Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po třech pivech za volant. V Irsku to odhlasovali jako lék na samotu

  18:04aktualizováno  18:04
Irské úřady dlouhá léta prosazovaly snížení povolené hranice alkoholu v krvi a v roce 2011 se jim to konečně podařilo. V irském hrabství Kerry si však tento týden místní zastupitelé prosadili mnohem větší toleranci k alkoholu za volantem a jejich návrhem se musí zabývat i vládní ministr.

Irsko a pivo Guiness patří k sobě | foto: Roman SmetanaiDNES.cz

Městečko Kilgarvan leží v poklidné části na jihozápadě irského ostrova. Necelých 200 obyvatel trápil až do tohoto týdne jediný větší problém: rušení televizního signálu nedalekými větrnými turbínami na výrobu elektřiny.

Alkulačka.cz - kalkulátor hladiny alkoholu v krvi

V pondělí ale místní zastupitelstvo schválilo vyhlášku, která na město v historickém okrese Kerry obrátila pozornost několika vládních úředníků. A zaujala i podstatnou část Irů. Na zasedání městské rady totiž prošlo v poměru pět proti třem nařízení, podle kterého mohou obyvatelé žijící v okolí městečka usednout za volantem i po vypití několika piv.

Zastupitelstvo už požádalo ministerstvo spravedlnosti o projednání vydávání speciálních povolenek, se kterými budou moci lidé žijící v odlehlých zemědělských oblastech jet z nejbližší hospody domů po dvou až třech pivech po málo frekventovaných silnicích malou rychlostí.

Radní je hospodský a nejspíš kozel zahradníkem

Boj za řízení v opilosti má na svědomí Danny Healy-Rae, který kromě práce úředníka také vlastní jednu z místních restaurací. Jeho návrh podpořili i další tři zastupitelé, kteří vlastní, světe div se, také restauraci.

Danny Healy-Rae tvrdí, že nařízení obhajuje ne jako výčepní, ale jako úředník, který dbá o své obyvatele. Konkrétně o ty, kteří bydlí na samotách v okolních kopcích. "Mohlo by to hodně pomoci lidem, kteří žijí sami mezi čtyřmi stěnami. Chceme znovu obnovit sociální aktivity v místních restauracích," říká.

Den svatého Patrika, patrona Irska, který do země přinesl křesťanství, se slaví...

Podle něj totiž tito samotáři jezdí z restaurací v podnapilém stavu jen traktorem, pomalou rychlostí a po odlehlých silnicích, kde nikoho neohrožují. Rozhodně prý nejsou pro ostatní účastníky provozu takovým ohrožením jako v ostatních částech Irska.

Přísná omezení hladiny alkoholu v krvi u řidičů přijalo Irsko v roce 2011 a přiblížilo se tak ostatním zemím Evropské unie. Limitní hranice dosahuje 0,50 miligramu v krvi u všech řidičů, 0,20 miligramu je pak maximem u některých profesionálních řidičů a nováčků silničního provozu, kteří vlastní řidičský průkaz méně než dva roky.

Tato hranice podle Dannyho Healy-Rae nutí zůstat samotáře doma se svojí lahví whiskey a osamocené pití pak může vést k depresím a v nejhorších případech až k sebevraždě. "Příčinou sebevraždy je deprese, a ne nemožnost jít do hospody," namítá ale zastupitelka Gillian Wharton-Slatteryová, která podle svých slov nechce mít s novým nařízením nic společného. "V Kilgarvanu se dá dělat víc věcí než jít do hospody."

Nejrizikovější jsou venkovské silnice

Irové patří k největším milovníkům alkoholu v Evropě. Z podezření za řízení v opilosti bylo v roce 2008 obviněno v zemi Svatého Patrika více než 18 tisíc lidí, což v průměru vychází na 347 řidičů za jediný týden. Počet mrtvých na irských silnicích sice klesá, ale podle úředníků je řízení v opilosti pořád velkým problémem.

Noel Brett, který má boj s alkoholem v Irsku v popisu práce, tvrdí, že nejvíce zranění a mrtvých se objevuje právě na venkovských silnicích. "Máme nesporné důkazy o tom, že existuje spojení mezi pitím alkoholu a horšími statistikami. Na základě těchto údajů je nemyslitelné, že bychom se vrátili k systému, který se domáhá vyšší hranice alkoholu v krvi."

"Nikdy nikoho nezabili," brání Danny Healy-Rae místní samotáře. Nařízením, které ve vedení města prosadil, se teď bude zabývat ministr spravedlnosti Alan Shatter, který rozhodne o tom, zda se dostane i na program jednání celé vlády.

Autor:




Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Další z rubriky

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.