Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

IT odborníci varují: průmysloví roboti automobilek se dají hacknout

aktualizováno 
Jen malá změna nastavení může mít katastrofální následky. Firma Trend Micro si na dálku pohrála s nastavením robota společnosti ABB.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Automobilové továrny stejně jako většina dalších průmyslových podniků využívá roboty, které tak dnes vyrábí prakticky všechno: od mobilních telefonů přes notebooky, automobily až po letadla. Správné nastavení robota pochopitelně výrazně ovlivňuje funkčnost finálního výrobku a je tedy klíčové, aby tato sofistikovaná zařízení byla dobře chráněna proti útokům zvenčí.

Poslední dobou však většina uživatelů přechází na vzdálenou správu podobných přístrojů, jež proto musí být připojeny na internet. Operátoři, údržbáři a programátoři se k nim následně připojují pomocí různých terminálů nebo klasických počítačů. Experti z firmy Trend Micro se proto domluvili s jedním z největších výrobců podobných robotů, společností ABB, a vyzkoušeli, jak snadno se do takového zařízení dá nabourat.

Zjistili, že to vlastně není nijak složité. Po úvodním naprogramování stroje, aby kreslil rovnou čáru, byli odborníci schopni změnit na dálku jeho nastavení tak, že ji ruka robota malovala o dva milimetry vedle. „Pokud by takový robot zrovna svařoval šasi automobilu nebo křídlo letadla, mohla by mít podobná odchylka katastrofické následky,“ tvrdí Mark Nunnikhoven, viceprezident společnosti Trend Micro pro výzkum cloudových služeb.

Problémem je to, že ovladače robotů jsou napojeny na internet a připojení není vždy zabezpečené. Podle odborníků existují podobné problémy i u strojů ostatních firem (např. Fanuc, Mitsubishi, Kawasaki nebo Yaskawa), ABB jako jediná byla ochotná svůj výrobek k testu zapůjčit.

Mimo nezabezpečené připojení existují v ovládacích systémech robotů další díry. Spojené jsou s ověřováním uživatelů: řada ovládacích terminálů totiž vůbec nevyžaduje k přihlášení heslo, u jiných se to přednastavené vůbec nedá změnit.

Tyto nejzávažnější díry v zabezpečení robotů jsou naštěstí snadno opravitelné a ABB již pracuje na nápravě. Existují však i mezery, které jsou spojeny se základním návrhem strojů, které původně vůbec neměly být napojeny na internet. Trend Micro chce podobné testy provést i s roboty dalších výrobců.

Autoři:




Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 116 993 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.