Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

aktualizováno 
Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to automobilová socha zrcadlící vaši osobnost a jmění. A taky ukázka řemesla a umění mistrů. Dnešní časy takové pestrosti a jedinečnosti nefandí. Ale najdou se výjimky.

Dnes se výrobci snaží uspokojit bohaté zákazníky nabídkou doplňků a personalizace, omezuje se to však obvykle na různá křidélka a lišty nebo polepy zvenčí a rozmanitou nabídku materiálů do interiéru. Až na obměny nárazníků v různých provedeních se dnes automobilky brání zasáhnout do karoserie vozu. Není se čemu divit, riziko narušení jemné rovnováhy techniky, aerodynamiky a funkce bezpečnostních prvků (to vše většinou přísně diktované předpisy) je obrovské.

Výrobci to vlastně i nepřímo přiznávají už jen tím, že vyřazují méně žádané karosářské verze jednotlivých modelů. Z nižších tříd tak skoro úplně vymizely třídveřové verze hatchbacků, voda se pomalu zavírá také za malými kombíky. Navrhnout nový přední nárazník je totiž mnohem jednodušší a lacinější, než projektovat celou novou půlku karoserie proto, abyste ji o 15 centimetrů prodloužili (a pak za to účtovali deset tisíc navíc).

Rolls-Royce Bespoke Sweptail

U nejurozenější automobilky světa, britského Rolls-Royce si ale občas něco takového dovolí. Předpokladem samozřejmě je to, že jim za to někdo musí zaplatit. A tak vznikl Rolls-Royce Bespoke Sweptail.

Ten unikátní kousek se rodil dlouho. Jeden z nejváženějších klientů prý se svým nápadem oslovil značku v roce 2013. „Tento gentleman, znalec a sběratel jedinečných unikátů, ať jacht nebo soukromých tryskáčů, oslovil Rolls-Royce, aby zrealizoval jeho vizi jedinečného luxusního automobilu, jakého na světě není,“ popisuje automobilka příběh této kreace.

“Sweptail je důkazem toho, že Rolls-Royce se právě nachází na vrcholu své historie,“ říká Torsten Müller-Ötvös, šéf značky vlastněné německým BMW. „Je to automobilová haute couture”, dodává šéfdesignér značky Giles Taylor. “Je to Rolls-Royce vytvořený ručně na míru tak, aby se přizpůsobil specifickému klientovi. Ten za námi přišel se svým nápadem a my jsme ho zahrnuli do celého kreativního procesu, který vedl k vytvoření tohoto vozu,“ popisuje.

Z pohledu toho, že jde o jediný a jedinečný kus, jehož design vznikl výraznými úpravami karoserie sériového modelu, je ten pianově černý rolls jedním z nejvýraznějších počinů poslední doby. To auto totiž nepůjde do depozitáře, není to koncept, takové auto si někdo vysnil pro ježdění a nechal ho vyvinout a postavit. Prostě frajeřina opravdového labužníka.

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Rolls-Royce Bespoke Sweptail

Bespoke je jméno divize Rollsu, která se takovými specialitami zabývá. Takovým autům se říká one-off, často se o nich svět ani nedozví. Specializuje se na ně třeba věhlasné italské studio Pininfarina, které díky historické vazbě na značku Ferrari přestavuje podle miliardářských choutek právě vozy této italské značky.

Jachta na kolech

Nejnovější dokončená zakázka Rolls-Royce pro přebohatého - samozřejmě utajeného klienta - je inspirovaná nejluxusnějšími jachtami. Tomu mastodontovi dali ladné, skvěle vyvážené proporce. Až se to zhmotněné automobilové umění povalí ulicemi Monaka nebo Londýna, ulice oněmí.

Design odkazuje na šípovité zakončení zádi rollsů z dřevních dob automobilismu 20. a 30. let uplynulého století. Odtud také označení Sweptail, tedy něco jako „splývavá“ záď. Znalci v tomto jedinečném kusu najdou odkazy na jedinečné rollsy dvacátých těch let, konkrétně Phantom I Round Door z karosárny Jonckheere, Phantom II Streamline Saloon od Park Ward, Gurney Nutting Phantom II Two Door Light Saloon a Park Ward 20/25 Limousine Coupé.

Majestátní dvoumístné kupé dostalo kabinu protaženou daleko dozadu. Specialitou, kterou si bohatý klient poručil, je prosklená střecha, je vyrobena vcelku, podle Rollsu je to jeden z největších a nejsložitějších skleněných dílů použitých v autoprůmyslu vůbec.

Hliníkový chrám masky chladiče - u Rollsu ho nazývají Pantheon grille - je největší, jaký v novodobé éře kdy značky vůz Rolls měl. Ten kus hliníku je ručně leštěný do zrcadlového lesku. Hliníkové doplňky a lišty oživují celou karoserii.

Fotogalerie

Uvnitř je to luxus dovedený do absolutního extrému, pojatý v duchu minimalismu. Zdobí ho drahá exotická dřeva (eben, filipínské paldao) a zadní část, ze které tvůrci vyjmuli sedačky, dostala speciální osvětlení. Na přístrojovce přitahují pozornost hodiny s titanovými ručičkami a ciferníkem z fajnového Makasarského ebenu. Ve středové konzoli je pak speciální chlazený box na lahev šampaňského a dva křišťálové poháry.

V každých dveřích je schránka, do které pasuje na míru vyrobená aktovka z kůže a karbonu vyšperkovaného hliníkem a titanem do které se vejde laptop. Tyto příruční tašky pasují k celému setu ručně šitých zavazadel, vytvořených přesně na mírů do prostoru za trůny pro řidiče a spolujezdce.

Co je pod kapotou, Rolls-Royce nespecifikuje. Vzhledem k tomu, že výchozím modelem je podle všeho kupé Wraith (jaké je v něm svezení, čtěte zde), pohání vůz pravděpodobně 6,6litrový přeplňovaný dvanáctiválec.

Cena toho veledíla? Nadechněte se, podle neoficiálních zdrojů přes jedenáct milionů eur, v přepočtu skoro 300 milionů korun, to z něj dělá nejdražší auto dneška, pomineme-li historické klenoty, které se občas vydraží v aukcích.





Nejčtenější

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.