Rinspeed překvapil karosérií i motorem

Každý rok překvapuje malá švýcarská firma tisíce motoristických fandů. Nejinak tomu bylo i letos na ženevském autosalonu. Rinspeed opět upustil uzdu fantazii a svým modelem presto udělil malou lekci z nápaditosti i podstatně větším automobilovým gigantům. Koncept, jehož budoucnost je jako u většiny podobných kreací velice nejistá, zaujal především variabilní délkou a pokrokovým dvoupalivovým motorem.

První zlepšení je velice praktické. Automobil řadící se do kategorie roadsterů lze totiž libovolně zkrátit či prodloužit. Pomocí speciálního mechanismu a centrálně umístěného elektromotoru se zadní i přední část vozu sesunou tak, že parkování je při délce rovných třech metrů doslova hračkou. Z vozu se rázem stane dvoumístné mini. Pokud autem cestují čtyři cestující nebo v případě potřeby stability ve vyšších rychlostech lze zmáčknutím elektronického ovládání Rinspeed Presto prodloužit až na 3,75 metru.

Zlí jazykové v Ženevě tvrdili, že jde sice o nápadité řešení, ale mělo by zůstat jen na podiích výstav či posloužit jako inspirace v hračkářském průmyslu. Toto ale švýcarští inženýři okamžitě vyvrátili: "posuvný mechanismus využívající speciálních lyžin je naprosto bezpečný." Problémy nejsou ani s torzní tuhostí karosérie, což je známý nešvar kabrioletů i roadsterů. Rinspeed tvrdí, že použité řešení i toto eliminuje.

Švýcaři představili zajímavé překvapení i pod kapotou presta. Jde o agregát využívající spalování dvou paliv současně, konkrétně nafty a zemního plynu. Motor pro Rinspeed vyvinula spřízněná firma Esoro. Za základ posloužil turbodiesel 1,7 litru propůjčený od Mercedesu. Chválený systém Common-Rail byl rozšířen o zařízení mísící zemní plyn s naftou v poměru 40 : 60. Technicky novinka funguje tak, že se nafta nevstřikuje do válce s obyčejným vzduchem, ale s podstatně vznětlivějším zemním plynem.
 
Neobvyklý pohon prý splňuje veškeré nároky běžného použití, navíc v některých charakteristikách konvenční jednotky překonává. Dosahuje například podstatně lepších hodnot emisí. Zemní plyn je k životnímu prostředí velice šetrný, neboť jeho hlavní složkou je ekologicky čistý metan. Naopak problematické sloučeniny síry tvoří zcela nepatrný zlomek. Hodnoty emisí jsou tak dle lidí z vedení Rinspeed nižší oproti současným motorům o 10 až 40 procent a samozřejmě splňují všechny normy, i ty plánované.

Zákazníka zajímá ale i výkon motoru. "Plynový diesel" nabízí 120 koní při 4200 ot/min. a velice solidní zrychlení z nuly na 100 km/h těsně pod 11 sekund. Maximální rychlost se dle proklamací pohybuje na úrovni 180 kilometrů za hodinu. O spotřebě zatím firma detaily nezveřejnila.

Zatím lze tedy o posledním konceptu společnosti Rinspeed slyšet převážně slova chvály. Ty však mohou být předčasná, neboť vůz prověří eventuelně až poctivé testování, jak ze strany výrobce, tak i od veřejnosti. To jsme ale již v hypotetické rovině. O produkci technologicky odvážného roadsteru se dvěma nádržemi nebylo zatím rozhodnuto. A v případě, že si připomenem osudy obdobných studií švýcarské firmy z minulosti, zrovna pozitivní paralela se nenabízí.