Audi Le Mans - z ptačí perspektivy

Audi Le Mans - z ptačí perspektivy - Le Mans quattro se do Frankfurtu obléklo do slušivé bleděmodré metalízy, kterou u Audi pojmenovali blue jet. | foto: Audi

Řízená střela z Ingolstadtu

  • 16
Jednu z hvězd autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila na svém stánku automobilka Audi. Nabroušená studie supersportovního vozu Audi Le Mans quattro nese rysy trojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans - Audi R8.

Srdcem 1,9 m širokého, 1,25 m vysokého  a 4,37 m dlouhého konceptu (rozvor: 2,65 metru), je uprostřed uložený pětilitrový desetiválec V10 biturbo s přímým vstřikováním benzinu FSI, který při otáčkách 6800 min-1 dává výkon 449 kW/610 k.

Především díky mohutnému točivému momentu, vrcholícímu na hodnotě 750 Nm už při 1750 min-1, je dynamika této "bestie" ohromující: Z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,7 s a na 200 km/h vystřelí během pouhých 10,8 s. Přestože je maximální rychlost z bezpečnostních důvodů omezena na 250 km/h, je vůz projektovaný na rychlost 345 km/h.

Přeplňování zajišťují dva turbokompresory schopné dodávat vzduch do válců až pod tlakem dvou barů. Chladiče stlačeného vzduchu jsou umístěné na vrchu motoru. Ke chladičům turba je přiváděna chadící kapalina, kterou chladí vzduch nabíraný rozměrnými výřezy za dveřmi.  

Díky devadesátistupňovému sevření válců má vůz nízko položené těžiště, což přispívá ke kvalitním jízdním vlastnostem.

Podélně uložený čtyřicetiventilový desetiválec přenáší svůj mohutný výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky s ovládáním na volantu i pomocí krátké řadicí páky na středovém tunelu. Díky elektrohydraulickému systému ovládání převodovky se vůz obejde bez spojkového pedálu.

Za normálních okolností rozděluje centrální difenrenciál Torsen výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Podle okamžitých podmínek adheze se poměr přenášeného výkonu může pohybovat mezi 20:80 až 70:30.

Koncept Le Mans využívá osvědčenou technologii prostorového hliníkového rámu ASF (Audi Space Frame). Karosářské panely jsou vyrobeny z kombinace hliníku a kompozitu. Díky tomu je karoserie mimořádně tuhá a překvapivě lehká - celková hmotnost činí jen 1530 kg.

Le Mans quattro se do Frankfurtu obléklo do slušivé bleděmodré metalízy, kterou u  Audi pojmenovali blue jet. 

LED - Light Emitting Diode (světlo vypoušťející dioda)
Volí moderní automobilky díky měkolika nesporným výhodám: Na rozdíl od klasických žárovek s žhavícím vláknem, mají menší dobu náběhu, nižší energetické nároky a především pak delší životnost. Pro automobilový průmysl není bez zajímavosti, že LEDky umožňují dynamicky měnit charakteristiku světelného svazku - měnit velikost a zaměření světelného kužele bez nutnosti vybavovat světlomety pohyblivými (a tudíž na defekty náchylnějšími) mechanismy. V neposlední řadě je mají rádi i designéři díky menším nárokům na prostor. Mimo jiné jsou sobory diod umístěny blíže k (dnes čím dál více oblíbenějšímu a využívanějšímu) čirému překrytu světel.

Hitem posledních let jsou LED diody, kterými výrobci nahrazují klasické žárovkové světlomety. U Le Mans je najdeme na předních i zadních světlometech za čirými překryty.

Designu exteriéru dominují ladné plochy minimálně narušované lomy, či radikálními křivkami. Nejvýraznějším prvkem, který určuje ráz vozu je žebrování, které nalezneme jak vpředu, tak vzadu. Vůz díky nim dostal potřebnou dávku agresivity. Prvkem, který na kabátě Audi Le Mans působí dosti násilně a nepochopiteně je odlišně barevně provedený díl, který najdeme za dveřmi vozu. Jakýsi pruh narušuje ladné tvary, pozorovatel pak má pocit, že designéři buď nevěděli jak si s touto partií poradit, nebo že zapomněli z vozu, po tajném testování v maskovacím "oblečku", sundat jeden z panelů, který má mást nechtěné diváky.

Potěšující je, že i přes pohon předních i zadních kol nenarušuje ladnou siluetu křídlo mohutného spojleru. Le Mans si bohatě vystačí s malým vysouvatelným křidélkem, které se samo aktivuje při dosažení rychlosti 120 km/h. Při poklesu rychlosti pod 80 kilometrů v hodině se pak spojler zase spořádaně schová. Samozřejmě je možné nechat jej stále vysunutý - k tomu slouží tlačítko umístěné přímo na volantu. 

Bez povšimnutí rozhodně nezůstanou ani ohromná čtrnáctipaprsková kola (7 svazků po dvou paprscích) o průměru 20 palců. Rozměry pneumatik jsou: 255/30 R20 na předních a 295/30 R20 na zadních kolech.

O brzdění se postarají keramické kotouče (průměr 380 mm vpředu a 356 mm vzadu) v kombinaci s osmipístkovými třmeny brzd. Zvolena byla konstrukce s plovoucím třmenem. Keramický materiál byl na kotouče použit díky svým specifickým charakteristikám, které minimalizují nebezpečí slábnutí účinku brzd vlivem přehřátí (tzv. fading).

Další technickou lahůdkou použitou na podvozku jsou tlumiče využívající technologii Audi magnetic ride. Kde je tvrdost podvozku (dva stupně tvrdosti: sportovní a komfortnější) ovládána elektronicky. V tlumičích nenajdeme klasický olej, nýbrž speciální kapalinu, jejíž viskozitu je v jakémkoliv okamžiku možno změnit pomocí elektromagnetického pole. Zvídavým prozradíme, že při nastaveném sportovním modu podvozku je viskozita kapaliny v tlumičích nejnižší, při požadavku komfortní charakteristiky naopak.

Hřebenové řízení je vybaveno posilovačem s variabilní charakteristikou, měnící se v závislosti na rychlosti jízdy.

Po studii Nuvolari, představené na autosalonu v Ženeve, je Le Mans dalším důkazem, že charismatická kupé Audi umí. Teď už záleží pouze na managementu, zdali pustí vůz s  podobně radikálním designem do výroby. Měl-li by nahradit Audi TT, byl by nejeden milovník rychlých vozů a příznivce čtyř kruhů na kapotě dozajista velmi rád.