Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan zavede řízení po drátě, obejde přitom současnou legislativu

aktualizováno 
Již příští rok by se v některém z modelů luxusní značky Infiniti měl objevit systém řízení po drátě. Volant a kola tedy nebudou mít mechanické spojení, což prý povede ke komfortnější a bezpečnější jízdě. Kvůli zákonům ale bude muset ponechat záložní řešení.

Nissan chce v modelech Infiniti zavést řízení po drátě steer-by-wire | foto: Infiniti

Řízení po drátě, tedy systém, kdy volant není přímo mechanicky spojen s koly a natáčení ovládá elektronika, jsme viděli už v celé řadě konceptů. V sériové výrobě se u osobních automobilů zatím neobjevil, a to třeba i kvůli platné legislativě. Ta totiž vyžaduje mezi koly a volantem mechanické spojení jako záruku bezpečnosti a ovladatelnosti vozu.

Elektronické řízení už příští rok

Japonský Nissan chce ale pod značkou Infiniti přivést systém řízení po drátě (steer-by-wire) do sériové výroby. Tento záměr oznámili vývojáři automobilky a naznačili, jak bude systém fungovat. Aby například Nissan dostál liteře vyhlášek, zůstane zachováno záložní mechanické spojení mezi koly a volantem. O to se postará speciální spojka, která v případě výpadku napájení řídicího systému automaticky spojí na dvě části rozdělenou tyč řízení.

Za běžných podmínek se však o řízení bude starat výhradně elektronika. Snímač bude zaznamenávat úhel natočení volantu a skrze zálohovanou řídicí jednotku se o natáčení kol postarají výkonné elektromotory. Nissan slibuje, že takový systém bude z hlediska řízení rychlejší a přesnější než dnes běžné mechanické spojení. O zpětnou vazbu pro řidiče se postará elektromotor pod volantem, který bude řidiči prezentovat důležité informace, ale nebude přenášet ty nepotřebné a nepříjemné.

Vývojáři například slibují klidné a stabilní řízení i na rozbitých vozovkách. Tvrdí, že vzhledem k tomu, že se do řízení nebudou přenášet nežádoucí rázy a pohyby, se sníží i zátěž řidiče a ten se nebude při dlouhé jízdě unavovat tak rychle jako dnes. Současně s řízením po drátě, které Nissan nazývá Independent Control Steering, dostane budoucí model Infiniti i nově vyvinutý systém sledování jízdních pruhů. Bude fungovat v součinnosti s novým elektronickým řízením a pomůže auto stabilizovat a eliminovat různé negativní vlivy.

Lepší stabilita i odezva

Řidič se tak nebude muset prát s řízením třeba při intenzivním bočním větru, systém rozpozná, že řidič chce pokračovat rovně, a sám podle toho auto nasměruje, aniž by to vlastně musel šofér vědět. Podobně nebude muset řidič auto držet volantem v rovině třeba na nakloněné vozovce a systém dovede automaticky vyrovnávat i drobné změny směru způsobené nerovnostmi.

Ačkoli celý systém řízení po drátě vypadá trochu jako sci-fi, v automobilovém průmyslu nejde o novou myšlenku. Automobilky už s jeho zavedením koketují mnoho let a inspiraci si vzaly v leteckém průmyslu, kde funguje obdobný systém fly-by-wire. Kromě samotného zatáčení přitom bude možné po drátě ovládat například brzdy nebo spojku. Překážky jsou ale nejen legislativní, zavedení do praxe zatím brání i finanční stránka a také všeobecné předsudky motoristů vůči takovým systémům.

Řidiči si ale vcelku rychle zvykli na aktivní posilovače řízení, které mění velikost úhlu natočení kol v závislosti na rychlosti jízdy. Řízení po drátě může být dalším krokem v této oblasti.

Dlouhodobý vývoj

Navíc Nissan rozhodně nový systém nepřivede na svět bez předchozího intenzivního vývoje. Na něm pracuje už minimálně od roku 2007, od něhož sponzoroval výzkum v oblasti aktivního řízení na univerzitě ve Stanfordu. Univerzita postavila prototyp vozidla s názvem P1, který používal systém nápadně podobný tomu, který chce teď Nissan uvádět do praxe.

Navíc ani samotný Nissan potažmo jeho luxusní značka Infiniti nejsou v oblasti řízení po drátě zcela bez zkušeností. Jeden takový systém totiž současná legislativa připouští, a to řízení zadní nápravy. To používal už nadvakrát přeplňovaný Nissan 300ZX druhé generace (Z32s) vyráběný v letech 1989–2000. Do roku 1994 bylo natáčení zadních kol ovládáno hydraulicky, novější modely mají natáčení elektrické.

Řízení všech kol také používá celá řada současných modelů Infiniti, například řada G37, některé modely řady M a také SUV FX50 se sportovním paketem. Zkušeností vývojářů Nissanu využívá i Renault Laguna GT, který má stejné řešení jako Infiniti G37.

Aktivní řízení zadní nápravy obvykle funguje dvěma způsoby. V nízkých rychlostech se kola natáčejí opačně oproti předním, takže se tím zmenšuje poloměr zatáčení a auto je lépe manévrovatelné, ve vyšších rychlostech se pak kola natáčejí stejně jako ta přední, což činí auto stabilnějším. Aktivní řízení zadní nápravy funguje u vozů Infiniti pouze druhým zmíněným způsobem (souhlasné natáčení předních i zadních kol) pro větší jistotu a stabilitu při rychlé jízdě (systém 4WAS).





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.