Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava plánuje utratit miliardy za inteligentní dopravní systémy

  13:30aktualizováno  13:30
Čidla a družicové systémy by měly do budoucna zvýšit bezpečnost dopravy, umět předpovídat sesuvy půdy nebo prudké zhoršení počasí. Předpokládá to akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů, který schválila vláda.
Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

„Zatím je vše ale v rovině konceptu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že schválený akční plán pouze vypočítává předpokládanou výši investic. Zatím pro tyto projekty nejsou fixované peníze ve státním rozpočtu, uvedené náklady tak nejsou pro ČR zavazující.

„Náklady na budování a provozování systémů ITS ( inteligentních dopravních systémů) jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Systémy, jako jsou chytré dopravní značky a telematické informační tabule, které umí usměrňovat provoz, už na několika místech v Česku jsou. Do budoucna ale resort dopravy počítá s podstatně sofistikovanějšími technologiemi.

Inteligentní dopravní systémy nejsou podle ministerstva dopravy hudbou vzdálené budoucnosti. Můžeme očekávat, že za několik let bude datově připojeno téměř každé vozidlo, uvedl úřad s tím, že uvedený akční plán je způsobem, jak se na tuto dobu připravit.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LeFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Maserati Granturismo Sport AT
Maserati Granturismo Sport AT

r.v. 2016, naj. 1 000 km, benzín
3 657 322 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.