní vlastnosti passatu předchozí generace. Přední náprava se nemusí prát s vysokou hmotností a i nezatížená zvládá přenášet točivý moment motoru na vozovku s nebývalou jistotou. Passat tak mění směr jízdy s nečekanou lehkostí. I v obsazení čtyřmi dospělými přitom motoru nechybí chuť zrychlovat. Není to žádný sprinter, ostatně 120 kW není na auto velikosti passatu kdovíjaký výkon. Ale rozhodně to není žádný louda a pro běžnou jízdu má dostatečnou výkonovou rezervu.

Jestli se pod kapotu Volkswagenu Passat nebo některého podobného vozu dostane tříválec, ukáže jen čas. Zmenšování objemu motorů a jejich silné přeplňování je ale jasným trendem současnosti. Musíme si na něj zvyknout a také mu budeme muset přizpůsobit svůj jízdní styl. Dá se totiž očekávat, že i třeba tříválec s novým turbem Bosche bude, pokud jde o spotřebu, stejně závislý na jízdním stylu jako většina dnešních moderních turbomotorů.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...