Šasi lehkého supersrportu Roding Roadster R1

Šasi lehkého supersrportu Roding Roadster R1 | foto: Roding Automobile

Pírko na čtyřech kolech. Supersport muší váhy staví za českou hranicí

  • 12
Zakázkové supersporty se posouvají zpátky tam, kde byla auta před desítkami let. Nikoliv výkonem, bezpečností nebo emisemi, ale hmotností. Roding Roadster R1 má váží pod tisíc kilogramů, což mu s běžným motorem od BMW stačí na výborné zrychlení na stovku za 3,9 sekundy.

Značka Roding je asi většině běžných automobilových fandů neznámá. Mladá firma začala s konstrukcí aut teprve v roce 2008 a v roce 2012 začala vyrábět první model Roding Roadster R1. Jméno Roding nebylo vybráno náhodně, auto se jmenuje podle města, kde vzniká. A onen Roding leží necelých 40 kilometrů od českých hranic za městečkem Cham směrem na Řezno.

Roding Roadster R1

Roadster R1 je po technické docela zajímavé auto, ale po stránce designu to už tolik neplatí. Poměrně krátký dvousedadlový vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol připomíná spíš upravený hatchback než supersport. Karoserie má odnímatelné střední panely, které lze uschovat v kufru. Ten je vpředu a prý se do něj díky průvlaku do kabiny vejdou i kratší lyže. Výrobce uvádí, že má objem slušných 330 litrů, což je více, než do kufru pobere Škoda Fabia.

Hlavní devizou auta je extrémně lehká stavba. To je dnes mantra nejen malosériových producentů, ale i masových výrobců aut. Před dvaceti či spíše třiceti lety čtyřmetrové auto běžně vážilo pod jednu tunu a výjimkou nebyly ani ještě lehčí modely. Od začátku devadesátých let však především z bezpečnostních důvodů začala hmotnost aut narůstat.

Jenže co je moc, to je příliš. Když se běžný hatchback nižší střední třídy vyšplhal na hmotnost 1,5 tuny, tak už i moderní výkonné motory běžných objemů přestávaly stačit. To zase nekorespondovalo s další moderní automobilovou mantrou, tedy emisemi. Spotřeba a emise s hmotností aut samozřejmě rostou.

Proto se v posledních pěti letech začalo razantně hubnout. U velkosériové produkce díky použití vysokopevnostní oceli, u supersportů pomohlo využití uhlíkových vláken.

Přesto je dnes auto s hmotností pod tisíc kilogramů výjimkou, tedy vyjma těch nejmenších modelů. Limit jedné tuny se nedaří pokořit ani většině supersportů. Roadster R1 váží 950 kilogramů. Při rozměrech 4,1 × 2 × 1,2 metru a rozvoru 2,5 metru je to výborný výsledek. Může za něj monokok z uhlíkových vláken, který vpředu a vzadu doplňují pomocné rámy z karbonových vláken a hliníku. Ten tvoří základní strukturu auta, kterou doplňují karosářské panely ze stejného materiálu.

Motor je uložen uprostřed a poháněna jsou zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Na zadní nápravě je mechanický samosvorný diferenciál. Motor není žádné vysoké inženýrství z vlastní dílny. Výrobce sáhl po tom nejbližším, co mu Bavorsko nabízí, tedy po agregátu BMW. Konkrétně po třílitrovém šestiválci s přeplňováním a s výkonem 235 kW. To není nic zázračného, ale v kontextu lehké stavby auta to stačí na velmi výrazné dynamické parametry.

Roding Roadster R1 zrychlí na stovku za 3,9 sekundy a dokáže uhánět až 285 kilometrů za hodinu. S ohledem na civilní motor a lehkou stavbu je uváděná spotřeba velmi přívětivá, podle výrobce si auto v kombinovaném provozu řekne o osm litrů na sto kilometrů.

Roadster R1 je dost drahý sporťák. Malosériová výroba a speciální materiály vyhnaly základní cenu auta na 150 tisíc eur, což jsou v přepočtu asi čtyři miliony korun.