Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rolls-Royce: Opravdová šlechta nedegeneruje

  18:29aktualizováno  18:29
V Gothajském almanachu jej nenajdete, přesto jeho rodokmen zdobí historie, vyjádřená třímístnou číslicí v počtu let a ti nejušlechtilejší předkové, kteří se nikdy nezapletli s žádným plebsem a dokonce rozhodli nejednu důležitou bitvu ve dvou největších válkách světových dějin.
Rolls-Royce Silver Ghost

Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1911 | foto: Profimedia.cz

ROLLS-ROYCE

Před sto lety byl vyroben první rolls
...VELKÁ PŘÍLOHA

Ušlechtilejší původ si lze jen stěží představit, přesto nejsou čtyřkoloví aristokrati zváni na společenské akce a poté, co dovezou a vyloží často mnohem méně urozené zadky, zůstávají skromně stát venku a s aristokratickou trpělivostí očekávají věci příští. Rolls-Royce to zkrátka nemá lehké.

Rolls-Royce
nebyl vždy ultrakonzervativní automobilkou, o čemž svědčí četné úspěchy v motosportu, který se tak pěkně kryje s anglickým gentlemanstvím. Kromě toho v mnoha etapách své přebohaté historie posouval vpřed technologický pokrok; například už v roce 1919 jako jedna z absolutně prvních automobilek uvedl experimentální studii 1EX, postavenou na základech tehdejšího modelu Silver Ghost.

Následovaly další, označené vždy zkratkou EX, poslední v roce 1958; pokračování pak už asi nebylo v souladu s důstojností značky, na kterou však po letech začal trochu sedat prach a nakonec na svou totální rezistenci vůči zásadním změnám málem doplatila.

Staří zákazníci vymírali, nebo jim jejich jediný Rolls stačil po celý život, případně po několik generací, a mladým majetným často nevonělo přehnané lpění na tradicích, takže chlouba britského průmyslu se dostala do potíží, kvůli kterým byla zbavena letitého manželství s Bentleyem a v roce 1998 vydána na milost a nemilost koncernu BMW, který se k ní naštěstí nezachoval macešsky a ponechal jí důstojnost i svébytnou modelovou politiku a k tomu přidal masivní investice do výstavby nové továrny a vývojového centra.

Pověstná spolehlivost dvanáctiválců Rolls-Royce Merlin byla často tím, co zachránilo statečného pilota Spitfiru před smrtí. Letecký motor, založený na licenci od amerického Packardu, začal vznikat v roce 1933 a nakonec se dočkal 52 verzí. Merlin byl nejslavnější, ovšem zdaleka ne jediný – už v první světové válce 60 % všech britských letadel poháněly právě dvě "R" a hned po té druhé začali britští inženýři s výrobou spolehlivých proudových motorů, jejichž výroba trvá úspěšně dodnes.

To se činí – kromě úspěšného supermoderního phantomu se už předloni v Ženevě blýsklo úžasnou studií dvoudveřového kabrioletu 100EX, postaveného k oslavám stého výročí značky.

Na zkráceném podvozku phantomu vznikl obdivuhodně elegantní, jednoznačně příbuzný, přesto však silně osobitý kabriolet, kromě robustního vzhledu oslňující i mnoha originálními detaily.

Podobně jako u Phantomu nebylo necháno nic náhodě - karoserie opět vznikla kompletně z hliníku a o pohon se stará celohliníkový dvanáctiválec BMW tradičního objemu 6,75 l, který díky přímému vstřikování benzínu a variabilnímu časování i zdvihu všech ventilů dosahuje omračujících 338 kW a zejména 720 Nm, jejichž 75 % je k dispozici již od 1000 otáček.

Podle stejného receptu vznikla i novinka letošní Ženevy – 101EX, což je sice de facto jen upravená uzavřená verze kabrioletu 100EX a podle svých tvůrců opět bez šance na sériovou výrobu, ovšem dává reálnou naději, že peníze se v Goodwoodu točí.

Hledání nové značkové identity se po desítkách let opět rozbíhá naplno a automobilový svět se bude setkávat s úchvatnými mixy aristokratické noblesy a rafinované originality i nadále. Už druhá britská automobilka po MINI se vrací na výsluní pod otcovským vedením BMW.

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.