Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Role designu při výběru auta roste

aktualizováno 
- Co je při koupi auta důležitější, cena, pověst značky, nebo to, jak vůz vypadá? Významnou roli pořizovací ceny v podmínkách postkomunistických zemí není nutné rozvádět. Odhadnout, zda vybrané auto vydrží více než konkurence, nelze se stoprocentní jistotou nikde na světě. U designu auta je pak ošidné to, že dnes pěkné auto může za pár let úplně vyjít z módy. Designéři však tvrdí, že význam designu vozu neustále poroste.
"Jsem designér, takže si myslím, že role designu při výběru auta je veledůležitá," myslí si Luis Santos z designérského oddělení Škoda Auto. "Platí však, že čím je země bohatější, tím se zákazníci více orientují podle toho, jak vozidlo vypadá," říká Luis Santos, který ve sboru sedmatřiceti mladoboleslavských designérů reprezentuje Španělsko. "Auto se prodává na desítkách různých trhů s různým charakterem, a proto musí být úspěšné designérské oddělení namícháno z lidí z různých koutů světa," obhajuje multikulturní složení svého oddělení Luis Santos. To, jak budou nové škodovky vypadat, neovlivňují přímo jen Evropané, neboť na návrzích nových mladoboleslavských modelů pracují i návrháři z Kanady nebo Brazílie. S významem designu auta souhlasí i Pavel Hušek, který v minulosti pracoval pro více renomovaných evropských designérských oddělení. "Auto se musí nejdříve zalíbit, až pak se lidé začnou zajímat o ostatní. Když pak ale někdo zjistí, že auto zaostává technicky, dá klidně od něj ruce pryč," míní Pavel Hušek. Na první místo při rozhodování o výběru nového auta dává naopak cenu vozu Jan Prokop, majitel pražské firmy zabývající se průmyslovým designem. "Design je v Čechách a na Moravě až druhořadým kritériem. Na třetí místo řadím obecné povědomí o kvalitě značky a až pak se lidé zajímají o to, jaký je pod kapotou motor," tvrdí Jan Prokop. Automobilky mají k designu auta různý přístup. Například Fiat zkouší prodávat takzvané "světové auto". Model Fiat Palio vyrábějí továrny v Evropě i Latinské Americe a jeden design má oslovit zákazníky z různých zemí i kontinentů. Naproti tomu koncern Volkswagen dnes na jednom podvozku vyrábí různá auta od sportovního Audi TT přes extravagantní model New Beetle až po klasické limuzíny, jako je Golf, Seat Toledo nebo Škoda Octavia. Vozy se liší tím, jak vypadají, valná většina součástek, ze kterých jsou sestaveny, je identická. "Když to trochu přeženu, lze říci, že v západních Čechách mají lidé jiný vkus než na východní Moravě. Proto mají šanci ty automobilky, které nabízejí co možná nejširší paletu různých karosérií," tvrdí designér Pavel Hušek. Podle něj je spíše konzervativní vzhled Škody Octavie přesně tím, co chtějí středoevropští zákazníci. "Ale třeba Seat Toledo, to je takový Indián s pérem ve vlasech, divoký a od: vázanější než Octavia," říká Pavel Hušek. Podle Luise Santose z designérského oddělení Škoda Auto, začala Octavia novou designérskou linii modelů Škoda, která se nějakou dobu nebude měnit. "Ať bude auta v Mladé Boleslavi v nejbližších letech navrhovat kdokoliv, nelze očekávat nějaké větší odklony od nastoupeného trendu." Naopak pro myšlenku světového auta je Václav Král, který sám sebe označuje za designéra - konstruktéra. "Jednou bude pro automobilky výhodnější vyrábět jen několik modelů. Už před třiceti lety přišla automobilka Porsche s nápadem udělat auto, ve kterém by jezdil jeden člověk nebo jedna rodina třicet let," vzpomíná Václav Král. Rozruch v designu aut z kategorie masově prodávaných 'má v poslední době na svědomí Ford Focus. Někdo jej považuje za vůz, který čeří jinak poklidnou hladinu v záplavě monotónních aut, na druhé straně se objevují názory, že nejde o nic až tak převratného. "Focus vyčnívá z řady jak svým exteriérem, tak i interiérem. Přitom je díky vnitřnímu prostoru praktičtější než ostatní," míní Jan Prokop, majitel designérské firmy. Václav Král s tím nesouhlasí. "Je to jen nový, trochu netradiční kabát. Mnohem revolučnější mi připadá Mercedes třídy A nebo třeba na svou dobu převratný Renault Twingo."

Design občas přemůže praktickou stránku

Honba za krásou tu a tam odsune praktické využití auta na druhou kolej. Jde o jev snadno prominutelný u sportovních či jiných okrajových modelů, u masově prodávaných vozů vede někdy k problémům. Patří sem například pěkné, ale méně praktické lakované nárazníky, celoplošné kryty kol, které omezují přístup vzduchu chladicího brzdového kotouče, nebo plastové zakrytí motoru, jež znesnadňuje práci technikům. "Když auto navrhuji, vždy myslím na to, aby vše mělo svou funkci, proto musí někdy krása ustoupit praktickým připomínkám," říká Václav Král. Jiný názor má designér Pavel Hušek: "Estetika je na prvním místě. Nekoupil bych si auto s šedými nárazníky jen proto, že mám strach z dražší opravy. Proč? Protože existuje větší pravděpodobnost, že auto nenabourám a přitom se mi bude s nárazníky v barvě vozu více líbit. To souvisí s tím, že málo lidí zatím v Česku chápe design auta jako jednu z jeho praktických funkcí." Stejně jako designér - konstruktér Václav Král je i Luis Santos ze Škody Auto nejen designérem, ale i vystudovaným technickým inženýrem. "Kontakt mezi designéry a konstruktéry je při vývoji auta veledůležitý. Designér musí slyšet, co v praxi fungovat může a co je nerealizovatelné. Designér v automobilovém průmyslu totiž není umělec, protože navrhuje praktické věci." Přesto není podle Luise Santose nutné, aby byl designér zároveň technikem. "Stačí, když má smysl pro praktické věci."

Ženy volí auto jinak než muži

Zatímco ženy vybírají auto hlavně podle toho, jak vypadá a kolik bezpečnosti zaručuje, hodně mužů sází na vyspělou techniku. "Je těžké říci, jestli návrháři při kreslení Opelu Tigra, Fordu Ka, Renaultu Mégane nebo předchůdce dnešní Mazdy 121 mysleli na ženský vkus, pravdou však je, že jsou tyto vozy více ženské," tvrdí Václav Král. "U žen hraje důležitou roli funkčnost, není divu, že se jim líbí off roady, které vypadají bezpečněji než menší auta," říká Luis Santos. Mezi vozy oblíbené u žen patří i Toyota Yaris. "Má manželka se do ní zamilovala. Podle mne už při vývoji tohoto auta mysleli na to, že ženy často kupují vozy této kategorie," uvádí Jan Prokop. K designu auta patří i jeho barva. Někdo si třeba nedovede představit jiné auto než ve sportovní červené, jiní rudou barvu odsuzují jako hasičskou. "Dobrá je na autě stříbrná barva, ta dá dobře vyniknout všem křivkám. Naopak se mi třeba na Octavii vůbec nelíbí tmavěhnědá," říká Jan Prokop. Designér mladoboleslavské automobilky Luis Santos má za to, že Felicii i Octavii určitě sluší modrá a zelená barva. "Já mám modrou rád jen na vozech značky Bugatti, jinde mi připadá jako bakelitová," míní Václav Král. Obecně však platí, že světlé barvy se hodí na menší auta, která tak opticky zvětší, naopak velké limuzíny tmavá barva o něco zmenšuje.

Nejkrásnější vozy očima designérů

Designér Pavel Hušek Jan Prokop Václav Král Luis Santos

Minivozy Renault Renault Ford Ka Renault
Twingo Twingo Twingo

Malé vory Peugeot Toyota Yaris Peugeot Toyota Yaris
206 206

Nižší Fiat Bravo Ford Mercedes A Škoda
střední třída Focus Octavia Combi

Střední třída Alfa Romeo BMW 3 Volkswagen Alfa Romeo
156 Passat 156

vyšší vozy BMW 5 Mercedes S Audi A6 Audi A6

Pramen: AUTO MOTO

Počítačové retuše jsou nerozeznatelná od fotografií. Drahé počítačové vybavení umožnilo designérovi během několika hodin navrhnout verzi kabrio k malé Toyotě Yaris.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.