Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohled do budoucnosti. Rinspeed Budii bude přítelem moderního člověka

aktualizováno 
Expozice švýcarského studia Rinspeed je každoročně příjemným oživením ženevského autosalonu. Letos se na domácí půdě prezentuje konceptem elektromobilu s možností automatického řízení.

Doba, kdy vizionář Frank Rinderknecht, zakladatel firmy Rinspeed, šokoval návštěvníky autosalonů všemožnými, často absurdními automobilovými kreacemi, je dávno pryč.

Od konceptů víceúčelových, proměnlivých nebo obojživelných dopravních prostředků se Rinspeed v průběhu let proměnil na společnost, jejímž hnacím motorem jsou hi-tech automobilové speciality, obnovitelné zdroje energie a ekologie. Z nově nastaveného trendu nevybočuje ani letos s konceptem Budii.

Rinspeed Budii

Může se hodit

Hledáte nové auto? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Rinspeed Budii je prototyp vozu s autonomním systémem řízení, který technicky vychází z moderního elektromobilu BMW i3. S ním má společný nejen synchronní elektromotor přenášející na zadní kola výkon 170 koní a kroutící moment 250 Nm, ale i 230kg porci baterií s celkovou kapacitou 21,6 kWh.

Od mnichovského dárce Budii převzalo i lehkou konstrukci karosérie, která je vyrobena z polymeru tvrzeného uhlíkovými vlákny a hliníkových slitin. Ale vnější design prošel drobnými úpravami. Čtyřmetrový hatchback přišel o členitou linii bočních oken, elegantní skleněné víko zavazadlového prostoru i tradiční ledvinky.

Fotogalerie

Na karosérii naopak přibyly výraznější prolisy, nezbytná jména dodavatelů komponent a technologií a výsuvný periskop s technologiemi pro monitorování okolí.

Kdo bude řídit?

Zcela zásadní změnou prošel interiér. Budii dostalo centrálně umístěný přístrojový štít, rozměrný dotykový displej s infotainmentem od firmy Harman a především robotickou ruku, na které je umístěn volant a luxusní analogové hodinky od společnosti Bucherer.

Díky sedmiosému mechanismu ramene od společnosti Kuka je možné předávat řízení mezi oběma pasažéry na předních sedadlech, případně sloupek řízení složit do středové polohy a řízení ponechat na autopilotovi. V čistě manuálním režimu může mít Budii pod kontrolou pouze řidič na levém sedadle, vpravo totiž chybí pedály.

Rinspeed Budii

Moderní systémy během manuálního řízení sledují a zaznamenávají styl jízdy a návyky řidiče a následně je aplikují do charakteru autonomního řízení. Učící se palubní systém nemá vliv pouze na řízení. Pojí se s ním také široké možnosti konektivity s telefonem, chytrými hodinkami, automatizovanou domácností, moderními elektronickými službami či bezkontaktními platbami prostřednictvím technologie NFC.

„Rinspeed Budii není jen dalším z řady koncepčních vozidel, jejichž cílem je zkoumání technických hranic autonomního řízení,“ říká Frank Rinderknecht. „V konektivitě a automatizaci je budoucnost, ale přechod od tradičního až po autonomní řízení bude v následujících desetiletích vyžadovat víc než jen řešení technických problémů a právních otázek. Člověk si bude muset zvykat na novou formu mobility a různé interakce mezi ním a technikou“.

Rinspeed Budii
Rinspeed Budii

„Náš koncept je navržen tak, aby tento přechod rozdělil do několika méně radikálních fází. Řidič si může vybrat, jestli cestu do práce absolvuje manuálně a ve stresu z hustého provozu, nebo bude relaxovat s ranní kávou jako pasažér. Automobil jako Budii má být aktivním společníkem člověka, nejlepším kamarádem svého majitele“, dodává výkonný ředitel společnosti Rinspeed.

Vybavený společník

Budii je připraven i na občasné výlety mimo asfalt. Jeho vzduchový podvozek umí na základě vyhodnocení údajů ze zařízení TrackView automaticky měnit světlost vozu až o 100 mm. Ve výbavě jsou elektricky ovládané dveře, okenní žaluzie nebo podsvícené stropní ventilátory a výdechy ventilace, které mění barvu podle teploty vzduchu.

Rinspeed Budii

Pobyt na palubě zpříjemňují držáky nápojů, sklopné stolečky a dostatek odkládacích prostorů. Neposlední z řady technických fines představuje dvojice elektrických minivozítek uložená v prostoru místo zadních sedadel, která fungují na podobném principu jako populární Segway.





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.