Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rok po uvedení Škody Fabia na silnice: Chvála krátké verze, kombi s rozpaky

Škoda Fabia jezdí na zdejších silnicích už déle než rok a za tu dobu si vydobyla pověst jednoho z nejlepších zástupců v kategorii malých automobilů. Jejím největším handicapem je v porovnání s konkurencí líný a žíznivý motor 1.4 o výkonu 50 kilowattů, který je jedním ze čtveřice benzinových pohonů 1.4 v mladoboleslavské nabídce.

Zcela bez výhrad však dlouhodobým testem MF DNES na 40 tisíc kilometrů neprojela ani Škoda Fabia 1.4 16V o výkonu 74 kilowattů: měla řadu závad, které výrobce vysvětloval tím, že se jednalo o dětské bolesti vůbec prvního prodaného vozu nového modelu.

Před několika měsíci se objevila verze kombi, která při srovnávacím testu pořádaném MF DNES zklamala nejistými jízdními vlastnostmi. Někteří z porotců je dokonce označili za nebezpečné, zatímco Škoda Auto na dané téma obstarala názory odborníků i laiků, kteří si naopak nemohli jízdní vlastnosti Fabie kombi vynachválit.

Do neuzavřené diskuse v posledních dnech vstoupili také zákazníci, kteří při koupi Škody Fabia kombi narazili na problém: k silnějším verzím modelu výrobce nedodával podélné střešní nosiče. Prodejci škodovek tvrdili, že je to kvůli špatné aerodynamice, která má za následek horší jízdní vlastnosti vozu. Mladoboleslavská Škoda Auto to však popřela.

"Střešní ližiny jsme neměli pro verze 1.9 TDI a 2.0 vůbec v nabídce," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. "Nyní jsme vyvinuli takové výrobky, které budeme moci nabídnout i k těmto motorům. Liší se nepatrně svými tvary. Staré ližiny měly takové fyzikální vlastnosti, jež byly určeny jen k slabším pohonným jednotkám."

Ližiny se nemění
Zájemci o Fabie kombi z různých koutů republiky se přitom v prodejnách nových automobilů Škoda mohli dozvědět: "Střešní ližiny automobilka nedodává na silnější verze, asi se bude na tyto vozy montovat zadní spoiler, který jízdní vlastnosti Fabie kombi uhlídá," znělo z úst obchodníků.

Potvrzují to nejen dopisy do MF DNES, ale také redakční telefonický průzkum v prodejnách Škody. "Mám zájem o Fabii kombi 1.9 TDI, po prostudování katalogu jsem zjistil, že na fotografiích propagované hagusy (střešní ližiny - pozn. red.) jsou k mání pouze pro motory s výkony 47, 50 a 55 kilowattů," píše například čtenář Martin Mrázek z Ostravy. "Takové propagační materiály jsou podle mne na hranici klamavé reklamy."

"O spoileru ani o horších jízdních vlastnostech Fabie kombi se silnějšími motory ani střešními ližinami nic nevíme," reaguje Evžen Krauskopf. "A není jasné, odkud to prodejci vědí."

Na otázku, zda starší provedení ližin, se kterými už řada Fabií kombi jezdí, může nějak ovlivnit jízdní vlastnosti vozu, Evžen Krauskopf odpovídá: "Ne, byly vyvinuty jen pro slabší motory a takové Fabie kombi tak nemají žádné jízdní problémy. O výměně střešních ližin na již prodaných vozech neuvažujeme."

Otazníky zůstávají
Připomeňme, že na nečekaně horší jízdní vlastnosti Fabie kombi upozornila koncem loňského listopadu jedenáctičlenná porota, která v rámci srovnávacího testu pořádaného MF DNES vyzkoušela Fabii kombi a její čtyři konkurenty - Seat Cordoba kombi, Opel Astru Classic kombi, Škodu Felicia kombi a Škodu Octavia kombi.

Jízdní vlastnosti Fabie kombi byly mezi porovnávanými auty nejproblematičtější. "Poté, co jsme před necelým rokem rovněž ve srovnávacím testu MF DNES vyhodnotili krátkou fabii jako krále malé třídy v jízdních vlastnostech, bylo chování kombíku překvapující," řekl tehdy jeden z porotců, Ivan Zatyko, povoláním technik nezávislé pražské zkušebny automobilů.

Fabia kombi se na uzavřeném letišti při vyhýbacích manévrech chovala nedotáčivě. To je nedostatek, který se může projevit při složitém manévru, když se například řidič vyhýbá překážce a poté se vrací do svého pruhu.

Další z porotců - dlouholetý řidič Vladimír Petruš z Plzně, který vždy jezdil s vozy Škoda a má za sebou několikaletou praxi technického komisaře při motoristických sportovních podnicích - při hledání příčin problémů Fabie kombi mínil, že problematické jízdní vlastnosti mohou padat na konto pneumatik.

Jednalo se o výrobky Michelin, které na fabii naprosto nezávisle na testech MF DNES kritizoval jeden ze čtenářů - mimořádně zkušených motoristů. Poté, co mu Škoda Auto uznala reklamaci, odmítl zveřejnění svého dopisu, který však má redakce k dispozici.

Bolesti prý byly malé
"Rozjezd výroby fabie hodnotíme i nadále jako nejúspěšnější ze všech modelů," odpovídá Evžen Krauskopf na dotaz, jak moc podle zkušeností automobilky trpěl model Fabia ve svém prvním prodejním roce závadami. Právě první měsíce sériové výroby totiž u aut odhalí závady, které příprava na výrobu nezachytila.

Poněkud v rozporu s uvedenou zkušeností vyzněl test vůbec první prodané fabie, kterou v dražbě ve prospěch nadace Paraple získala MF DNES. Během 40 tisíc testovacích kilometrů musely servisy Škodě Fabia 1.4 16V Elegance o výkonu 74 kilowattů vyměnit nejen všechny brzdové kotouče, ale také přední sedadla a řídicí jednotku motoru. Navíc se porouchal airbag řidiče a střešní okno.

Veškeré nedostatky na testované fabii odstranily značkové servisy zdarma v rámci garance, ovšem z dlouhodobé zkoušky vozu vyplynulo pozoruhodné: závady se projevily až po ujetí 20 tisíc kilometrů, což průměrný řidič nezvládne během roku, kdy je Škoda Fabia v záruce.

Cena všech oprav a servisů, které by takový motorista zaplatil, dosáhla částky 70 tisíc korun. To ovšem technik jednoho ze servisů, které o testovaný automobil pečovaly, komentoval slovy, že při mimozáručních opravách by nebyli tak velkorysí. Většinu z porouchaných dílů by servis nevyměnil, ale opravil. Zákazník by tak v konečném účtování tolik neplatil.

Cizina fabii chválí
Škoda Fabia sklízí v testech zahraničních časopisů většinou dobrá hodnocení. V západní Evropě je však zájem o dražší verze vybavené německými motory, které netrpí neduhy českých ne zrovna střídmých a nepříliš rychlých benzinových pohonů 1.4.

Jedním z největších trumfů fabie bylo vítězství ve srovnávacím testu německého časopisu Auto Bild, v němž malá Škoda s motorem 1.9 TDI pokořila nejen Audi A2, ale také Mercedes třídy A. Fabii kombi však prestižní zahraniční časopisy, jako je Auto Motor und Sport, Auto Bild nebo britský Autocar, zatím jen krátce představily.

Do velkého redakčního testu ji dosud žádný z těchto magazínů nezařadil. Hodnocení jízdních vlastností z takového testu uspořádaného nezávislým motoristickým časopisem proto zatím chybí.

Za rok 2000 našla Škoda Fabia v Česku přes 20 tisíc zákazníků.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...