Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídili jsme passat s tříválcem o výkonu 163 koní. Má hlas wartburgu

aktualizováno 
Downsizing, tedy zmenšování objemu motoru při zachování výkonu, je zaklínadlem motorářů dneška. Pod kapotu passatu se tak v laboratořích Bosche dostal experimentální tříválec s turbem a nebývalým výkonem.

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Na první pohled vcelku běžný Volkswagen Passat kombi skrýval na testovacím okruhu firmy Bosch v Boxbergu experimentální technologii firem Bosch a Mahle. Pod kapotou má tříválcový motor o objemu 1,2 litru přeplňovaný zbrusu novým turbodmychadlem právě od čerstvého společného podniku dvou firem – Bosch Mahle Turbo Systems.

 U Bosche tvrdí, že i blok motoru byl pro tuto příležitost speciálně vyvinut a nepochází z koncernu VW. Malý agregát má hliníkový blok a výkon 120 kW, tedy 163 koní. Ještě úctyhodnější je na daný objem točivý moment 286 Nm už při 1 600 otáčkách za minutu. U Bosche tvrdí, že je to ukázka takzvaného extrémního downsizingu – motor má prý výkon jako šestiválec 2,4 litru.

Nadšení vývojářů je třeba krotit, podobný výkon má i letitá atmosférická 1,6 VTEC od Hondy a řada moderních dvoulitrů. Nicméně litrový výkon 100 kW je úctyhodný.

V podstatě se dá říci, že motor velmi překvapuje. A to jak v dobrém, tak ve zlém. Zátah je opravdu slušný, zrychlení velmi svižné a přitom plynulé. V nižších otáčkách je ale znát určitá prodleva, motory TSI od VW umí zabrat lépe. Jak otáčky rostou, přísun síly je zajímavější a pod kapotou by řidič opravdu hádal motor s větším počtem válců.

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems

Tedy, nesmělo by být jeho nekultivovaného projevu. Tříválec má opravdu dost hrubý chod a nevybíravý zvukový projev. Pamětníkům připomene neopakovatelný hlas dvoutaktního wartburgu. U prototypu se to dá pochopit, obzvláště pokud má jít hlavně o demonstraci aplikace nového turbodmychadla.

Zajímavé je, jak lehounký tříválec s turbem změnil jízdní vlastnosti passatu předchozí generace. Přední náprava se nemusí prát s vysokou hmotností a i nezatížená zvládá přenášet točivý moment motoru na vozovku s nebývalou jistotou. Passat tak mění směr jízdy s nečekanou lehkostí. I v obsazení čtyřmi dospělými přitom motoru nechybí chuť zrychlovat. Není to žádný sprinter, ostatně 120 kW není na auto velikosti passatu kdovíjaký výkon. Ale rozhodně to není žádný louda a pro běžnou jízdu má dostatečnou výkonovou rezervu.

Jestli se pod kapotu Volkswagenu Passat nebo některého podobného vozu dostane tříválec, ukáže jen čas. Zmenšování objemu motorů a jejich silné přeplňování je ale jasným trendem současnosti. Musíme si na něj zvyknout a také mu budeme muset přizpůsobit svůj jízdní styl. Dá se totiž očekávat, že i třeba tříválec s novým turbem Bosche bude, pokud jde o spotřebu, stejně závislý na jízdním stylu jako většina dnešních moderních turbomotorů.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.