Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rinspeed překvapil karosérií i motorem

  0:07aktualizováno  0:07
Každý rok překvapuje malá švýcarská firma tisíce motoristických fandů. Nejinak tomu bylo i letos na ženevském autosalonu. Rinspeed opět upustil uzdu fantazii a svým modelem presto udělil malou lekci z nápaditosti i podstatně větším automobilovým gigantům. Koncept, jehož budoucnost je jako u většiny podobných kreací velice nejistá, zaujal především variabilní délkou a pokrokovým dvoupalivovým motorem.

První zlepšení je velice praktické. Automobil řadící se do kategorie roadsterů lze totiž libovolně zkrátit či prodloužit. Pomocí speciálního mechanismu a centrálně umístěného elektromotoru se zadní i přední část vozu sesunou tak, že parkování je při délce rovných třech metrů doslova hračkou. Z vozu se rázem stane dvoumístné mini. Pokud autem cestují čtyři cestující nebo v případě potřeby stability ve vyšších rychlostech lze zmáčknutím elektronického ovládání Rinspeed Presto prodloužit až na 3,75 metru.

Zlí jazykové v Ženevě tvrdili, že jde sice o nápadité řešení, ale mělo by zůstat jen na podiích výstav či posloužit jako inspirace v hračkářském průmyslu. Toto ale švýcarští inženýři okamžitě vyvrátili: "posuvný mechanismus využívající speciálních lyžin je naprosto bezpečný." Problémy nejsou ani s torzní tuhostí karosérie, což je známý nešvar kabrioletů i roadsterů. Rinspeed tvrdí, že použité řešení i toto eliminuje.

Švýcaři představili zajímavé překvapení i pod kapotou presta. Jde o agregát využívající spalování dvou paliv současně, konkrétně nafty a zemního plynu. Motor pro Rinspeed vyvinula spřízněná firma Esoro. Za základ posloužil turbodiesel 1,7 litru propůjčený od Mercedesu. Chválený systém Common-Rail byl rozšířen o zařízení mísící zemní plyn s naftou v poměru 40 : 60. Technicky novinka funguje tak, že se nafta nevstřikuje do válce s obyčejným vzduchem, ale s podstatně vznětlivějším zemním plynem.
 
Neobvyklý pohon prý splňuje veškeré nároky běžného použití, navíc v některých charakteristikách konvenční jednotky překonává. Dosahuje například podstatně lepších hodnot emisí. Zemní plyn je k životnímu prostředí velice šetrný, neboť jeho hlavní složkou je ekologicky čistý metan. Naopak problematické sloučeniny síry tvoří zcela nepatrný zlomek. Hodnoty emisí jsou tak dle lidí z vedení Rinspeed nižší oproti současným motorům o 10 až 40 procent a samozřejmě splňují všechny normy, i ty plánované.

Zákazníka zajímá ale i výkon motoru. "Plynový diesel" nabízí 120 koní při 4200 ot/min. a velice solidní zrychlení z nuly na 100 km/h těsně pod 11 sekund. Maximální rychlost se dle proklamací pohybuje na úrovni 180 kilometrů za hodinu. O spotřebě zatím firma detaily nezveřejnila.

Zatím lze tedy o posledním konceptu společnosti Rinspeed slyšet převážně slova chvály. Ty však mohou být předčasná, neboť vůz prověří eventuelně až poctivé testování, jak ze strany výrobce, tak i od veřejnosti. To jsme ale již v hypotetické rovině. O produkci technologicky odvážného roadsteru se dvěma nádržemi nebylo zatím rozhodnuto. A v případě, že si připomenem osudy obdobných studií švýcarské firmy z minulosti, zrovna pozitivní paralela se nenabízí.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.