Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rocketman s famózními detaily je opravdový mini

Značka Mini ohlásila návrat ke kořenům. Studie rocketman měří necelých 3,5 metru a fascinuje futuristickými detaily. Prosklená střecha ve tvaru britské vlajky se asi do výroby nedostane, ale chytré řešení dvojitého otvírání kufru by si sériovou podobu zasloužilo.
Mini Rocketman

Mini Rocketman | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Už žádné nafukování, Mini musí být mini. Tradiční britská značka (nyní ve vlastnictví německého BMW) svůj nejnovější koncept natočila úplně opačným směrem než všechny předešlé novinky. Jestliže modely Clubman nebo v ještě větší míře Countryman už výrazně přerostly původní koncept Mini, tak rocketman se vrací ke kořenům.

S délkou 3,419 metru je sice stále o 40 centimetrů delší než prapůvodní Austin Mini z roku 1959, ale revoluční koncept miniautíčka geniálního konstruktéra Issigonise tak konečně získává opravdového pokračovatele. Aktuálně prodávaná generace mini na to původní navazuje spíš designem než opravdovou miniaturností, na délku má 3,7 metru.

Autosalon Ženeva 2011

Další novinky najdete ve speciání příloze na iDNES.cz

Koncept rocketman vypadá velmi atraktivně a konstruktéři či designéři se na něm opravdu vyřádili. Mnoho prvků asi nemá šanci proniknout do sériové produkce, několik praktických nápadů by si ale produkční verze auta zasloužila.

Na první pohled se novinka drží dnes již klasických tvarů novodobých mini, které samozřejmě těží z původní předlohy. Ale rozhodně to není žádná zmenšenina prodávaných modelů. Nové masce dominuje obrovský oblý otvor chladiče a zakulacené světlomety s výrazným lemem pro denní svícení. Zajímavé je zaoblení spoileru směrem doprostřed tak, že jsou zpředu výrazně vidět pneumatiky. Celkově působí zpředu rocketman hravým dojmem a možná signalizuje podobu všech příštích mini.

Zadní část nese zcela originální světla, která tvoří jakési držáky na bocích. Světla vypadají skvěle, je ale otázkou, jestli má toto provedení šanci na sériovou produkci. Velmi zajímavé je otvírání kufru. Je dvoudílné: ve spodní části se až o 35 centimetrů vysouvá jakýsi šuplík, horní díl je pak klasicky výklopný vzhůru a výrazně zasahuje do střechy.

Šuplík z kufru rozhodně není samoúčelný. Lze jej vysouvat samostatně, a pak poslouží třeba jako nosič kol nebo s otevřenými dveřmi jako podložka pro delší náklad. Oproti výklopným dvoudílným dveřím u některých SUV a pickupů ale horní část zadních dveří stále kryje celý zavazadlový prostor a do auta tak netáhne.

Mini Rocketman

Konstruktéři si pohráli i s dvojicí bočních dveří. Jsou dvoudílné se zalomením v první čtvrtině. Díky tomu se dají pohodlně otevřít i v těsném prostoru. A to je jinak u třídveřových aut s dlouhými dveřmi docela problém, což potvrdí každý jejich majitel. Na rozdíl od šuplíku ze zavazadlového prostoru se ale tato konstrukce bočních dveří do výroby nedostane, pravděpodobně bude dost drahá.

Zcela jistě pak pouze na přehlídková mola patří prosklená střecha konceptu, která má tvar britské vlajky. Vypadá efektně i tradičně (britská vlajka je populární motiv na střechy vozů mini), ale opět až příliš nákladně.

Ale kdo ví, ona celá konstrukce konceptu rocketman je neortodoxní a u velkosériových aut se s ní jen tak nesetkáme. Základ totiž tvoří kompozitový prostorový rám, který na některých místech exteriéru i interiéru vystupuje na povrch a tvoří tak design celého auta. A právě u střechy to je nosník ve tvaru X. Zbytek britské vlajky pak tvoří potisk na skle.

Interiér výrobce navrhl v uspořádání 3+1. Dvě přední místa pak doplňuje plnohodnotné zadní za spolujezdcem a jen nouzové (primárně pro děti) za řidičem. Pro městské auto je taková koncepce dostačující a rocketmana by si asi nikdo nepořídil jako rodinný vůz.

Mini Rocketman

Stejně jako zevnějšek, tak i interiér vypadá velmi atraktivně. Přístrojový tubus je umístěný centrálně a stejně jako sloupek volantu výrazně vystupuje z palubní desky, která je poměrně subtilní.Středový panel chybí. Výrazným prvkem interiéru je jeho podsvícení. Na výběr je hned několik barev a nesvítí jen palubní deska, ale i lem pod všemi okny auta. Spolu s netradičními předními a zadními světly je rocketman dobrým důkazem mánie výrobců upotřebit stále levnější diodová světla všude, kde to je jen trochu ospravedlnitelné.

O sériové produkci rocketmana se BMW v tiskové zprávě vůbec nezmiňuje. Ale posun výrobního programu k menším vozům je víc než logický, takže otázkou není, jestli vůbec, ale spíš kdy a v jaké finální podobě...

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...