Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava plánuje utratit miliardy za inteligentní dopravní systémy

  13:30aktualizováno  13:30
Čidla a družicové systémy by měly do budoucna zvýšit bezpečnost dopravy, umět předpovídat sesuvy půdy nebo prudké zhoršení počasí. Předpokládá to akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů, který schválila vláda.
Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

„Zatím je vše ale v rovině konceptu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že schválený akční plán pouze vypočítává předpokládanou výši investic. Zatím pro tyto projekty nejsou fixované peníze ve státním rozpočtu, uvedené náklady tak nejsou pro ČR zavazující.

„Náklady na budování a provozování systémů ITS ( inteligentních dopravních systémů) jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Systémy, jako jsou chytré dopravní značky a telematické informační tabule, které umí usměrňovat provoz, už na několika místech v Česku jsou. Do budoucna ale resort dopravy počítá s podstatně sofistikovanějšími technologiemi.

Inteligentní dopravní systémy nejsou podle ministerstva dopravy hudbou vzdálené budoucnosti. Můžeme očekávat, že za několik let bude datově připojeno téměř každé vozidlo, uvedl úřad s tím, že uvedený akční plán je způsobem, jak se na tuto dobu připravit.

Autoři: ,




Nejčtenější

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit...
V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

Veškeré automobily a motocykly jedoucí po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak...  celý článek

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.